P pmd skrev:
Vem förstod det? Gjorde du?

Jag tror att importmöjligheterna övervägde från Sveriges sida när man byggde kablar från Sverige till Tyskland för snart 30 år sen.

Varför behövde SVK godkänna Statnetts kablar från Norge till Storbritannien?
Jag kan förstås inte bevisa det eftersom jag inte visste att dessa 2 kablar var på G. Men vi hade aldrig heller någon debatt om detta innan det var ett faktum.
Men för mig är det självklart vad som har hänt, och även om jag inte hadde lyckats räkna ut själv att det var just dessa 2 kablar som skulle få bägaren att rinna över så att vi fick tyska elpriser, så hade jag om jag var ansvarig politiker inte kunnat med att föröska låtsas som att det regnar, för mig är det allt för uppenbart att det var ett stort misstag att ge tillstånd till dessa kablar med rådande avtal om export inom EU.
Misstag kan aldrig undvikas helt, men de flesta går utmärkt att rätta till, och be om ursäkt för.
Varför behövde SVK godkänna? För att vad jag förstått så är det SVK som för Sveriges talan i Nordpool, och i detta organ måste alla medlemmar vara överens, ungefär som inom EU.
SVK/ Sverige hade alltså kunnat säga nej med hänvisning till marknadssituationen i Norden och pekat på att det skulle ge plötsliga, orimliga kostnadsökningar i Sverige för medborgare och industrier.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du lank säkra genom att teckna ett fast avtal. Jag gissar att du inte vill köpa en bestämd mängd el varje timme till nästa vinter, vilket skulle bli fallet om du köper på termin.
Jag kan säkra? Nej, ett fast avtal i Sverige innebär bara någon slags medelgissning av spotpriset, om allt fungerar som året innan så blir det något dyrare än rörligt spotpris med påslag.
Om jag skulle kunna binda via terminer så skulle jag ju inte vara ensam om att göra det, så det blir aldrig ett enskilt hushåll som måste förbruka något varje timme. Men om man har säg tusen villor och deras förbrukningshistorik, så krävs det ingen kvalificerad gissning om hur mkt dessa kommer att förbruka i snitt varje timme ett år framåt.
Och tusen villor skulle ge mängdrabatt, vilket du fortfarande förnekar.
 
Nej, vi kan inte stoppa export för att hålla nere inhemska priser.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi kan inte stoppa export för att hålla nere inhemska priser.
Var hittar du den regeln?
 
Det är en av de mest grundläggande principers i EU. Exakt hur den är formulerad kan jag tyvärr inte svara på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en av de mest grundläggande principers i EU. Exakt hur den är formulerad kan jag tyvärr inte svara på.
Du vet alltså mindre än jag då.
Tom jag vet att den europeiska elmarknaden, vilket Sverige har VALT att vara med i, så måste tillgänglig elproduktion exporteras vid överskott så att minst en viss %, tror 60% av tillgänglig överföringskapacitet.
Det är bara det att Sverige inte följt detta tidigare utan med hänvisning till eget behov i landet har begränsat exporten tidvis.
Nu har EU klagat på detta och sagt att vi måste börja följa regeln.
Men, det är länderna själva som bestämmer vilka överföringsmöjligheter som ska finnas över gränserna, så kravet är inte absolut.
Detta är alltså inte samma sak som fri handel med varor och tjänster så du framstår som dåligt påläst med tanke på hur mkt du skrivit i denna och liknande trådar.
Och Sverige har alla möjligheter att förhandla fram något annat än den där % man nu säger sig behöva följa.
Och man kunde också ha stoppat de 2 nya kablarna via medlemskapet i Nordpool och på den vägen begränsat exporten ändå, utan att EU skulle kunnat invända alls. Norge är inte med i EU men väl i Nordpool.
 
