S Stefan1972 skrev:
jorden väl? Vad menar du själv skulle vara en normal timpenning då om den allena ska betala allt i ett företag?
Typ 1000kr/h
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Typ 1000kr/h
Det finns det ju redan idag företag som tar ? Och vad jag vet så är det få inom bygg som täljer guld. Nog för att det finns en del som verkar ha det bra men det är inget i överkant.
 
S Stefan1972 skrev:
Det finns det ju redan idag företag som tar ? Och vad jag vet så är det få inom bygg som täljer guld. Nog för att det finns en del som verkar ha det bra men det är inget i överkant.
Jaja, om ambitionen är att tälja guld så blir det ju en annan femma...


...men då befinner man sig nog trots allt på en annan planet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jaja, om ambitionen är att tälja guld så blir det ju en annan femma...


...men då befinner man sig nog trots allt på en annan planet.
tälja guld? Du får väl komma med nå siffror du tycker ska fungera? Vad tror du egentligen 1000kr i timmen inkl moms räcker till?
 
Det är ju mycket pengar speciellt om man tror att den timpenning som firman debiterar har någon direkt knytning till den lön som elektriker har.
Men som vanligt har folk svårt att skilja mellan elektriker och det företag dom är anställda på. Vilket är lite konstigt då samma "folk" knappast har problem med att skilja mellan bilverkstaden och mekaniker som jobba på verkstaden??
 
S Stefan1972 skrev:
tälja guld? Du får väl komma med nå siffror du tycker ska fungera? Vad tror du egentligen 1000kr i timmen inkl moms räcker till?
Nåja, det var ju du som antydde att en för låg timpenning har medfört att få inom bygg täljer guld. (vilket väl är det normala inom de flesta branscher)

En timpenning på 1000 spänn ska nog anses ge mycket goda förutsättningar att dra runt verksamheten på.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Nåja, det var ju du som antydde att en för låg timpenning har medfört att få inom bygg täljer guld. (vilket väl är det normala inom de flesta branscher)

En timpenning på 1000 spänn ska nog anses ge mycket goda förutsättningar att dra runt verksamheten på.
nja nu var det inte så jag menade. Poängen var väl att inte ens 1000kr i timmen medger nåt utöver det vanliga. Det är 800kr i timmen som ska räcka till allt då? Även att bekosta ev lager av material som man då inte tjänar nåt på. Annars blir det ju till att hämta klammer styckevis hos grossist inför varje jobb då? Eller vad det nu än handlar om för yrkesgrupp.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ocker!
3x så högt som du själv kan handla på nätet för.
Man ska alltid begära en offert, då kan Du välja leverantör samt vet på förhand vad jobbet kommer att kosta. Lite pinsamt att komma och gny i efterhand.
 
  • Arg
  • Gilla
Mikaelpettersson och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
principen är samma, bara för att pizzabagaren inte redovisar mer tid än ”15 minuter” så innebär det att han tar komponenter, monterar dem till något som har ett mervärde och debiterar därefter. Det är hans tid, värme och lokalhyra som tillsammans ger pizzans pris.

Och att skriva att man kan handla på X själv, vilka andra tjänster tänker du så om?
Rörmokaren? Att du själv köper alla,presskopplingar, rör, ventiler etc?
Bilmekanikern, att du själv köper in bildelarna på Biltema och tar med till märkesverkstaden?
Golvläggaren? Målaren? Snickaren? Trädgårdsanläggare?

Innan internet var det ingen som tjafsade om att hantverkaren tillhandahöll alla nödvändiga delar, det var självklart, det är inte det som är problemet. Problemet är att vissa elektriker är rövhattar som anser att inkomstkällan främst är materiel och inte tid.
Är du anti-påslag eller pro-påslag?

Principen är detsamma hos bilmekaniker, jag har själv köpt egna delar och lämnar över till mekanikern, på ett sätt så gör jag dem en tjänst, dem blir klarare med bilen snabbare.

Godkänner rörmokarn grejerna så precis samma princip, betalar för tid. Alla hantverkare man betalar för tid.
 
Redigerat:
R Ola Grahn1 skrev:
Man ska alltid begära en offert, då kan Du välja leverantör samt vet på förhand vad jobbet kommer att kosta. Lite pinsamt att komma och gny i efterhand.
Pinsamt av hantverkare att ockra på materialet också, men går det så går det. ;)
 
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
tälja guld? Du får väl komma med nå siffror du tycker ska fungera? Vad tror du egentligen 1000kr i timmen inkl moms räcker till?
Det räcker definitivt för att nån gång i veckan/månaden åka till valfri grossist/byggvaruhus och fylla en kundvagn, gå igenom kassan och slänga in i bilen, STENHÅRT arbete
 
S Stefan1972 skrev:
nja nu var det inte så jag menade. Poängen var väl att inte ens 1000kr i timmen medger nåt utöver det vanliga. Det är 800kr i timmen som ska räcka till allt då? Även att bekosta ev lager av material som man då inte tjänar nåt på. Annars blir det ju till att hämta klammer styckevis hos grossist inför varje jobb då? Eller vad det nu än handlar om för yrkesgrupp.
Jag är övertygad om att det finns ett mellanting mellan att hålla ett komplett lager och att hämta klammer styckevis hos grossist. Jag menar att ett timpris om 1000 kr ger en synnerligen god grund för att driva en lönsam verksamhet utan att sköta upp kunder genom ohemula påslag på materiel.

Vad anser du att timpenning bör vara om jag som kund vill ha en större besiktning / genomgång av min elanläggning?
(I ett sådant jobb tillkommer ju inga avanser som resultat av försäljning av materiel.)
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R Ola Grahn1 skrev:
Man ska alltid begära en offert, då kan Du välja leverantör samt vet på förhand vad jobbet kommer att kosta. Lite pinsamt att komma och gny i efterhand.
Testa att som privatperson begära in offerter på ett mindre jobb i ditt hem och återkom om du fortfarande tycker att din modell är gångbar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Ola Grahn1 skrev:
Man ska alltid begära en offert, då kan Du välja leverantör samt vet på förhand vad jobbet kommer att kosta. Lite pinsamt att komma och gny i efterhand.
Du kanske menar att man idag är tvungen att begära en offert pga att hantverkare annars saltar fakturan? Det är verkligen inte framtiden får jag hoppas. Normalt ska en offert bli något dyrare än löpande räkning. Låt oss istället angripa de firmor som försöker blåsa sina kunder så att alla kan få rätt pris utan att behöva ta till en sådan försäkring som en offert innebär.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Man ska undvika aktiebolag. Driver hantverkare/elektriker/rörisar etc. AB så beror det på att dom är giriga i 100fall av 100. Anställ endast hantverkare med firma/enskild näringsidkare. AB betyder att dom är mera intresserade av att tjäna snabba pengar och mindre intresserade av att göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
Lillebror 1971
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.