V Villaägarenr1 skrev:
Spelar ingen roll.då inköps pris styr
Kan jag som privatperson köpa till det priset kan även elektrikern det. Elektrikern kan inte köpa in till ockerpris och vältra över kostnaden på kunden. Det gör de heller inte, det är bara deras återförsäljares fejkade priser som är så höga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
V
D Daniel 109 skrev:
Kan jag som privatperson köpa till det priset kan även elektrikern det. Elektrikern kan inte köpa in till ockerpris och vältra över kostnaden på kunden. Det gör de heller inte, det är bara deras återförsäljares fejkade priser som är så höga.
Jo men dem ska välförtjänt ha påslag också. Du vet material vinsten :rofl:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, men man kan ju misstänka att en elfirma har rätt bra inköpspriser, eller vad tror du?
Deras priser ligger i nivå med näthandeln så förvänta sig näthandelspris från en installationsfirma kan man nog alltid glömma. Påslaget kommer alltid såsom materialvinsten
 
V
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, men man kan ju misstänka att en elfirma har rätt bra inköpspriser, eller vad tror du?
Jag brukar handla hos grossiterna till deras inköpspris, till o med då ligger inte näthandeln många kronor efter.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Deras priser ligger i nivå med näthandeln så förvänta sig näthandelspris från en installationsfirma kan man nog alltid glömma. Påslaget kommer alltid såsom materialvinsten
Nej det är nog bara att drömma om, då påslaget ska på.
Dock bra fingervisning om vad saker bör kosta.
Blir ofta tramsigt då firmorna är "generösa" och ger 10-20% rabatt på materialet, men ändå landar på flera hundra procent över näthandeln.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
K
S SueCia skrev:
Jag ryggar Daniel på detta. Sånt här jävla mygel måste få ett slut.
Jag bidrar!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V
FredrikR FredrikR skrev:
Nej det är nog bara att drömma om, då påslaget ska på.
Dock bra fingervisning om vad saker bör kosta.
Blir ofta tramsigt då firmorna är "generösa" och ger 10-20% rabatt på materialet, men ändå landar på flera hundra procent över näthandeln.
De kan jag hålla med om (y)
 
K
V Villaägarenr1 skrev:
Deras priser ligger i nivå med näthandeln så förvänta sig näthandelspris från en installationsfirma kan man nog alltid glömma. Påslaget kommer alltid såsom materialvinsten
Att de debiterar samma som en näthandel är nog inte många som förväntar sig. Men det som jag tror alla förväntar sig är att det är rimligt, skäligt och realistiskt. Här är det ju knappast något av det, och att firmans ”garanti” skulle väga upp ett påslag på flera hundra procent på vanliga standardprodukter är det knappast värt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter väl inte särskilt högt.
Nix pixlar. 550 kr/h + Moms kostar jag. Något mer när jag arbetar med projektering.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A
Vägguttag 2-vägs 623kr + moms

Inte för att man är snål men man är ju inte korkad hällre
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter väl inte särskilt högt.
E Elajomannen skrev:
Nix pixlar. 550 kr/h + Moms kostar jag. Något mer när jag arbetar med projektering.
Tja, jag kan ju tycka att 935 kr/h definitivt är i överkant.

Åtminstone för företag som anser att man också ska göra reella avanser på materiel för att kunna konkurrera med låga timpriser...
(Något som är ett vanligt argument här på BH i många av de fantasiljoner liknande trådar som existerar.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Tja, jag kan ju tycka att 935 kr/h definitivt är i överkant.

Åtminstone för företag som anser att man också ska göra reella avanser på materiel för att kunna konkurrera med låga timpriser...
(Något som är ett vanligt argument här på BH i många av de fantasiljoner liknande trådar som existerar.)
Det är nog en rimlig timkostnad, men då bör den ju också täcka allt utan stora materialpåslag.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog en rimlig timkostnad, men då bör den ju också täcka allt utan stora materialpåslag.
Jo det var ju själva poängen...
Tämligen rejäla materielpåslag för att kompensera ett för lågt satt timpris är en vanlig modell medan just "rimliga" timpriser i kombination med materiel utan stora påslag verkar vara betydligt mindre frekvent förekommande.
Timpriset om 935 kr i det aktuella fallet kan knappast anses vara rimligt med tanke på de påslag på materiel man har valt att göra.


...och, självklart ska man kunna göra avans på materiel för att täcka lagerhållning, tid för hantering osv. osv. (Samt givetvis även det stora antalet garantiärenden som verkar förekomma. :cool:)

Dock är det väl vanligt att inköp etc. täcks av fler debiterade timmar vilket gör att det är garantiåtagandet som återstår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
550 kr / h + Moms.
Bilresa 400 kr,

Materiel 25-40 % påslag på NETTO priser.

Billig produkt t.ex vägguttag 40 %
Dyrare produkt t.ex laddbox 25 %

Ja så jobbar jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Hej alla,

Vad tycker ni om priset på kabel, detta är ex-moms.

[bild]
L
A AbRhesus skrev:
Hej alla,

Vad tycker ni om priset på kabel, detta är ex-moms.
[bild]

Spontant dyrt. Driver en firma i Stockholm med 10 montörer. vi tar i runda slängar 50kr/m ex moms för eqlq3g2,5.
Känns som dyra timmar + resekostnad också. Vi blir å andra sidan aldrig ifrågasatta på våra priser eftersom vi ligger rätt direkt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.