Redigerat:
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi kan inte stoppa export för att hålla nere inhemska..
.. Exakt hur den är formulerad kan jag tyvärr inte svara på.
Det är klart det går. Det är som vilken avtalsfråga som helst när det gäller utbyte av varor och tjänster inom EU som går att reglera med en mängd olika verktyg i likhet med tex jordbruket. Dock är det yttest en politisk fråga vilket gör det komplicerat av helt andra skäl.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Visst, se bara hur bra det gick för UK att bli av med viss rörlighet som de inte gillade….
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst, se bara hur bra det gick för UK att bli av med viss rörlighet som de inte gillade….
Det tycker jag faktiskt är en högst relevant jämförelse där man "felkalkylerat" konsekvenserna med att straffa ut sig helt och hållet från spelplanen (EU) bara för att man är missnöjd med några enstaka frågeställningar.

Förhoppningvis behöver vi inte gå så långt som en "swexit". Utan att ha kännedom om länder med likande förhållande kan man eventuellt skapa allianser som ser över avtalen men det är som sagt upp till våra politiker. Detta riskerar dock bli en komplicerad och långdragen process precis som med jordbruksavtalet.

Personligen tycker jag att man ändå ska låta en expertgrupp utan politisk koppling titta över och analyser avtalen som en del av en långsiktig planering inför inhemska satsningar för utbyggnad av infrastruktur och olika typer av elkraftproduktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Verkar ju gå mot ljusare tider åtminstone (y)
 
  • Diagram visar elprisprognos för 2022 med termer och kvartalsvisa priser i öre/kWh, pekar på sjunkande priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Prognos av elpriset under 2022 med terminspriser per kvartal och årskontrakt, indikerar minskande elpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det tycker jag faktiskt är en högst relevant jämförelse där man "felkalkylerat" konsekvenserna med att straffa ut sig helt och hållet från spelplanen (EU) bara för att man är missnöjd med några enstaka frågeställningar.

Förhoppningvis behöver vi inte gå så långt som en "swexit". Utan att ha kännedom om länder med likande förhållande kan man eventuellt skapa allianser som ser över avtalen men det är som sagt upp till våra politiker. Detta riskerar dock bli en komplicerad och långdragen process precis som med jordbruksavtalet.

Personligen tycker jag att man ändå ska låta en expertgrupp utan politisk koppling titta över och analyser avtalen som en del av en långsiktig planering inför inhemska satsningar för utbyggnad av infrastruktur och olika typer av elkraftproduktion.
Ni sitter väl ändå inte och är rädda för att EU ska kasta ut oss??
Det var ju knappt möjligt för UK att lämna när de själva ville.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Verkar ju gå mot ljusare tider åtminstone (y)
Och priset Q4 visar ju tydligt att det lönar sig att terminssäkra långt fram i tiden.
 
K karlmb skrev:
Ni sitter väl ändå inte och är rädda för att EU ska kasta ut oss?? Det var ju knappt möjligt för UK att lämna när de själva ville.
Det tror/hoppas jag inte någon är som ett motiv för att inte våga driva frågan i EU-parlamentet.

Vi får se om våra folkvalda anstränger sig och öht vill bereda frågan för omröstning. Man får dock vara beredd på bordläggning pga kohandel om andra ”viktigare” ting. Den som väntar får se men tyvärr allt för länge när det gäller politik…
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och priset Q4 visar ju tydligt att det lönar sig att terminssäkra långt fram i tiden.
Jag funderade också på om jag skulle skriva något sådant, men kom på att jag inte sysslar med terminshandel av en anledning.

Jag tror också att vi kommer se ett nytt politikmisslyckande nästa vinter med skenande priser, men håller öppet för att sannolikheten att det blåser bättre nästa vinter eller att kolproduktionen i Tyskland är uppe i full kraft är rätt stor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och priset Q4 visar ju tydligt att det lönar sig att terminssäkra långt fram i tiden.
Nej, det visade att den lönade sig det kvartalet.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.