A
Skärmbild som visar andelar och produktion av kärnkraft, vindkraft och vattenkraft i energisystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur vi har kärnkraft kvar... 30% är en stor del av vår produktion...
 
Attitudeswe
L Lilllen skrev:
Ja, kablarna till andra länder är ju anledningen att de flesta utom elbolagen tjänar på upplägget med zoner. Så, för egen del ser jag det som bättre med zoner och minimalt med överföringar tills alla länder byggt ut rejält med kraft i sina egna länder. När de närmar sig samma kostnad för el som Sverige så finns förstås fördelar att ha mycket överföringskapacitet både inom och till andra länder för att utjämna när det tex blåser mer eller är mer sol någon annanstans. Tills dess-begränsa överföring inom och till andra länder. Det är främst de andra länderna som är dåliga på att bygga kraftverk. Det ska drabba oss invånare i Sverige så lite som möjligt, då vi har liten möjlighet att påverka tex Tyskland. Ju bättre överföring vi i Sverige har, desto billigare blir elen till Tyskland och incitamentet att bygga kraftverk blir då mindre för dem.
Men hlgre pris i sverige leder till större incitament att bygga ut t.ex. vindkraft här. Har vi för mkt vindkraft så kan vi ju bara lagra energin i vätgas även om det leder till stora omvandlingsförluster idag.

Ner i pannrummet och bunkra varmvatten och vrid upp termostaten i garaget nu. Spurt för att maxa statens bidrag innan tisdag nu!
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Men hlgre pris i sverige leder till större incitament att bygga ut t.ex. vindkraft här. Har vi för mkt vindkraft så kan vi ju bara lagra energin i vätgas även om det leder till stora omvandlingsförluster idag.

Ner i pannrummet och bunkra varmvatten och vrid upp termostaten i garaget nu. Spurt för att maxa statens bidrag innan tisdag nu!
Tyvärr inte. Problemet är att vindkraften måste betala till svenska kraftnät böter massor på det som produceras. Hur räknar de? Jo om det är en prisskillnad på 150 öre mellan elområde 2 och 3 och du ska sälja elen från vindkraftverket i område 3. Ja då måste du som ägare av vindkraftverket betala 150 öre per kwh till svenska kraftnät. Det gör det hela grejen men ny vindkraft olönsam.
 
Det är definitivt inte böter. Hur skulle det annars funka tycker du?
 
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt inte böter. Hur skulle det annars funka tycker du?
Avgiften sätts dessutom i en fond där man bara får ta ut pengar för åtgärder som ökar överföringskapaciteten. Så över tid kommer det verka för mindre skillnader i pris mellan regioner.

Sen kan kag tycka att det är konstigt att denna fondering skall momsbeskattas. Det är ju inte konsumentens fel att det är stora prisskillnader inom landet...
 
Attitudeswe
K Nils Andersson1 skrev:
Tyvärr inte. Problemet är att vindkraften måste betala till svenska kraftnät böter massor på det som produceras. Hur räknar de? Jo om det är en prisskillnad på 150 öre mellan elområde 2 och 3 och du ska sälja elen från vindkraftverket i område 3. Ja då måste du som ägare av vindkraftverket betala 150 öre per kwh till svenska kraftnät. Det gör det hela grejen men ny vindkraft olönsam.
Det är väl inget konstigt att om du byggt ditt kraftverk i se2 så får du betalt för att leverera till se2. Att svk sen skickar elen till tyskland med 20% förlust i transit har ju producenten inget att göra med
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Tyvärr inte. Problemet är att vindkraften måste betala till svenska kraftnät böter massor på det som produceras. Hur räknar de? Jo om det är en prisskillnad på 150 öre mellan elområde 2 och 3 och du ska sälja elen från vindkraftverket i område 3. Ja då måste du som ägare av vindkraftverket betala 150 öre per kwh till svenska kraftnät. Det gör det hela grejen men ny vindkraft olönsam.
Det du beskriver där är väl en flaskhalsintäkt..
som finns mellan s2 och s3..

Vad jag vet finns inga böter för att vindkraftverk bidrar med energi i det totala nätet..
s1 och s2 har ju både vatten och vindkraft..
Så hur tänkte du nu?
 
Maskintok skrev:
Det du beskriver där är väl en flaskhalsintäkt..
som finns mellan s2 och s3..

Vad jag vet finns inga böter för att vindkraftverk bidrar med energi i det totala nätet..
s1 och s2 har ju både vatten och vindkraft..
Så hur tänkte du nu?
Man kan kalla det vad man vill. Böter eller avgift. Jag betalar först till eon en avgift för elöverföringen, men pga att "mitt" eller min förening byggde vindkraftverk i område 2, när jag bor i område 3, måste föreningen betala 150 öre extra för varje kwh, och det får jag nu på min räkning. Så 50 öre per kwh i kostnad för elen, sen + 150 öre för överföringen+ elabb eon + elöverföring eon + skatt + moms. Summa runt 3 kr per kwh för el jag har investerat 70 000 kr i tidigare. Det kallar jag rån.
 
  • Ledsen
  • Arg
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
K Nils Andersson1 skrev:
Man kan kalla det vad man vill. Böter eller avgift. Jag betalar först till eon en avgift för elöverföringen, men pga att "mitt" eller min förening byggde vindkraftverk i område 2, när jag bor i område 3, måste föreningen betala 150 öre extra för varje kwh, och det får jag nu på min räkning. Så 50 öre per kwh i kostnad för elen, sen + 150 öre för överföringen+ elabb eon + elöverföring eon + skatt + moms. Summa runt 3 kr per kwh för el jag har investerat 70 000 kr i tidigare. Det kallar jag rån.
Eftersom du är upprörd antar jag att ni byggde innan uppdelningen i se1-4 annars är det ju ett val ni gjort själva när ni investerade i en förening långt bort.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Eftersom du är upprörd antar jag att ni byggde innan uppdelningen i se1-4 annars är det ju ett val ni gjort själva när ni investerade i en förening långt bort.
Det är totalt missköt, och det kommer bli en extra stämma där ledningen kommer få gå. Men ja det var före elområden. Så jag har påverkats av dessa politiska beslut. Upprörda borde alla vara, inte bara jag som lägger 90% av inkomsten under dec på elen. Och i år sms-lån för att det ska funka.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Avgiften sätts dessutom i en fond där man bara får ta ut pengar för åtgärder som ökar överföringskapaciteten. Så över tid kommer det verka för mindre skillnader i pris mellan regioner.

Sen kan kag tycka att det är konstigt att denna fondering skall momsbeskattas. Det är ju inte konsumentens fel att det är stora prisskillnader inom landet...
Har aldrig hört om denna fond, kan du utveckla?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Man kan kalla det vad man vill. Böter eller avgift. Jag betalar först till eon en avgift för elöverföringen, men pga att "mitt" eller min förening byggde vindkraftverk i område 2, när jag bor i område 3, måste föreningen betala 150 öre extra för varje kwh, och det får jag nu på min räkning. Så 50 öre per kwh i kostnad för elen, sen + 150 öre för överföringen+ elabb eon + elöverföring eon + skatt + moms. Summa runt 3 kr per kwh för el jag har investerat 70 000 kr i tidigare. Det kallar jag rån.
Men ni säljer ju på ett ställe och köper på ett annat, då blir det så. Inget konstigt med det.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk]
Jag vet vad flaskhalsintäkter är, det var inte frågan...
Jag undrade över fonden du omtalade?
Länken nämner ingen fond öht.
 
Redigerat:
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk]
Tack för länken..
Den fastställde det jag skrev härom dagen.
Att riksgälden har kapitalet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.