J jesper--- skrev:
Material är material, vad ska det vara påslag för? Kund betalar timpenning oavsett när grejer behöver inhandlas, går inte att fylla en skåpbil med hela varuhus.
Påslag är nödvändigt på försäljare för ja, det är det dem gör, dem säljer produkter.
En hantverkare säljer tjänster, allt annat är girighet.
En elare tjänar oerhört mycket mer på material än timpeng
 
V
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hur kan Du handla för grossistens inköpspris?
Är Du grossisten
Kan man åka till månen så fungerar de alldeles utmärkt (y)

Att ha en vänskaplig relation till rätt personer ger onekligen fördelar ekonomiskt :cool:
 
T Television_Set skrev:
En elare tjänar oerhört mycket mer på material än timpeng
Poäng?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Poäng?
Poängen är att de inte är intresserade av att jobba många timmar, påslaget på materialet är det som genererar inkomst snabbt. Frågade en elektriker om han kunde mappa upp elsystemet i vårt gamla hus. 4-5 timmars jobb, han svarade ”nej, varför skulle jag göra det”. En pizzabagare gör också påslag, det är ju inte ingredienserna som kostar 100 spänn…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mollson skrev:
juden blev skitsur o skulle ringa o pruta... Han blev blockad
Du är snart blockad själv ska du se.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Poängen är att de inte är intresserade av att jobba många timmar, påslaget på materialet är det som genererar inkomst snabbt. Frågade en elektriker om han kunde mappa upp elsystemet i vårt gamla hus. 4-5 timmars jobb, han svarade ”nej, varför skulle jag göra det”. En pizzabagare gör också påslag, det är ju inte ingredienserna som kostar 100 spänn…
Pizzabagaren säljer pizza inte en bak tjänst. De har en tydlig prislista på produkterna, men debiterar inte tid. Det är en stor skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S SeTTaN skrev:
Helt okay priser.
Var är plugg skruv klammer och allt annat material som användst?
Det ligger förmodligen under posten "Förbrukningsmateriel - 168:-"
Så det gick nog inte åt så värst mycket plugg, skruv och klammer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Poängen är att de inte är intresserade av att jobba många timmar, påslaget på materialet är det som genererar inkomst snabbt. Frågade en elektriker om han kunde mappa upp elsystemet i vårt gamla hus. 4-5 timmars jobb, han svarade ”nej, varför skulle jag göra det”. En pizzabagare gör också påslag, det är ju inte ingredienserna som kostar 100 spänn…
Man jobbar så många timmar jobbet kräver.

Kvittar vad som genererar pengar, jag ifrågasätter dessa elektrikers integritet.
Rätt för kund är att informera kunden om att du som hantverkare även är återförsäljare som tar 3ggr mer betalt på material än bauhaus så kunden inte blir lurad.

Då ville inte den elektrikern utföra arbetet om han inte tilläts agera återförsäljare på sidan om.
Jag har köpt material i förväg när jag anlitat elektriker, det är underförstått att jag kontaktar honom för att få en tjänst utförd, vill jag köpa material går jag in på www.elbutik.se

En pizzabagare är ingen återförsäljare utan en fabrik från råvara till färdig produkt, färdig produkt måste naturligtvis vara dyrare då arbete mm. har utförts för att producera pizzorna.

En elektriker utför en tjänst, där kunden betalar för att elektrikern ska använda sin erfarenhet, utbildning och certifikat för att utföra ett jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Man jobbar så många timmar jobbet kräver.

Kvittar vad som genererar pengar, jag ifrågasätter dessa elektrikers integritet.
Rätt för kund är att informera kunden om att du som hantverkare även är återförsäljare som tar 3ggr mer betalt på material än bauhaus så kunden inte blir lurad.

Då ville inte den elektrikern utföra arbetet om han inte tilläts agera återförsäljare på sidan om.
Jag har köpt material i förväg när jag anlitat elektriker, det är underförstått att jag kontaktar honom för att få en tjänst utförd, vill jag köpa material går jag in på www.elbutik.se

En pizzabagare är ingen återförsäljare utan en fabrik från råvara till färdig produkt, färdig produkt måste naturligtvis vara dyrare då arbete mm. har utförts för att producera pizzorna.

