Status
Tråden går ej att kommentera.
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Nu gnäller du ju inte över din egen situation så mycket, men hur kan man behöva 330 kvm på 4 personer? Leker ni kurragömma på helgerna? Lyxlivet som du beskriver, har inte pensionärer, sjukskrivna, ensamstående m fl, råd med ändå. Så sånt kommer de ändå inte att sakna. De kommer att få bita ihop, spara och låna, som de alltid fått göra, i det klassamhälle som vissa politiker skapade för, låt säga 8 år sedan.
Jag antar att du har statssubventionerad städ och fönstertvätt också. Vilket de arma satarna får hjälpa till att betala. Tillhör jag den delen av befolkningen? Nej! Använder jag rot och rut? Nej!
 
  • Arg
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så länge vi har ett omättat behov inom Sverige, så ja. Hur fungerade det före elområdesuppdelningen?
Det vet jag att vi kan. Det är extremt små problem att göra det.
Vi har inte ålagt oss någonting. Vi har TVINGATS till export av vår el. Tänk efter nu och var inte så självuppoffrande. Skall vi se om vårt eget väl först, eller skall vi offra allt vi äger och har för att försörja kontinenten med el?
Jag kan ärligt talat om att jag inte har läst igenom hela avtalet som vi ingått med i EU. Men jag antar att det finns med ang export där. Och om det endå inte är så att det ingår så är ju elmarknaden privatiserad, ett privat företag får väl helt sonika ta betalt efter hur fan dom vill?
 
H hablam skrev:
Jag kan ärligt talat om att jag inte har läst igenom hela avtalet som vi ingått med i EU. Men jag antar att det finns med ang export där. Och om det endå inte är så att det ingår så är ju elmarknaden privatiserad, ett privat företag får väl helt sonika ta betalt efter hur fan dom vill?
Enkelt; om du vill sälja el här, så är det dessa regler som gäller. Konkurrens som överallt annars. Varför betalade vi 40-60 öre per kWh för 2 år sedan? Varför fungerade det då? Om problemet är kablarna i Östersjön så antingen kapa dem eller separera tarifferna och inför en patriotklausul. Detta är inte raketvetenskap. Det är ett politiskt skapat problem och kan alltså väldigt enkelt lösas.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl utmärkt om vi kan sälja vår el dyrt till EU så länge staten och inte elproducenterna vinner mest på det.

Tjänar staten 200miljarer extra 2022 så kan dom ju ge tillbaka dessa till svenska hushåll och industrier. Det blir ändå 20.000kr per invånare i snitt...
De ger det hellre till Covid drabbade ekonomier inom EU som bidrag. Vi är tydligen lägre prioriterad.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
F
U Utasja skrev:
Nu gnäller du ju inte över din egen situation så mycket, men hur kan man behöva 330 kvm på 4 personer? Leker ni kurragömma på helgerna? Lyxlivet som du beskriver, har inte pensionärer, sjukskrivna, ensamstående m fl, råd med ändå. Så sånt kommer de ändå inte att sakna. De kommer att få bita ihop, spara och låna, som de alltid fått göra, i det klassamhälle som vissa politiker skapade för, låt säga 8 år sedan.
Jag antar att du har statssubventionerad städ och fönstertvätt också. Vilket de arma satarna får hjälpa till att betala. Tillhör jag den delen av befolkningen? Nej! Använder jag rot och rut? Nej!

Hehe vi är 2 vuxna och 1 barn på 120 kvadrat (och trädgård) det räcker alldeles utmärkt. För många familjer funkar 70-80 kvadrat i en lägenhet. 330 kvadrat är definitivt lyx.
 
  • Gilla
Utasja och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
H hablam skrev:
Jag kan ärligt talat om att jag inte har läst igenom hela avtalet som vi ingått med i EU. Men jag antar att det finns med ang export där. Och om det endå inte är så att det ingår så är ju elmarknaden privatiserad, ett privat företag får väl helt sonika ta betalt efter hur fan dom vill?
SVK äger alla utom en exportkabel från Sverige och söder ut (baltic link ägs av norska staten). Flaskhalsintäkterna som uppstår när EU vill betala mer än priset i SE4 stannar alltså hos staten. Synd bara att priserna smittar av sig på det sätt dom gör idag.

