Attitudeswe
Z Zodde skrev:
Jag vet vad flaskhalsintäkter är, det var inte frågan...
Jag undrade över fonden du omtalade?
Länken nämner ingen fond öht.
Jag kallar det fond då svk måste öronmärka flaskhalsintänkter för att bygga ny kapacitet. Pengarna blandas inte in i affärsverkets normala budget. Det är heller ingen kostnad som svk skapar utan det är produncter och konsumenter som skapar den genom att inte mötas på rätt geografiska plats.

Här kan du läsa mer om du är intresserad (där finns det fler som benämner pengapåsen "fond") https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kallar det fond då svk måste öronmärka flaskhalsintänkter för att bygga ny kapacitet. Pengarna blandas inte in i affärsverkets normala budget. Det är heller ingen kostnad som svk skapar utan det är produncter och konsumenter som skapar den genom att inte mötas på rätt geografiska plats.

Här kan du läsa mer om du är intresserad (där finns det fler som benämner pengapåsen "fond") [länk]
Läste länken men hittade inget om "fond" så du får gärna peka ut det jag missade :)

Enliogt SVK "Inflödet av kapacitetsavgifter bokförs hos Svenska kraftnät som en förutbetald intäkt, det vill säga en skuld till kunderna i verksamhetsgren transmissionsnät. Det som sedan intäktsförs från kapacitetsavgifter ersätter intäkter från tranmissionsnätstariffen..

Skulden kan minskas genom utbyggnad av infrastruktur lr nedsättning av nätavgifter...

I min värld är det stor skillnad på en fond och en skuld i BR...
 
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kallar det fond då svk måste öronmärka flaskhalsintänkter för att bygga ny kapacitet. Pengarna blandas inte in i affärsverkets normala budget. Det är heller ingen kostnad som svk skapar utan det är produncter och konsumenter som skapar den genom att inte mötas på rätt geografiska plats.

Här kan du läsa mer om du är intresserad (där finns det fler som benämner pengapåsen "fond") [länk]
Nä det är bara statnett som gör detta.
länk om det finns högre upp i tråden..
 
A
Redigerat:
Och jag som börjat se vänsterpartiet som ett seriöst parti….

Det är inte ett rimligt alternativ.
 
D Daniel 109 skrev:
Och jag som börjat se vänsterpartiet som ett seriöst parti….

Det är inte ett rimligt alternativ.
Jag tyckte det lät förvånansvärt bra. Vad skulle inte funka? Vi är nu ihopkopplade med länder som inte tagit ett eget ansvar när det gäller elförsörjning. När de väl kommer upp till samma standard kan vi ha ett brett utbyte. Innan dess är det bra att begränsa det, dock inte helt ta bort kablarna förstås. Vi behöver kunna hjälpa varandra trotts allt, men inte till vilket pris som helst. Vore intressant att veta hur Frankrike resonerar i frågan.
 
  • Gilla
masseman33
  • Laddar…
A
L Lilllen skrev:
Jag tyckte det lät förvånansvärt bra. Vad skulle inte funka? Vi är nu ihopkopplade med länder som inte tagit ett eget ansvar när det gäller elförsörjning. När de väl kommer upp till samma standard kan vi ha ett brett utbyte. Innan dess är det bra att begränsa det, dock inte helt ta bort kablarna förstås. Vi behöver kunna hjälpa varandra trotts allt, men inte till vilket pris som helst. Vore intressant att veta hur Frankrike resonerar i frågan.
För min del var det anledningen till att energin blivit dyr och vem som påverkat detta som inte stämde alls... samt att de röstade fram fd regeringen som satte spiken i kistan.

Vad gäller export.. Så får vi svårt att klara nätet och kostnaderna samt även vår import om vi begränsar kablarna....
 
A
skoge skoge skrev:
Å sen säger de att Trump är den sämsta presidenten...Biden ställer fan till det värre
Trump var bästa presidenten i modern tid. Trygg, stabil, fredsskapande.
Den ende presidenten på 60 år som inte var involverat i något nytt krig eller levererat något nytt krig. . Krig är bland det värsta för mänskligheten, död, miljöovänligt, blir kass ekonomi av det också. Han var dessutom bra för ekonomin i världen.
- -
Vi behöver inte oroa oss för Ryssland, garanterat. Det ser man för de kom inte ett smack framåt om Ukraina.
Förhandlingarna med USA. Nato kan leka med dem hur de vill.

För inte många känner till att de är bara 140 miljoner invånare, cirka 180 miljoner invånare totalt med deras fattiga allierade tex. Vitryssland. (Bara Tyskland har 83 miljoner invånare som exempel)
Nato innefattar totalt 950 miljoner invånare. Nato är 5-6 gånger större.
Smaka på det!

