Hej

När jag använder min ångugn så slås hela strömmen av i lägenheten, i säkring skåpet så är det huvudströmbrytaren som åker ner och ingen enskild säkring.

Ibland dyker detta meddelande upp på ugnen. Vad kan det bero på :oops:?
Ångugn visar felmeddelande "Säkerhetsavstängning. Stäng av apparaten!" med varningstriangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det är någon huvudbrytare som löser ut för dom har inte den funktionen utan troligtvis är det JORDFELSBRYTAREN som löser ut. Orsaken är att du har nått jordfel (ström läcker till jord) någon stans i elsystemet. Det är troligtvis i ugnen men kan även vara någon annan stans.
Jordfel hittar man genom att "megga" (isolationsmäta) med ett speciellt instrument som mäter med hög spänning, oftast 500 eller 1000 Volt.
Vad texten betyder är svårt att gissa men kanske ugnen känner av jordfelet.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte att det är någon huvudbrytare som löser ut för dom har inte den funktionen utan troligtvis är det JORDFELSBRYTAREN som löser ut. Orsaken är att du har nått jordfel (ström läcker till jord) någon stans i elsystemet. Det är troligtvis i ugnen men kan även vara någon annan stans.
Jordfel hittar man genom att "megga" (isolationsmäta) med ett speciellt instrument som mäter med hög spänning, oftast 500 eller 1000 Volt.
Vad texten betyder är svårt att gissa men kanske ugnen känner av jordfelet.
Tack snälla så det har inget med att flera appparet är kopplade till samma säkring och det blir för mycket ström?

Kan jag fortsätta laga mat eller ska jag stänga av allt, vad tkr du?
 
EddieHansson
Du behöver ju ta reda på vad som är fel.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack snälla så det har inget med att flera appparet är kopplade till samma säkring och det blir för mycket ström?

Kan jag fortsätta laga mat eller ska jag stänga av allt, vad tkr du?
Om det gick för mycket ström skulle bara den säkringen lösa ut, inte huvudsäkringen, och du skulle nog inte få det där felmeddelandet.

Långskott nu men jag hade en ugn där säkringen löste ut varje gång jag försökte köra grillfunktionen, och det visade sig bero på att elektroniken blivit fuktig, det var i sommarhuset vid Medelhavet. Det är fuktiga vintrar och ugnen körs inte vinterhalvåret så fukten biter sig fast i komponenterna. Leder till krypström och elfel.

Din ugn kan förstås vara defekt på annat sätt, eller felkopplad. Kolla upp det!
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack snälla så det har inget med att flera appparet är kopplade till samma säkring och det blir för mycket ström?

Kan jag fortsätta laga mat eller ska jag stänga av allt, vad tkr du?
Omöjligt att veta vad som är problemet så ta hjälp av någon sakkunnig.
 
S Sir Duke skrev:
Om det gick för mycket ström skulle bara den säkringen lösa ut, inte huvudsäkringen, och du skulle nog inte få det där felmeddelandet.

Långskott nu men jag hade en ugn där säkringen löste ut varje gång jag försökte köra grillfunktionen, och det visade sig bero på att elektroniken blivit fuktig, det var i sommarhuset vid Medelhavet. Det är fuktiga vintrar och ugnen körs inte vinterhalvåret så fukten biter sig fast i komponenterna. Leder till krypström och elfel.

Din ugn kan förstås vara defekt på annat sätt, eller felkopplad. Kolla upp det!
Tack sir duke jska kolla upp det
 
Hej

Nu tog jag hjälp av sakkunnig som ni rekommendera (samma firma som dragit elen). Dom säger det kan inte vara något fel utan isåfall är det fel på ugnen. Dom "megga" inte eller annat ni rekommendera.

Strax efter dom gick sluta hällen fungera och då kom dom tillbaka och fixa det tydligen felkopplat? Nu har jag dock ett extremt högt surrande ljud från mikron och två led lister som dom monterade. Vad kan det bero på?
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
Det är svårt att hjälpa dig med denna knapphändiga information. Jag kan inte kommentera varför elfirman säger att det inte "kan" var nåt fel utan att veta vad de grundar det på. Vi har inte ens klarlagt ifall det är en säkring eller din JFB som ugnen löser ut.

Och en häll "kan" inte plötsligt sluta fungera pga av en felkoppling. Det ska i så fall vara glappkontakt.

Och ditt surrande, uppstod det direkt efter att de monterade LED-listen? Uppstår det endast när LED-listen är tänd? Hur styrs LED-listen, är det en strömbrytare på 230 V-sidan? Surrar LED-listen fortfarande om mikron pluggas ut från uttaget? Det kan vara LED-listen som stör och i kombination med EMC-filter i mikron som får allting att surra.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Köcklingen,
jag skulle vilja föreslå att du tar dit en elektriker och tittar på det hela, och då inte elfirman som kopplat det.
Man kan här nämligen misstänka att den firma(den elektrikern på den firman) som dragit elen åt dig, inte är sakkunnig. Konstigt att du fick dit en elfirman som kopplat din elanläggning att komma på en lördag. och dessutom i juli, semestertider.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Köcklingen,
jag skulle vilja föreslå att du tar dit en elektriker och tittar på det hela, och då inte elfirman som kopplat det.
Man kan här nämligen misstänka att den firma(den elektrikern på den firman) som dragit elen åt dig, inte är sakkunnig. Konstigt att du fick dit en elfirman som kopplat din elanläggning att komma på en lördag. och dessutom i juli, semestertider.
Kan bara instämma.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
R
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ibland dyker detta meddelande upp på ugnen. Vad kan det bero på :oops:?
[bild]
Det ser ut som en Gaggenau. Om det är det så säger manualen följande:
Skärmdump av en manual för felsökning av hushållsapparater med fokus på ett varningsmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att hjälpa dig med denna knapphändiga information. Jag kan inte kommentera varför elfirman säger att det inte "kan" var nåt fel utan att veta vad de grundar det på. Vi har inte ens klarlagt ifall det är en säkring eller din JFB som ugnen löser ut.

