Halleluja, SMHI har ändrat från -10 grader på lördag nästa vecka till -2 till -4 grader istället. Vad glad man kan bli för det lilla.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men glöm bara inte.
Hade kontinenten haft en kraftproduktion på det sätt som de hade 2018 (t.ex.) dvs de gaspriserna, de kolpriserna, de priserna på utsläppsrätter och det antal kärnkraftverk som de hade igång då.
Ja då hade vi i Sverige haft samma "låga" elpriser som vi hade 2018.
För då hade köpbuden från Finland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark och Norge mot SE3 inte varit högre än det pris de redan hade i de länderna.

Tänk såhär
Vi kan aldrig få högre pris än vad det är i dessa närliggande länder iom att vi alltid exporterar.
Men vi kan sällan få mer än marginellt lägre pris än de har - just för att de importerar av oss.

Hoppas polletten trillar ner!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Halleluja, SMHI har ändrat från -10 grader på lördag nästa vecka till -2 till -4 grader istället. Vad glad man kan bli för det lilla.
Ja för mig dubbel glädje, då jag även hatar kyla ... :D
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkningsgraden du pratar om? Den blir nog inte sämre med gengas. Förbränningsmotorer är väldigt mycket mer tillgängliga vilket medför ett lägre pris. Dessutom sliper man tryckkärl.
Svårt att gå den bra med förbränningsmotor då det lätt blir för lite eller för mycket gengas.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det var lite av min poäng. Politikerna har ju pillat sönder tillräckligt men de kan helt säkert fortsätta.
Njau det är mer än att "pilla sönder", det är nog mer åt "rasera sönder" skulle jag vilja skriva.
Sen hittar man då roten till det onda i Tysklands Energiewende, jordklotets mest korkade energipolitik som tyvärr spred sig till Sverige
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
J JockeHX skrev:
Halleluja, SMHI har ändrat från -10 grader på lördag nästa vecka till -2 till -4 grader istället. Vad glad man kan bli för det lilla.
Hm, billigaste sättet att minska konsumenternas elkostnader är kanske att ta de pengar som skulle betalas ut i elstöd och istället ge i mutor till SMHI (och kanske andra länders motsvarighet) så att de konsekvent levererar prognoser om mildare och blåsigare väder än vad som egentligen gäller.
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Det kanske är mer global uppvärmning vi behöver för att hålla nere elpriserna?
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är jag ingen större anhängare av Uffe men jag är ganska säker på att när han väl fick rodret och såg alla illröda underskott i statsbudgeten samt sannolikt kommande stora utgifter så insäg man nog att det är bättre att "sitta ner i båten" och vänta på bättre tider. Jag har själv ingen större tilltro till politiker längre!
Jag är rätt säker på att han kunde se detta innan, men det vinner man inga val på...
Och oavsett vilken nivå ersättningen skulle hamna på så är fortfarande tidshorisonten fel off.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, frågan är vilken effektivitet man får där. Det är det som är så trevligt med en ångmaskin, effektiviteten kan bli rätt hög med en väldigt enkel konstruktion.
En kolvångmaskin har ca 8% verkningsgrad.
Newcomens första ångmaskin hade en verkingsgrad på under 1/2%
De sista utvecklade för att maximera verkningsgrad med överhettad ånga, compoundmaskiner och riktigt höga ångtryck fick upp verkningsgraden lite över 10%

Sen ersattes det med ångturbinen istället.
Med bortåt 500grader varm ånga och 200bar tryck så kom verkningsgraden så småningom över 30%. Jag tror att man kan nå lite över 40% idag.
Men då är det sådana tryck och temperaturer att man inte vill ha det i sitt hem, inte ens i ett samhälle.

Mekanisk verkningsgrad då.
Tar man ut lite mindre el så kan man få ut många kWh värme istället, så den sammanlagda verkningsgraden blir större, men med mindre el.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
hsd
Har Ni aldrig funderat på vem som snor slantarna via elpriset
Kom inte med kärnkraftsdrävlet igen, det fixar Ebba -har hon lovat
Om alla bara godtar dessa orimliga överpriser så kan vi lägga ner hela Sverige, finns inga bolag som kommer att stanna = inga jobb kvar
Inga fastighetsbolag klarar detta och ingen kommer att ha råd med hyresökningarna
Vart skka folk ta vägen , de som har råd flyttar till varmare länder och resten får väl skaffa nån koja i skogen
Inga mer skatter kommer att finnas och samhället faller i bitar
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Har Ni aldrig funderat på vem som snor slantarna via elpriset
Alla stora och små kraftverksägare.
Uniper, Vattenfall, E-off, Holmen energi osv. Och småskuttar som har en damm i en liten å i småland, och så vindkraftsparkernas ägare naturligtvis, en del kinesiska bolag osv
 
pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att gå den bra med förbränningsmotor då det lätt blir för lite eller för mycket gengas.
Det är inget problem. Man styr blandningen med lambdagivare.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jag har inget svar på den frågan men tänk logiskt. Är det bättre nu än före nedstägning av 6000 MW kärnkraft?
Oj, det här missade jag (att slå på :))
R1 - 730 MW - 881 MW (har effekthöjts och 881 vid slutet)
R2 - 900 MW
O1 - 450MW - 473 MW (effekthöjd)
O2 - 580Mw - 630MW
B1 - 600MW
B2 - 600MW

Totalt 4084 MW nedlagd kärnkraft.
Kvarvarande aggregat har många effekthöjts, t.e.x O3 från 1055MW till 1450MW

Om du inte räknar med ågesta-verket då, men där räknas väl effekten i kW ;)
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, det här missade jag (att slå på :))
R1 - 730 MW - 881 MW (har effekthöjts och 881 vid slutet)
R2 - 900 MW
O1 - 450MW - 473 MW (effekthöjd)
O2 - 580Mw - 630MW
B1 - 600MW
B2 - 600MW

Totalt 4084 MW nedlagd kärnkraft.
Kvarvarande aggregat har många effekthöjts, t.e.x O3 från 1055MW till 1450MW

Om du inte räknar med ågesta-verket då, men där räknas väl effekten i kW ;)
du bara måste hålla på
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.