F.ö är Ryssland för stort för att kunna försvara och hålla ordning på och har nästan dubbelt så stor yta som USA. Befolkningstätheten i Ryssland är 1/4 mot USAs.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Magnus Filip skrev:
Trump var bästa presidenten i modern tid. Trygg, stabil, fredsskapande.
Den ende presidenten på 60 år som inte var involverat i något nytt krig eller levererat något nytt krig. . Krig är bland det värsta för mänskligheten, död, miljöovänligt, blir kass ekonomi av det också. Han var dessutom bra för ekonomin i världen.
- -
Vi behöver inte oroa oss för Ryssland, garanterat. Det ser man för de kom inte ett smack framåt om Ukraina.
Förhandlingarna med USA. Nato kan leka med dem hur de vill.

För inte många känner till att de är bara 140 miljoner invånare, cirka 180 miljoner invånare totalt med deras fattiga allierade tex. Vitryssland. (Bara Tyskland har 83 miljoner invånare som exempel)
Nato innefattar totalt 950 miljoner invånare. Nato är 5-6 gånger större.
Smaka på det!

F.ö är Ryssland för stort för att kunna försvara och hålla ordning på och har nästan dubbelt så stor yta som USA. Befolkningstätheten i Ryssland är 1/4 mot USAs.
hela idén med Nato är att alla länder ställer upp.. va inte så säker på det.
Och skulle USA med egna trupper ge sig in i detta, så kommer fler länder att hjälpa Ryssland.. detta borde alla veta om.
Det är inte Ryssland som hetsar det är biden,
biden som vill dölja alla spår av korruption som hans son orsakat..
Så nja USA ska vara väldigt försiktig i sin hets... De kan bli utlånade innan de ens hinner landsätta sina trupper..
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hela idén med Nato är att alla länder ställer upp.. va inte så säker på det.
Och skulle USA med egna trupper ge sig in i detta, så kommer fler länder att hjälpa Ryssland.. detta borde alla veta om.
Det är inte Ryssland som hetsar det är biden,
biden som vill dölja alla spår av korruption som hans son orsakat..
Så nja USA ska vara väldigt försiktig i sin hets... De kan bli utlånade innan de ens hinner landsätta sina trupper..
Frågan har alltid varit om Kina kommer hjälpa dem eller ej. Och nu har tydligen Kina fattat ett beslut om att de slutar med sin policy om att Kina ska tillverka med förlust små elektriska maskiner som borrmaskiner osv. Detta tyder på en stor ändring är på gång och därmed kommer nog usa fort, rakt in i en ekonomisk kris. Det gör att USA och Nato inte har pengar till några krig just nu. (Nej jag har inga länkar, vi får vänta och se om det stämmer)
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Frågan har alltid varit om Kina kommer hjälpa dem eller ej. Och nu har tydligen Kina fattat ett beslut om att de slutar med sin policy om att Kina ska tillverka med förlust små elektriska maskiner som borrmaskiner osv. Detta tyder på en stor ändring är på gång och därmed kommer nog usa fort, rakt in i en ekonomisk kris. Det gör att USA och Nato inte har pengar till några krig just nu. (Nej jag har inga länkar, vi får vänta och se om det stämmer)
även Turkiet har annonserat för militärt stöd emot Europa om anfall uppstår..
Då är konflikten större än vad nato klarar av.
NATO kan som mest få fram inom lämplig tid ca 200.000 man.
Ryssland har 200.000 man konstant i tjänst.
Och det finns nu bilder som information om att de tränat ytterligare 150.000 man, detta ska börjat för ca 4 månader sedan...
Så nja... konflikten kan snabbt bli allvarlig och den påverkar våra energi priser aktivt...
 
A
Skärmavbild av en frekvensmätare för elsystem som visar aktuell frekvens på 50.01 Hz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild som visar elnätets nettoexport/import mellan Sverige och grannländer med aktuella siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta över Sverige med elpriser per område, ingen vind och kallt väder angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite dyrare idag..
Men mycket kallare också..

ingen vind idag i område s2...
pga det kalla vädret...
 
A
vilken tur att vi har vattenkraften..
Skulle haft mer sån..

Cirkeldiagram som visar energifördelning med störst del vattenkraft, följt av kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump visar kraftproduktion fördelad på kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vindkraft, vattenkraft och total produktion/konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Maskintok skrev:
Det är inte Ryssland som hetsar det är biden,
biden som vill dölja alla spår av korruption som hans son orsakat..
Så nja USA ska vara väldigt försiktig i sin hets... De kan bli utlånade innan de ens hinner landsätta sina trupper..
Biden vet väl knappt vad han heter, är det någon som hetsar så är det någon annan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.