Och en häll "kan" inte plötsligt sluta fungera pga av en felkoppling. Det ska i så fall vara glappkontakt.

Och ditt surrande, uppstod det direkt efter att de monterade LED-listen? Uppstår det endast när LED-listen är tänd? Hur styrs LED-listen, är det en strömbrytare på 230 V-sidan? Surrar LED-listen fortfarande om mikron pluggas ut från uttaget? Det kan vara LED-listen som stör och i kombination med EMC-filter i mikron som får allting att surra.
Tack för ni försöker hjälpa mig förstår jag gett för lite information ska försöka förtydliga. Jag är bara rädd att saker kommer sluta fungera efter att elektrikern gått och jag betalar deras slutfaktura, därmed min fråga här. Föreslår ni också jag ska begära något intyg eller liknanade innan vi är helt klara, för enligt elfirman finns inget sådant förrutom fakturan - men ni i forumet verkar veta mer än dom så lyssnar gärna på er.
  • Gaggenau kombiugn gav tidigare regelbundet felmeddelandet enligt bild högre upp i tråden "stäng av apparaten", ibland slog den ut jordfelsbrytaren. Men detta har slutat av sig själv.
  • Smeg induktionshäll med fläkt som fungerat hela den tiden gav plötsligt felmeddelande som innebär följande enligt manual. Då kom elektrikern ut och började koppla om bland kablarna och så funka det. Jag fattar ingenting?
    Felmeddelandecod E5 för induktionshäll med förklaringar på en felsökningstabell.
  • Gaggenau mikron nu och 2 led-lister jag har i ett annat rum, inte i köket surrar som in i helv... Mikron är kopplad med stickkontakt och surrar jämnt oavsett om den är på eller av. Medans led-listerna är kopplade till en dimbar trafo som därefter går till en dimmer. Trafon är i en annan plats i rummet och det surrar inte där, det surrar från själva led-listen och inte där kablarna matas tillsammans utan det finns en slags apparat, se bild denna är tänkt för justera färgerna på led-listen det är denna som surrar som in i helvete. Ljudet är likadant om jag dimrar mer eller mindre, däremot känns det litegrann det ändras när jag drar på kablarna runt om. Vad kan det bero på :O?
    https://designlight.eu/switches-for-led-profiles/bico-touch-switch.html
 
- Du ska kunna lita på elfirman, om inte, byt elfirma!

- Elfirman bör kunna förklara vad de gjort och vad det har för effekt på de problem du upplever, om inte, byt!

- Du är häpnadsväckande nog skyldig inför elsäkerhetslagen att se till att elfirmans personal har de kunskaper och färdigheter som krävs. Det innebär att du måste ha förtroende för vad de gör, dvs de behöver ge en förtroendeingivande intryck som gör att du kan lita på din elanläggning.

- Det finns inga intyg eller liknande, utan lagen säger typ att en elfirma alltid ska lämna en säker anläggning efter sig.

- Problemet med ugnen bör lämpligen undersökas ur ugnens synvinkel till att börja med, dvs ta reda på varför ugnen ger detta symptom. Är ugnen "inställd" enligt felsökningsschemat ovan? Du säger att detta symptom är borta nu?

- Problemet med häller var troligen glappkontakt. Det kan hända den bäste, men kanske därför de inte sa något. Använd hällen som vanligt. Du kan inte göra så mycket mer, annat än att ta hem en annan elfirma som får besiktiga din anläggning.

- Surrar det fortfarande om du drar ur stickproppen till mikron eller stänger av LED-listen med strömbrytaren eller drar ur stickproppen till LED-listen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Du ska kunna lita på elfirman, om inte, byt elfirma!

- Elfirman bör kunna förklara vad de gjort och vad det har för effekt på de problem du upplever, om inte, byt!

- Du är häpnadsväckande nog skyldig inför elsäkerhetslagen att se till att elfirmans personal har de kunskaper och färdigheter som krävs. Det innebär att du måste ha förtroende för vad de gör, dvs de behöver ge en förtroendeingivande intryck som gör att du kan lita på din elanläggning.

- Det finns inga intyg eller liknande, utan lagen säger typ att en elfirma alltid ska lämna en säker anläggning efter sig.

- Problemet med ugnen bör lämpligen undersökas ur ugnens synvinkel till att börja med, dvs ta reda på varför ugnen ger detta symptom. Är ugnen "inställd" enligt felsökningsschemat ovan? Du säger att detta symptom är borta nu?

- Problemet med häller var troligen glappkontakt. Det kan hända den bäste, men kanske därför de inte sa något. Använd hällen som vanligt. Du kan inte göra så mycket mer, annat än att ta hem en annan elfirma som får besiktiga din anläggning.

- Surrar det fortfarande om du drar ur stickproppen till mikron eller stänger av LED-listen med strömbrytaren eller drar ur stickproppen till LED-listen?
Tack bra sammanfattat. Svar på sista gällande surret nej det upphör så fort jag stänger av leden från strömbrytaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.