Hoppas svk försöker begränsa länkarna till 70% kravet tills vi får igång våra två stillastående reaktorer och böttre kan hålla emot EU priserna...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Enkelt; om du vill sälja el här, så är det dessa regler som gäller. Konkurrens som överallt annars. Varför betalade vi 40-60 öre per kWh för 2 år sedan? Varför fungerade det då? Om problemet är kablarna i Östersjön så antingen kapa dem eller separera tarifferna och inför en patriotklausul. Detta är inte raketvetenskap. Det är ett politiskt skapat problem och kan alltså väldigt enkelt lösas.
Varför det var billigt för 2 år sedan är jag övertygad att du vet, kolla vilken nyhetssida som helst så finner du nog svar. Är högst tveksam på att jag vill göra mig ovänn med resten av Europa bara för att vi vill ha billig el.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där skrönan blir inte sannare genom upprepning. Ta gärna fram belägg för det.
Vilken typ av belägg är det du vill ha?
Vi måste exportera el till samma pris som gäller där exportledningarna finns och får inte begränsa exporten på annat sätt. Då finns det ingen annan lösning än elområden för att få olika elzoner inom landet.
 
H hablam skrev:
Varför det var billigt för 2 år sedan är jag övertygad att du vet, kolla vilken nyhetssida som helst så finner du nog svar. Är högst tveksam på att jag vill göra mig ovänn med resten av Europa bara för att vi vill ha billig el.
Det är väl deras problem om de blir stötta. Inte mitt i alla fall. Vi är en av de största nettobidragarna, så visst låt dem sura och tjura. Vi kan sluta med våra inbetalningar. Gud vet att vi går back på grund av dem.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, 30% av kapaciteten på en ledning kan staten bestämma att den enbart vår användas inom landet, 70% måste vara tillgängligt för export.

I praktiken så är ju flaskhalsarna det som då styr detta, exempelvis så måste överföringen mellan Se2 och Se3 till 70% gå att exportera vidare om det är där flaskhalsen sitter. Det innebär att man enbart kan garantera att 30% av detta stannar inom landet, men i praktiken så är kablarna ut ur landet oftast flaskhalsen.
Nej, det är helt fel. 70% måste finnas tillgänglig för handel. Handel mellan elområden räknas också in där.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför skall ett centralstyre bestämma över Sveriges elproduktion/-överföring? Skall vi inte vara en suverän stat? Är vi och skall vi vara en slavstat?
Ska vi vara med i en frihandelsorganisation så måste man ju ställa upp på frihandeln även i de fall det inte är enbart positivt.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Att bara skita i vad EU säger löser våra problem. Så jo, det är aktuellt i denna diskussionen.
Då kan vi nog räkna med att inte importera el heller. Vår el räcker inte till när det inte blåser på vintern
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt fel. 70% måste finnas tillgänglig för handel. Handel mellan elområden räknas också in där.
Ok, jag tolkade det som handel över gränserna, men du har säkert rätt.
 
M MrDizzy skrev:
Korrekt att FTX inte sparar energi ... jämfört med självdrag MEN
FTX sparar visst energi ... om man jämför med mekanisk ventilation.
Upp till 80% faktiskt
Det är det X:t står för .... värmeåtervinning.
Med mekanisk ventilation så blåser du ut fuktig varmluft från badrum & kök. Har du FTX återvinns en bit av energin som annars skulle försvunnit.
Lägg till i ekvationen att om du bygger nytt och konstruerar mot energikravet så spar du in behov av andra energiåtgärder med FTX,.att du återvinner 80% av energin från ventilationen.

Med självdrag uppfyller du inte kravet på luftombyte i bostadsutrymme.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det spelar igen roll vilka 70 % det handlar om. Vår suveränitet skänktes bort till bryssel av våra inkompetenta politiker. Det är det Det handlar om. Dessvärre har vi int ett enda parti som kandiderar till riksdagen som är eu-kritiskt lägre. Tragiskt och skrämande.
Det spelar ingen roll för Sverige har aldrig exporterat el och kommer aldrig göra det om vi har elbrist och riskerat avstängning.
Det är en fiktiv icke-risk som tas upp.

Möjligtvis riskerar vi böter för att vi ihar byggt ut elinfrastrukturen inom landet...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan vi nog räkna med att inte importera el heller. Vår el räcker inte till när det inte blåser på vintern

Ok, jag tolkade det som handel över gränserna, men du har säkert rätt.
Med samma tanke kring att tyskarna får frysa arslet av sig p.g.a. deras oansvariga energipolitik så är det inte mer än rätt att en del av svenskarna (gärna miljöhypokriter så klart) också får lära sig vad ensidig satsning på vindsnurrorna bjuder på för galenskaper. Rasera import/exporten och låt fanskapen frysa sig till bättre tankar
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.