Går alltså inte att ta nån bild än, är inte monterat färdigt än.
 
Vi har bett nu om specifikation på elen, de skulle fixa det.
 
Måste korrigera, 20 500 för det ovan. Han har lagt till för dyrare spottar (allihopa) än de i offerten så 20500 är tilläggen på. Nu har vi pausat bygget tillfälligt eftersom vi känner oss så lurade.
 
Anna-Hanna skrev:
Går alltså inte att ta nån bild än, är inte monterat färdigt än.
De har skickat fakturan innan det är klart?
Ett uttag måste de ju ha hunnit få upp annars kan ju inte detta vara ett problem bara be dem använda ett "billigare uttag" då detta inte är rimligt för dig som kund.
 
T
Vad är detta för firma som skickar ut fakturor innan arbetet är klart?
 
Ej skickat faktura, fick korrigerad offert då vi bad om det. Då hade byggchefen fått uppgifter från elektrikern om vad han skulle debitera extra för tilläggen. Vii kommer få räkningen då allt är klart.
 
Nu vart det rörigt.
Vad har ni begärt och vad har ni fått offert på?
Kan ni välja en annan firma?
 
Ja, jag märker att jag förklarar dåligt, sorry. Vi har gett uppdraget att inreda vår övervåning till en totalentreprenör, en mindre byggfirma. Ansvarig på denna skrev offert på hela jobbet med gipsning, målning, golvläggning, el etc. Någon specifikation på vad som är i el i denna syns inte men antalet spottar och el- samt lamputtag syns. Första dagen bygget skulle starta kom elektrikern för att dra el före gipsning. Vi var efter det överens om var datauttag samt eluttag skulle sitta. Han har nu dragit el samt nätverkskablar till de platserna, men ej monterat själva uttagen. Gipsskivorna är på. Nu frågade ansvarig för byggfirman vad spottar etc kostar? Då fick jag svar att allt extra skulle gå på 25000. Dock är en del av det (ca 4500) dyrare spottar, alla, eftersom det passade bättre in med vridbara spottar. Så ny kostnad blir 20500 för tre datauttag, 8 nya uttag (blandat lamp och el) samt 3 ledspottar. Ursprungskostnaden för elen vi bestämt vet jag inget om.
 
Problemet är att jag tillsammans med elektrikern märkte ut var uttagen skulle sitta trodde jag, jag fattade aldrig att jag beställde nya. Är datauttagen (som inte var med på ursprungsofferten) så dyra som nästan 3000 spänn styck hade jag bara valt ett! Problemet är ju att all kabel redan är dragen så det är ju försent att ändra något.
 
Är det angett någonstans vad det är för datauttag? De måste ju vara tillverkade i titan eller nåt annat exklusivt material. ;-) Det låter otroligt dyrt tycker jag, om det är ren materialkostnad.
 
Ja visst låter det dyrt... Fattar inte heller hur det kan kosta så mkt. Som sagt, hade jag vetat det hade jag faktiskt bara valt ett... Pratade m elektrikern och frågade honom om extrakostnad för spottarna, tycker han kunde nämnt när han hörde hur orolig jag var för extrakostnader att jag redan shoppat extra-el för 20000 spänn. :(
 
Nej väntar med spänning på specifikation på elen. Bara fått uppgifter som 8 uttag=8000 spänn... Men det är kanske normalt? Är det för övrigt skillnad på kostnad för lamp/eluttag?
 
Oftast lämnar man ett pris per extra uttag som innefattar arbete och allt matr som behövs tex datauttag, dosa, slang, kabel, större patchpanel. Arbetet blir montera dosan, uttag, dra slang/datakabel, fästa slang, utöka/byta panel, montera panel, mäta/kontrollera "slingan". Vad jag vill säga är att troligtvis är priset inte för uttaget utan för hela "kedjan" för att få ett fungerande datauttag, priset tycker jag är i högsta laget men som alltid är det ju fritt att prissätta sina tjänster och varor.
 
Snailman
läser man gamla trådar här så ser man att elektrikerna ofta ger låga anbud till husfirman för standardelen (för att få jobbet) och sedan tar bra betalt för kompletteringarna av slutkunden. (typ en affärsmodell)
 
Exakt det upplägget fick vi av Myresjöhus när dom skulle exploatera ett lite större område. Vi tackade nej till förslaget vi ville inte att slutkunderna skulle tycka att husfirman var ett reko företag som höll nera "standardinstallationen" med vi var några blodsugare som tog så hutlöst betalt för extraarbeten :thumbdown:
Jag kan ju även nämna att vi i ett tidigare skede var med och tog fram hela konceptet, men som sagt samarbetet sprack.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.