A AbRhesus skrev:
Hej alla,

Vad tycker ni om priset på kabel, detta är ex-moms.

[bild]
Troligen gristprisöista utan rabbat. Typ Ahlsell har fantasipriser minus 40-70 % rabbat.
 
E elmont skrev:
Du skulle frågat vad det kostar (begärt ett totalpris), sedan kan du välja att beställa eller avstå. Då hade du även sluppit reta upp dig på deras prissättning.
Att ni elektriker fortsätter försvara detta systematiska bredrägeri med alla möjliga dåliga bortförklaringar är inget annat än en ren skam. Ni fortsätter bara att skämma ut er genom att göra detta.

Att begära ett totalpris hade dessutom knappast hjälpt då en lekman inte kan bedöma om det är rimligt, man har förmodligen ingen aning om vad rimlig tidsåtgång är eller vilket material som krävs och vad det kostar. Det är därför man anlitar någon som ska kunna detta. Timpris och framkörningskostnad och liknande kostnader kan firman gärna sätta bäst de vill, så kan man jämföra olika firmor och avgöra vad man är villig att betala. Att som kund kontrollera priser på material när man inte ens vet vilket material som kommer behövas går ju däremot inte. Man ska kunna förutsätta att elektrikern tar skäligt betalt med skäliga påslag, det ska man inte uttryckligen behöva säkerställa innan och kolla runt på olika butiker för att veta att man inte blir lurad.

Att dra in tusentals kronor på kablar och klammer och eluttag som kostar några kronor i vanliga butiker är bedrägeri, inget annat. Inte blir det heller bättre av att de flesta elektriker får det att framstå på fakturan som att kunden fått en saftig rabatt på produkterna trots att man blivit grundlurad. Det blir som en dubbel käftsmäll. Sluta försvara detta beteende.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min elektriker tar 490 exkl moms, sin rätta timlön och inga monsterpåslag. Han tog såklart betalt för att hämta material. Han tog inte betalt för att köra förbi mig på väg hem för att skriva upp vad han skulle köpa.

Samma med röris, 500kr exkl moms. Titten var gratis då han jobba bara på andra sidan byn.

Vi har rörisar i kommunen som ligger på sådana hutlösa timlöner och tar hutlösa påslag med. Det finns nästan ingen privatperson som anlitar dessa.
Jag själv ringde inte de igen efter de sa vad de ville ha för en liten felsökning på bvp. Min röris gjorde det istället och debiterade bara en timme. :D
Så gör min hederliga elektriker också. Jag frågar aldrig och gnäller aldrig. Han får dessutom ofta komma när han har en stund över så han kan maximera sina dagar. Win-win.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Här är Solars priser, jag har liten årsvolym så troligen minst rabatt.
Du har på fötterna för att hövda ocker och dra det till ARN och KO och hela varvet.
 
  • Skärmdump som visar elledningspriser med detaljer som listpris, rabatt och nettopris på en produktkatalogsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Så gör min hederliga elektriker också. Jag frågar aldrig och gnäller aldrig. Han får dessutom ofta komma när han har en stund över så han kan maximera sina dagar. Win-win.
En bra elektriker behöver inte ta ut enorma priser. (möjligtvis i sthlm) För de har ju massor av jobb ändå som väger upp de lägre timpriserna.
Jag säger bara vad jag önskar då jag bestämt mig innan. Sen får de fritt fram att jobba utan att jag stör de någon gång alls.
Blev faktiskt förvånad första fakturorna de gav mig då de var så billiga. Trodde ju att rörisen skulle vara svindyr, men det gick på mycket mindre än jag planerat :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du skulle frågat vad det kostar (begärt ett totalpris), sedan kan du välja att beställa eller avstå. Då hade du även sluppit reta upp dig på deras prissättning.
Säg att du går in på ett café och ser att det står "kaffe & bulle 50:-" på menyn. Du tar en sån och tackar ja till att ha lite mjölk i kaffet. Sedan kommer notan: 400 spänn.

Du frågar vad det handlar om och får ett arrogant svar: "Det är det påslaget vi har på mjölk, du borde ha kollat upp totalpriset innan, då hade du sluppit reta upp dig på vår prissättning".

Skulle du tycka att det var fullt rimligt och att skulden ligger helt hos dig som kund?

Om inte, varför ska vi acceptera samma beteende hos elektriker?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Hej alla,

Vad tycker ni om priset på kabel, detta är ex-moms.

[bild]
Om du menar EQLQ så fick jag samma på en faktura för två veckor sedan. Tror att de installerat ca 2-3m av den till vår bastu, fick 50m på fakturan för drygt 5000 kr (leverantör: Solar). Jag påpekade detta och skickade med länk till Bauhaus pris, de tog bort 3500 kr från fakturan direkt.
 
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vad är det för fel på priset på kabeln?
Är samma pris som på Bauhaus, för 5x1,5mm2 kabeln.
Fast då får du 10 meter
 
V Villaägarenr1 skrev:
Jag brukar handla hos grossiterna till deras inköpspris, till o med då ligger inte näthandeln många kronor efter.
Hur kan Du handla för grossistens inköpspris?
Är Du grossisten
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
F Fvg4 skrev:
Här är Solars priser, jag har liten årsvolym så troligen minst rabatt.
Du har på fötterna för att hövda ocker och dra det till ARN och KO och hela varvet.
Hej
Tack för detta
Du skulle inte kolla priset för EQLQ 3G2.5 också?

Tackar
 
A
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Står 5G1.5 för mig på de artikelnumret. T.o.m. de små nuffrorna på slutet stämde i namnet. Men jag har haft fel förr..
Hej
Tack för detta
Du skulle inte kunna kolla priset för EQLQ 3G2.5 också?

Tackar
 
A AbRhesus skrev:
Hej
Tack för detta
Du skulle inte kunna kolla priset för EQLQ 3G2.5 också?

Tackar
92.00 listpris. 44.07 med LRFs rabatt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ska nog be om en offert från elektrikern innan de får en offert från bikverkstan.

Tror de kommer bli ett jävla hallå på elektrikern när däcken till servicebussen kostar 40.000 istället för de 10.000 som däckonline tar och man satt upp en hel låda balanseringsvikter för varje storlek man tar

"Ne men du vet ska man se den verkliga tiden vi lägger ner med beställning av material osv så måste vi ha det här påslaget. Vi debiterar aldrig mindre än en hel förpackning som vi öppnar.
- Nej nej, du får ju natuligtvis inte med dig resten av vikterna, de ska vi sälja till nästa elektriker"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Med risk för upprepning, såg inte att någon kollat artikeln mot Ahlsell. Verkar vara 0461543. Listpris på 87,50 kr/m. Med en simpel LRF-rabatt (som är sämre än elektrikerns) är den nere på 41.91 kr/m.
Jag loggade in med mitt konto för den BRF jag är med i. Jag fick 44.01 i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.