En elektriker utför en tjänst, där kunden betalar för att elektrikern ska använda sin erfarenhet, utbildning och certifikat för att utföra ett jobb.
D Daniel 109 skrev:
Pizzabagaren säljer pizza inte en bak tjänst. De har en tydlig prislista på produkterna, men debiterar inte tid. Det är en stor skillnad.
principen är samma, bara för att pizzabagaren inte redovisar mer tid än ”15 minuter” så innebär det att han tar komponenter, monterar dem till något som har ett mervärde och debiterar därefter. Det är hans tid, värme och lokalhyra som tillsammans ger pizzans pris.

Och att skriva att man kan handla på X själv, vilka andra tjänster tänker du så om?
Rörmokaren? Att du själv köper alla,presskopplingar, rör, ventiler etc?
Bilmekanikern, att du själv köper in bildelarna på Biltema och tar med till märkesverkstaden?
Golvläggaren? Målaren? Snickaren? Trädgårdsanläggare?

Innan internet var det ingen som tjafsade om att hantverkaren tillhandahöll alla nödvändiga delar, det var självklart, det är inte det som är problemet. Problemet är att vissa elektriker är rövhattar som anser att inkomstkällan främst är materiel och inte tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
principen är samma, bara för att pizzabagaren inte redovisar mer tid än ”15 minuter” så innebär det att han tar komponenter, monterar dem till något som har ett mervärde och debiterar därefter. Det är hans tid, värme och lokalhyra som tillsammans ger pizzans pris.

Och att skriva att man kan handla på X själv, vilka andra tjänster tänker du så om?
Rörmokaren? Att du själv köper alla,presskopplingar, rör, ventiler etc?
Bilmekanikern, att du själv köper in bildelarna på Biltema och tar med till märkesverkstaden?
Golvläggaren? Målaren? Snickaren? Trädgårdsanläggare?

Innan internet var det ingen som tjafsade om att hantverkaren tillhandahöll alla nödvändiga delar, det var självklart, det är inte det som är problemet. Problemet är att vissa elektriker är rövhattar som anser att inkomstkällan främst är materiel och inte tid.
Nej, problemet är hur det presenteras. Pizzabagaren säger inte att han tar 500kr/h. Han säger att han tar 95kr/pizza. Då blir det utan intresse för mig hur mycket pizzabagaren anser är material påslag och hur mycket som är arbetskostnad. Elektrikern anlitar jag på timmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Material är material, vad ska det vara påslag för? Kund betalar timpenning oavsett när grejer behöver inhandlas, går inte att fylla en skåpbil med hela varuhus.
Påslag är nödvändigt på försäljare för ja, det är det dem gör, dem säljer produkter.
En hantverkare säljer tjänster, allt annat är girighet.
tja för att det från början inte finns nån inrättning som säljer material till självkostnadspris.....Om hundra år kanske utvecklingen leder till att det kan bli så men nu har vi inte så. Felet är inte påslaget i sig utan de som missbrukar det hela och ockrar........
En rimlig timpenning ihop med ett rimligt materialpåslag är ganska normalt. Då finns det bärkraft för arbetet och dess overhead och sen för materialet som ibland inte enbart finns i nån servicebil. Större företag har egna lager och kanske lagerpersonal och allt vad det nu må vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är inget problem att få någon att göra inköp till dig för självkostnadspris om du betalar timlön för arbetet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem att få någon att göra inköp till dig för självkostnadspris om du betalar timlön för arbetet.
nä självklart inte.......har inte påstått det heller men det är knappast nåt man ändrar på över en natt. Nu är det mer primärt att man sanerar bort ocker först och främst.
Men den som vill får ju gärna börja nu om de känner att det är läge. Undrar hur många jobb man får om man har timpenning på ett par tusen.....kanske mer.
 
S Stefan1972 skrev:
… timpenning på ett par tusen.....kanske mer.
Okej, vilken planet har vi hamnat på nu…?
 
jbr jbr skrev:
Okej, vilken planet har vi hamnat på nu…?
jorden väl? Vad menar du själv skulle vara en normal timpenning då om den allena ska betala allt i ett företag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.