Anna-Hanna skrev:
Problemet är ju att vi inte visste om priserna innan och heller inte förstod vad mycket extra uttag det blev... Ett av uttagen kom till för att elektrikern sa "vi brukar alltid sätta ett under en lampknapp eftersom där möblerar man inte..."Lite oklart för oss vad vi ska ha det till. Vi utgick ifrån, eftersom vi hade fått dyr offert på ett helt jobb, att detta bara blev några hundra extra per uttag. Han har varit här så kort tid! Betala måste man ju men vi vill inte betala oskäligt dyrt. Tycker också han lurade på oss en del i onödan. :(
Har ni tagit diskussionen med elektrikerns chef eller motsvarande?
Ingen vill ha missnöjda kunder och om ni tycker priset är högt så tala då om det.
Något kanske har blivit fel?

Men du får inte heller räkna med att få saker hur billigt som helst.

800-1000 kr extra för data och eluttag är inte orimligt eller ovanligt.
1200 kr för en halogenspot är normalt.
 
Jag skulle vara nöjd om vi fick betala faktiska arbetstiden plus materialet. Detta verkar vara en grov uppskattning av pris, lika dyrt som att dra i ett äldre hus tex.
 
Anna-Hanna skrev:
Jag skulle vara nöjd om vi fick betala faktiska arbetstiden plus materialet. Detta verkar vara en grov uppskattning av pris, lika dyrt som att dra i ett äldre hus tex.
Då skulle du köpt in tjänsten på löpande räkning. Då hade du fått betala den faktiska arbetstiden plus materialet.
 
Han har tagit 1700 för ledspottar, inkl montering. 1000 per lamp/eluttag. 2800 per datauttag. Det är datauttagen jag ifrågasätter mest. Samt om det verkligen är rimligt att fakturera 1000 spänn för ett standarduttag som sitter 2 m från ett annat....nej klart det var korkat att inte ta reda på priset innan. Men jag förstod aldrig heller hur många uttag vi faktiskt la till, vi pratade om helt olika saker...Han använde fackuttryck plus att jag upplevde att jag pekade ut var uttagen vi redan kommit överens om i offerten, skulle sitta, och han la till nya (tex lamputtag ovan ett fönster, fanns redan ett eluttag bredvid nedanför som jag tyckte räckte)
 
Men vi pratade aldrig om fast eller löpande vad gällde tillägg? Hade bara fast pris på offerten för hela byggjobbet, syntes inte där vad som var el. Isf hade jag ju fått en uppfattning om hans prisbild.
 
Elektrikern var ju utsänd av totalentreprenören. Elektrikern själv har vi ju inget avtal med.
 
Nu börjar det kanske glida in lite mycket på juridikfrågor. Men OM arbetet räknas som en småhusentreprenad (vilket kan vara tveksamt), då gäller konsumentens uppfattning om vad som avtalats såvida inte entreprenören kan bevisa strikt ex. genom ett skriftligt avtal att det som konsumenten säger inte stämmer.

Hela bevisbördan ligger alltså på byggaren.

Och i det här fallet så har ju arbetet strikt sett inte beställts, konsumentens uppfattning var att de höll sig inom det redan avtalade arbetet. Det är en gångbar linje oavsett om detta räknas som en småhusentreprenad eller ej. En förutsättning för att man skall kunna få betalt för ett arbete är att någon har beställt arbetet.
 
Tror ni man är chanslös att förhandla sig till löpande räkning när drygt halva jobbet är gjort?
 
Kan någon svara på om 2800 KAN vara rimligt för datauttag?
 
Det kan vara rimligt men då ska det vara långt och besvärligt att dra, man kanske måste köpa en ny patchpanel för den g:a var full. Bara arbetstiden kostar ca 500:-/timme och är det riktigt knöligt drar timmarna lätt iväg, matr för 10 m inkl dosor, tråd, slang mm mm slutar bortåt en tusenlapp. Men visst låter det lite i dyraste laget men det är mycket svårt att säga nått utan att varit på plats och sett med egna ögon.
 
Anna-Hanna skrev:
Kan någon svara på om 2800 KAN vara rimligt för datauttag?
Nej det kan inte vara rimligt. Nätverkskabel och datauttag är inte så dyrt.
 
Nej ett uttag och lite kabel är inte dyrt men tyvärr räcker det inte med det.
 
Får man fråga varför du önskar ha så mycket datauttag i en tid när trådlöst sköter sig galant?
 
Bricco skrev:
Får man fråga varför du önskar ha så mycket datauttag i en tid när trådlöst sköter sig galant?
Det är för att kunna se tv... Visste inte hur vi skulle möblera så vi tog två i ett stort allrum. Ett till i angränsande sovrum.
 
Var/är inte väggarna öppna när de började eller satt det osb/gips på väggarna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.