Till mitt bygge siktar jag på något liknande med hjulposition etc. Dock kommer jag försöka placera motorn högre upp samt med någon möjlighet att justera hur spänd remmen är. Skulle tro att motorn behöver en stabilare plats. Till de motorerna jag har att tillgå idag behöver jag även plats för att växla ner dem en del, letar därav efter ett par stycken remskivor eller liknande. Tips på var jag hittar dessa mottages gärna.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Nu finns det Jordsåll för en Villaförening! [länk]
Men jag ogillar företag som inte kan ange priser.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Dom har inga kompisar ;) därför sätter som inte ut priser….. då är det ju ingen som ringer och pratar med dom :p
 
AXS
Typ 50000:- skulle jag gissa på. Kollat på ett större och det kostade nära 100000:-.
 
Jag (vi) är stenrika, funderade på att köpa ett såll, drog mig lite för det då det ändå kostar en del och tillgången var sådär.

Hade en rejäl hög med jord ~20kbm som skulle planas ut och bli gräsmatta. Det hela slutade med att vi hyrde minigrävare och planerade ut jorden. Sedan krattade vi upp stenar i ytjordlagret med stålkratta och körde iväg stenen. I slutänden sparade vi både tid och pengar, det gick rätt fort att kratta till ytan och bli av med stenen.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Ring ring...
- Ja tjena, det är åkeriet här. Du jag har ett paket från Tyskland till dig.
- Eh, jaha?
- Ja, en grill.
- Jag har inte köpt någon grill?
- Ja, eller det ser ut som en grill i alla fall. Från Scheppach.
- Jahaaaaaa, ja, den skall jag ha.


Det går ju säkert att stoppa in en gris i trumman och elda under?

En Scheppach-cementblandare på stativ utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
likblek och 10 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ring ring...
- Ja tjena, det är åkeriet här. Du jag har ett paket från Tyskland till dig.
- Eh, jaha?
- Ja, en grill.
- Jag har inte köpt någon grill?
- Ja, eller det ser ut som en grill i alla fall. Från Scheppach.
- Jahaaaaaa, ja, den skall jag ha.


Det går ju säkert att stoppa in en gris i trumman och elda under?

[bild]
Vi är olika, men jag tror du kommer ha mycket tillfredsställelse med din nya investering :)
 
Nu är det ju massa fina finesser på de där trummorna förstås, men är det ingen som har övervägt att bara ta ett hängande galler och montera på en elmotor med en rejält osymmetrisk vikt på drivaxeln? Tänker att det kan vara lite av ett projekt att bygga en egen trumma, men ett skakdäck kan nog de flesta slänga ihop i brist på köpemaskiner.

Själv brukar jag vid grävning försöka spara en liten hög fint eller åtminstone finare material om jag alls får fram nåt, sen planerar jag ut de stora massorna med hyrd grävare eller lastare. Stenar upp till ca 100mm trycks under planeringen helt enkelt ned i underlaget om man jobbar med en bra vinkel på skopan. Sedan krattar jag ut ca 2-3 cm av det fina materialet som topdress.
 
Redigerat:
Jag övervägde olika lösningar med horisontellt nät som vibrerar, med någon slags ram men fastnade flera gånger på hur kvarvarande material skulle tömmas effektivt. En fördel som var attraktiv för mig var enkelheten till att byta nätets storlek lätt och effektivt, nu försöker jag få ihop ett inre nät till min Trum-lösning.
 
G gmanhem skrev:
Jag övervägde olika lösningar med horisontellt nät som vibrerar, med någon slags ram men fastnade flera gånger på hur kvarvarande material skulle tömmas effektivt. En fördel som var attraktiv för mig var enkelheten till att byta nätets storlek lätt och effektivt, nu försöker jag få ihop ett inre nät till min Trum-lösning.
Jo, det är väl det som är problemet. Men det beror ju lite på vad man betraktar som effektivt. Om man har en lutande ram som vibrerar så hamnar ju allt skräp/sten i fotändan. Får man upp gallret en bit från marken så skulle man ju kunna ställa en behållare där under. En gummidamask eller hängande skärmar av nåt slag skulle kunna sitta under gallret och leda ned det siktade materialet i någon slags behållare.

Fan vilken drömmare man är, vet ju att jag i slutändan kommer att sköta mina förehavanden med kratta i hand
 
Jag stod och funderade på om man sätter en ram på hjul, som sedan en motor drar fram och tillbaka i en lagom hastighet :thinking:
 
Någon i Göteborgsområdet som köpt en jordsåll? Skulle väldigt gärna hyra den imorgon söndag för att sålla några kubik. Kan inte hitta någon på Hygglo i närheten.
Tack!
 
Abbe W Abbe W skrev:
Japp, för det som kommer ner är jord/sand och perfekt till jord/rabatt osv men det som kommer ut är för grovt för att använda som grus. Det är mer som bärlager. Ska testa att ta ur det mindre gallret och se vad jag får.
Hur funkade det att sålla grus? Jag har en grusgång med en massa skräp och jord och tänkte använda den för att sålla ut gruset, gruset är ca 10-20 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.