D Daniel 109 skrev:
Nej, det visade att den lönade sig det kvartalet.
Nu blir jag fundersam igen ang om du alls vet vad du snackar om.
Det är först i slutet av Q4 någon kan veta om det lönar sig jfrt med spotpriset, men med tanke på Q4 2021, som mer såg ut som Q1 2022 gör idag än Q4 2022, så är det tydligt att tidsfaktorn belönar den som är ute i god tid och handlar sin el.
Det är helt enkelt värdefullt att veta att man får betalt på den nivån Q4 om ett år jfrt med att behöva kalkylera med nära noll priser.
Särskilt om det är en stor del av ens produktion.
Detta visar att terminerna lever sitt eget liv eftersom det är omöjligt att gissa spotpris när man saknar så många parametrar, som fyllnadsgrad i magasinen, ev driftsproblem i kraftverk eller stamnät, väderprognoser, nyckfulla politiker osv osv.
Ditt snack om att terminen bara är en prognos av spotpriset faller därmed platt till marken.
 
K karlmb skrev:
det är länderna själva som bestämmer vilka överföringsmöjligheter som ska finnas över gränserna
hur bestäms detta menar du?

jag noterar att den idag enda existerande kabeln för överföring av el mellan Sverige och Tyskland ägs till 100 procent av – trumvirvel – norska Statkraft
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
hur bestäms detta menar du?

jag noterar att den idag enda existerande kabeln för överföring av el mellan Sverige och Tyskland ägs till 100 procent av – trumvirvel – norska Statkraft
Där ser man...
Tja, du svarar ju på det själv, det är våra egna politiker som bestämmer över vilka kablar som ska få finnas, och vem som ska ägda den.
Har alltså inget med marknaden eller EU att göra.
 
C
P pmd skrev:
Vem förstod det?
Energimarknadsinspektionen släppte 2006 en mycket intressant och insiktsfull rapport "ER 2006:13 Prisbildning och konkurrens på elmarknaden":
https://docplayer.se/8375597-Prisbildning-och-konkurrens-pa-elmarknaden-er-2006-13.html

Den förutsäger tydligt de effekter vi nu ser, och mycket av de egentligen självklara resonemangen i tråden återfinns i rapporten.

T.ex.:
"Den ökade integreringen av nationella europeiska elmarknader har en prisutjämnande effekt mellan länder och områden."
"Ett ökat utbyte med andra länder och regioner medför att Sverige i viss grad ”importerar” den marknadssituation som råder i de länder vi handlar med."
Osv.

Så att nuläget skulle vara en överraskning för politikerna är ren nonsens.

Eller så har de lyssnat mer på de som lobbar sin egen agenda än på ansvariga myndigheter.
T.ex.: https://www.uniper.energy/sverige/s...-06/uniper_svenska_elexporten_rapport2018.pdf
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
K karlmb skrev:
Jag kan säkra? Nej, ett fast avtal i Sverige innebär bara någon slags medelgissning av spotpriset, om allt fungerar som året innan så blir det något dyrare än rörligt spotpris med påslag.
Om jag skulle kunna binda via terminer så skulle jag ju inte vara ensam om att göra det, så det blir aldrig ett enskilt hushåll som måste förbruka något varje timme. Men om man har säg tusen villor och deras förbrukningshistorik, så krävs det ingen kvalificerad gissning om hur mkt dessa kommer att förbruka i snitt varje timme ett år framåt.
Och tusen villor skulle ge mängdrabatt, vilket du fortfarande förnekar.
Du kan ju välja ett fast pris, och slippa kalldusch när räkningen kommer eller så gamblar Du och köper rörligt spotpris i hopp om att få billigare el, till det behövs inte 1000 villor
 
Magnus E K
Notera att terminspriserna ovan är för systempriset, inte för något specifikt elområde. Det är just nu extremt stora skillnader i förväntat pris i de olika elområdena:

Grafer visar jämförelsen av EPAD-kontrakt för olika svenska elområden mot NASDAQ Commodities.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Visst men om de inte kunde exportera vad hade hänt med elen då? Dumpat i havet?
De hade producerat mindre.
 
P
K karlmb skrev:
Nej, men svensk politik kan avgöra hur mkt exportkapacitet det ska finnas.
Kanske, men om vi begränsar exportkapaciteten får vi räkna med att importkapaciteten också kan begränsas.
 
P
K karlmb skrev:
Varför behövde SVK godkänna? För att vad jag förstått så är det SVK som för Sveriges talan i Nordpool, och i detta organ måste alla medlemmar vara överens, ungefär som inom EU.
Varför har Sverige veto när det gäller elhandel mellan Norge och Storbritannien?
 
P
C cpalm skrev:
Så att nuläget skulle vara en överraskning för politikerna är ren nonsens.
Det är väl ganska få nuvarande riksdagsmän som var med för 16 år sen?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det tror/hoppas jag inte någon är som ett motiv för att inte våga driva frågan i EU-parlamentet.

Vi får se om våra folkvalda anstränger sig och öht vill bereda frågan för omröstning. Man får dock vara beredd på bordläggning pga kohandel om andra ”viktigare” ting. Den som väntar får se men tyvärr allt för länge när det gäller politik…
Om vi inte varit Sverige så hade vi kunnat starta en teknisk översyn på anslutningspunkterna, som går lite snett och tar några år, sen hade vi kunnat tillsätta en skyndsam utredning på det, 10 år till, och efter det kan vi se om de andra länderna byggt lite. Ganska enkelt.

EU har långt mer brinnande frågor på bordet, Polen, Ungern, Ukraina och annat pyssel, så länge vi dränker de i rapporter och pappershögar så hade vi kommit undan.
 
  • Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De hade producerat mindre.
Knappast i fallet vind eller kk. Och i fallet vattenkraft hade mer vatten funnits kvar och kunnat sänka elpriserna när det blev kallt. Kapaciteten där överstiger vida de elkablar mot kontinenten som finns, så priserna hade inte skenat som nu.
 
Redigerat:
D djac skrev:
Om vi inte varit Sverige så hade vi kunnat starta en teknisk översyn på anslutningspunkterna, som går lite snett och tar några år, sen hade vi kunnat tillsätta en skyndsam utredning på det, 10 år till, och efter det kan vi se om de andra länderna byggt lite. Ganska enkelt.

EU har långt mer brinnande frågor på bordet, Polen, Ungern, Ukraina och annat pyssel, så länge vi dränker de i rapporter och pappershögar så hade vi kommit undan.
Precis. En pragmatisk inställning hos en seriös politiker som bryr sig om sina väljare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du kan ju välja ett fast pris, och slippa kalldusch när räkningen kommer eller så gamblar Du och köper rörligt spotpris i hopp om att få billigare el, till det behövs inte 1000 villor
Det är som sagt inte ett gissat medelpris på spot jag är ute efter. Utan vad terminspriserna är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.