Mikael_L Mikael_L skrev:
En kolvångmaskin har ca 8% verkningsgrad.
Newcomens första ångmaskin hade en verkingsgrad på under 1/2%
De sista utvecklade för att maximera verkningsgrad med överhettad ånga, compoundmaskiner och riktigt höga ångtryck fick upp verkningsgraden lite över 10%

Sen ersattes det med ångturbinen istället.
Med bortåt 500grader varm ånga och 200bar tryck så kom verkningsgraden så småningom över 30%. Jag tror att man kan nå lite över 40% idag.
Men då är det sådana tryck och temperaturer att man inte vill ha det i sitt hem, inte ens i ett samhälle.

Mekanisk verkningsgrad då.
Tar man ut lite mindre el så kan man få ut många kWh värme istället, så den sammanlagda verkningsgraden blir större, men med mindre el.
Det var det senare jag tänkte på. Pannan jag länkade med stirlinggenerator gav ju 1kW, vilket skulle räcka i en villa när varmvatten och värme också kommer från veden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
du bara måste hålla på
Jo, men det var lite för stort fel för mig att helt ignorera .. ;)

Ärligt talat är det inte de nedlagda som är problemet, de hade ju tuffat på en hel del år, de var små (utom R1,2) och t.e.x O1's effekt har ersatts med O3's effekthöjning t.ex.
Problemet är att det inte har byggt några ersättare, någon borde vara klar nu, någon halvfärdig.
Nåja, nu har sittande regering lovat, så jag håller andan medan jag väntar.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, men det var lite för stort fel för mig att helt ignorera .. ;)

Ärligt talat är det inte de nedlagda som är problemet, de hade ju tuffat på en hel del år, de var små (utom R1,2) och t.e.x O1's effekt har ersatts med O3's effekthöjning t.ex.
Problemet är att det inte har byggt några ersättare, någon borde vara klar nu, någon halvfärdig.
Nåja, nu har sittande regering lovat, så jag håller andan medan jag väntar.
Då lär du kvävas till döds...
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, men det var lite för stort fel för mig att helt ignorera .. ;)

Ärligt talat är det inte de nedlagda som är problemet, de hade ju tuffat på en hel del år, de var små (utom R1,2) och t.e.x O1's effekt har ersatts med O3's effekthöjning t.ex.
Problemet är att det inte har byggt några ersättare, någon borde vara klar nu, någon halvfärdig.
Nåja, nu har sittande regering lovat, så jag håller andan medan jag väntar.
Fattar, stor avvikelse.
 
K
J JockeHX skrev:
Halleluja, SMHI har ändrat från -10 grader på lördag nästa vecka till -2 till -4 grader istället. Vad glad man kan bli för det lilla.
Typiskt att de höjde värmen,Ingen tänker visst på skridskoåkare och isfiskare.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vindkraften levererar idag mellan 400-600MW, så det är ju inte helt skam att hitta en till källa på 80MW, trots allt är det ju nästan 20% av vår totala vindkraftsflotta...
Det är även mer än dubbelt så mycket av vad Bornhom konsumerar och de importerar i skrivandets stund 21MW från SE4.
 
  • Haha
JockeHX
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Alliansen - dvs M m.fl. var med och och tog beslutet om nedläggningen. Allt annat pladder är ren lögn
Ja, men till deras försvar insåg de att de blivit upplurade på läktaren och försökte rädda situationen i efterhand. De tre f.d. allianspartier som inte var Centern i alla fall.

Men då var ju dåvarande majoriteten mer sugna på att ge Mp det skinn man sålt dem än att inte fälla björnen.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men till deras försvar insåg de att de blivit upplurade på läktaren och försökte rädda situationen i efterhand. De tre f.d. allianspartier som inte var Centern i alla fall.

Men då var ju dåvarande majoriteten mer sugna på att ge Mp det skinn man sålt dem än att inte fälla björnen.
Det var försent att backa beslutet redan då.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men till deras försvar insåg de att de blivit upplurade på läktaren och försökte rädda situationen i efterhand. De tre f.d. allianspartier som inte var Centern i alla fall.

Men då var ju dåvarande majoriteten mer sugna på att ge Mp det skinn man sålt dem än att inte fälla björnen.
Ja ja..det finns alltid ursäkter till det mesta...
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det var försent att backa beslutet redan då.
Låter som ett typiskt svar från falangen bluff-Uffe..
 
  • Haha
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, men det var lite för stort fel för mig att helt ignorera .. ;)

Ärligt talat är det inte de nedlagda som är problemet, de hade ju tuffat på en hel del år, de var små (utom R1,2) och t.e.x O1's effekt har ersatts med O3's effekthöjning t.ex.
Problemet är att det inte har byggt några ersättare, någon borde vara klar nu, någon halvfärdig.
Nåja, nu har sittande regering lovat, så jag håller andan medan jag väntar.
Snart bara 20 dagar kvar, sen har det ju visat sig att det inte kommer påverka priserna men kul med lite nya reaktorer!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, det här missade jag (att slå på :))
R1 - 730 MW - 881 MW (har effekthöjts och 881 vid slutet)
R2 - 900 MW
O1 - 450MW - 473 MW (effekthöjd)
O2 - 580Mw - 630MW
B1 - 600MW
B2 - 600MW

Totalt 4084 MW nedlagd kärnkraft.
Kvarvarande aggregat har många effekthöjts, t.e.x O3 från 1055MW till 1450MW

Om du inte räknar med ågesta-verket då, men där räknas väl effekten i kW ;)

Och det är för lite. Vi är inte självförsörjande i planerad kraft. Därför denna cirkus med priser som kan bli precis vad som helst.
 
F frasen_36 skrev:
Låter som ett typiskt svar från falangen bluff-Uffe..
Nej, de brukar hävda att kärnkraften varit kvar om inte S röstat emot dem. Men det är samma sak som löftena nu. Det går att säga mycket så länge man inte behöver genomföra det man säger.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Snart bara 20 dagar kvar, sen har det ju visat sig att det inte kommer påverka priserna men kul med lite nya reaktorer!
Jag förväntar mig inte att det kommer startas några reaktorbyggen de närmaste 4 åren.
Och visst skulle jag kunna bli besviken på brutet vallöfte, men det kommer jag inte bli, ty jag har redan tagit höjd för detta, och klassat vallöftet som just populistiskt floskel.

Men jag förväntar mig åtminstone att byggförbud för reaktorer på de flesta platser ska tas bort ur lagen, det kommer räcka med de vanliga miljöprövningarna.
Jag lite förväntar mig något mer också, något kanske lätt symboliskt, men ändå som en puff i rätt riktning.
Jag förväntar mig dock inte att de kommer öppna statens börs rejält och låta bygga kärnkraft för skattebetalares pengar. Det är nog viktigare med ett 7'e, 8'e, 9'e 10'e 11'e och 12'e jobbskatteavdrag.
Sen förutom stenhårda tag mot invandrare, oavsett om de gör rätt för sig eller inte, räknar jag också med.
Sen tror jag typ inte mer om denna regering.

Om regeringen Reinfeldt inte kunde komma på något mer än ytterligare jobbskatteavdrag, så ser jag att denna regering har ännu mer åsiktsskillnader inbyggt och jag tror ännu mindre på att någon verkningsfullt kommer hända i Sverige.
Men alternativ-regeringen skulle nog inte prestera något direkt bättre, bara lite annorlunda.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.