Status
Tråden går ej att kommentera.
D Dayangel skrev:
Hur länge tror du shoppingcenter kommer erbjuda gratis laddning om det blir riktiga kristider framöver.. det borde rimligtvis vara det första som sparas in på om politikerna kommer med krav på sparsamhet. Jävla stolleri att erbjuda gratis laddning alltså.
De fortsätter men höjer priserna på varorna.
 
E Elvana skrev:
Och man glömmer att svenska folket själva sa sitt 1980 om kärnkraften 75% röstade i folkomröstningen för att stänga ner helt eller delvis, snabbt eller långsamt. Man glömmer fort och är kortsiktiga i sitt skrikande på omedelbart ansvar.
Och så ljuger man friskt på det….
[länk]
Vi sa nej till högertrafik oxå
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Danne_72 Danne_72 skrev:
Agusti hade jag 0kr i elräkning och +7300kr på kontot från solcellerna. De utan solceller kommer det att svida mer för än de som kan bygga upp en pengabuffert med sin anläggning. Jag är glad för dyra elpriser så länge solen skiner.
Jag har inga solceller. Istället lagt pengarna i buffert för att betala elräkningen
Det var skämtsamt menat, men allvarligt talat har jag fortfarande svårt att få en solcellsanläggning att gå ihop. Men jag lovar, jag ska räkna en gång till nu när elen kostar 10kr/kWh
Vad får man betalt för levererad el nu när Nordpool svänger så våldsamt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du förstår att det inte handlar om att vi måste kunna exportera 70% av vad vi "tillverkar" va?

Det handlar om kraven på elöverföring genom svenska elnät, export/import av el.
Det spelar igen roll vilka 70 % det handlar om. Vår suveränitet skänktes bort till bryssel av våra inkompetenta politiker. Det är det Det handlar om. Dessvärre har vi int ett enda parti som kandiderar till riksdagen som är eu-kritiskt lägre. Tragiskt och skrämande.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du förstår att det inte handlar om att vi måste kunna exportera 70% av vad vi "tillverkar" va?

Det handlar om kraven på elöverföring genom svenska elnät, export/import av el.
Precis, 30% av kapaciteten på en ledning kan staten bestämma att den enbart vår användas inom landet, 70% måste vara tillgängligt för export.

I praktiken så är ju flaskhalsarna det som då styr detta, exempelvis så måste överföringen mellan Se2 och Se3 till 70% gå att exportera vidare om det är där flaskhalsen sitter. Det innebär att man enbart kan garantera att 30% av detta stannar inom landet, men i praktiken så är kablarna ut ur landet oftast flaskhalsen.
 
R
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Det skulle vara värre om det blev massarbetslöshet dessutom.
Fundera lite på a-kassa, max 26400 kr minus skatt. Sug på den....Den vill dessutom vissa politiker dra ner, då den är alldeles för generös!
Det är ändå betydligt mer än vad som väntar som pensionär.
Prishöjningar drabbar alla så på det viset är det rättvist.
Norge som ibland tas som exempel, har drabbats ännu värre. De måste sälja el till norra Sverige för 6 öre kwh och köpa tillbaka i södra Norge för 6 kr kwh.
Deras utpris ligger på mellan 6-8 Nok/kWh.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, 30% av kapaciteten på en ledning kan staten bestämma att den enbart vår användas inom landet, 70% måste vara tillgängligt för export.

I praktiken så är ju flaskhalsarna det som då styr detta, exempelvis så måste överföringen mellan Se2 och Se3 till 70% gå att exportera vidare om det är där flaskhalsen sitter. Det innebär att man enbart kan garantera att 30% av detta stannar inom landet, men i praktiken så är kablarna ut ur landet oftast flaskhalsen.
Varför skall ett centralstyre bestämma över Sveriges elproduktion/-överföring? Skall vi inte vara en suverän stat? Är vi och skall vi vara en slavstat?
 
