M manula skrev:
Hur funkade det att sålla grus? Jag har en grusgång med en massa skräp och jord och tänkte använda den för att sålla ut gruset, gruset är ca 10-20 mm
Hur bra som helst men man får köra 2ggr minst för att få grus.
 
  • Gilla
manula
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Både lilla modellen RS350 och lite kraftigare RS400 från Scheppach finns just nu på Bauhaus.
124 stycken RS350 och 83 stycken RS400 i lager idag.
[länk]
[länk]
Perfekt, beställde en till 350 så jag slipper byta galler mellan grov o fin! Klart värt det. Men andrahandsvärdet sjönk nog en bit nu
 
Någon som testat båda Scheppach-modellerna (RS350 och RS400) och kan säga om den ena eller den andra är ett klart bättre köp? Personligen tycker jag att prisskillnaden är så liten att den stora RS400-modellen borde vara det självklara valet. Samtidigt kan det ju finnas aspekter som jag inte tänkt på vad gäller ergonomi, storlek och sådant som skulle kunna göra RS350 till det bättre valet.
 
RS400 står betydligt stadigare med sina platta fötter och stabila ram än RS350 med runda rör.
Verkar vara samma trumma i båda.
RS350 går att fälla ihop så den tar mindre plats. Kan få plats i en kombibil.
RS350 har en duk på ena sidan som hindrar jord att spridas lite åt sidan av rotationen.

Hittade två filmer med liknande användning som visar stabilitetsskillnaden.
RS350
RS400
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Trumman i RS400 är längre och motorn starkare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra input. Då tänker jag sammanfattningsvis att RS350 kan vara det bättre köpet om man inte har väldigt stora massor att sålla, och om man vill kunna stuva undan maskinen i ett hörn av ett förråd eftersom den är ihopfällbar. Eller om man tänker sig hyra ut den via Hygglo (man måste inte använda släpvagn).
 
Jag har bara 400, men den känns inte alls för stor när man använder den. (Bara vid förvaring). Jag hade inte köpt en mindre om jag gjort om processen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Min rem på min rs400 hoppade snett av någon märklig anledning och nu när jag skruvat och trixat för att få ihop det igen är jag osäker på rätt placering. Bilden visar vad jag tror är rätt, men samtidigt känns det som om remmen slits mot metallkanterna in mot trumman? Ska remmen sitta ytterst på trumman eller som på bilden ett snäpp ut mellan ytterkant och den lilla kanten?
Närbild på svart objekt, med röd slang, små hjul och reflekterande ytor, tagna utomhus på ljus dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min går i spåret ute vid kanten.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Min går i spåret ute vid kanten.
Konstaterade också efter lite tänkande och tittande på youtube att så måste vara fallet, så jag slet med att flytta ut remmen och nu verkar det lira!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.