R K R Andersson skrev:
Det skulle vara värre om det blev massarbetslöshet dessutom.
Fundera lite på a-kassa, max 26400 kr minus skatt. Sug på den....Den vill dessutom vissa politiker dra ner, då den är alldeles för generös!
Det är ändå betydligt mer än vad som väntar som pensionär.
Prishöjningar drabbar alla så på det viset är det rättvist.
Norge som ibland tas som exempel, har drabbats ännu värre. De måste sälja el till norra Sverige för 6 öre kwh och köpa tillbaka i södra Norge för 6 kr kwh.
Deras utpris ligger på mellan 6-8 Nok/kWh.
Det beror ju på att de har utnyttjat Sveriges kapacitet till överföring istället för att bygga egen. Detta har de gjort med mening för att skydda norra delen av landet not höga priser i söder
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför skall ett centralstyre bestämma över Sveriges elproduktion/-överföring? Skall vi inte vara en suverän stat? Är vi och skall vi vara en slavstat?
Det är en helt annan diskussion. Den kan man också ta, men det löser inte elproblemet här och nu, utan den får man ta parallellt
 
Hikkadu
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en helt annan diskussion. Den kan man också ta, men det löser inte elproblemet här och nu, utan den får man ta parallellt
Att bara skita i vad EU säger löser våra problem. Så jo, det är aktuellt i denna diskussionen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
De fortsätter men höjer priserna på varorna.
Och då söker sig personer som mig, som inte vill betala för din laddning, till andra butiker. Sist jag kollade hade inte en majoritet av svenska folket en elbil så strategin att bjuda en minoritet på el och låta alla betala verkar ju onekligen urbota dumt som företagsstrategi. Ingen kommer leka PK och miljömedveten när det blir kris.

Edit: menade så klart inte dig/din laddning utan mer generellt den som försvarar modellen.
 
  • Gilla
MrZeus och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd! Har funderat på liknande saker en tid. En sak som jag kommer tillbaka till är hur snabbt allt svänger hela tiden. Nyss var pandemin 100% i fokus, sen var det NATO vart man än tittade och nu är det full fokus på elpriserna. Detta är så klart inget konstigt i sig. Men lite naivt undrar jag om inte detta också blåser över.

Kan det vara så att vi är på väg mot lite av ett ”normalläge” igen? Det känns som att svensk ekonomi gått på högvarv ganska länge. Pengar har ju varit närmast gratis lite för länge. Det är ju inte för inte som Svenska Nyheter hittade på ett nytt parti igår som heter ”Vi som bara vill leva på avkastning”.

Vet inte riktigt vad jag vill få fram men vi kanske är på väg in i ett normalläge där vanliga människor inte har råd med solsemester, uteluncher OCH ny bil.
 
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
Snailman
L LaoLars skrev:
Jag har inga solceller. Istället lagt pengarna i buffert för att betala elräkningen
Det var skämtsamt menat, men allvarligt talat har jag fortfarande svårt att få en solcellsanläggning att gå ihop. Men jag lovar, jag ska räkna en gång till nu när elen kostar 10kr/kWh
Vad får man betalt för levererad el nu när Nordpool svänger så våldsamt?
Jag ser lite mer på det som tex ett kök, hur många räknar på om köket betalar sig? Eller ftx, man slipper kalldrag men får dra mer kanaler, en extra fläkt drar en del el, så någon energi sparar den inte precis.

Då jag nyligen skaffat elbil så skulle solceller på taket inte skada, jag kör ju hellre på sommaren än på vintern dessutom.
 
R Rollerolle22 skrev:
Intressant tråd! Har funderat på liknande saker en tid. En sak som jag kommer tillbaka till är hur snabbt allt svänger hela tiden. Nyss var pandemin 100% i fokus, sen var det NATO vart man än tittade och nu är det full fokus på elpriserna. Detta är så klart inget konstigt i sig. Men lite naivt undrar jag om inte detta också blåser över.

Kan det vara så att vi är på väg mot lite av ett ”normalläge” igen? Det känns som att svensk ekonomi gått på högvarv ganska länge. Pengar har ju varit närmast gratis lite för länge. Det är ju inte för inte som Svenska Nyheter hittade på ett nytt parti igår som heter ”Vi som bara vill leva på avkastning”.

Vet inte riktigt vad jag vill få fram men vi kanske är på väg in i ett normalläge där vanliga människor inte har råd med solsemester, uteluncher OCH ny bil.
En förstärkning av klassamhället med andra ord. Arbetarklassen som nosat på medelklasslivet ett par goda år åker ner ett par trappsteg, det tror jag också.
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.