17 414 läst · 152 svar
17k läst
152 svar
Elektriker, idiotfaktura.
Är man en väldigt liten firma, så kan ju det vara fallet, det håller jag med om. Höftningen är inte ens godtagbar skulle jag säga
Danne031 skrev:
Eh? Innan du åker ut på jobb, så har du förhoppningsvis ett hum om vad du kan behöva ha med dig, eller åker du och tittar på dina jobb efter du har fått en arbetsorder och först där efter åker du och hämtar material? Lär ju knappast vart en överraskning att han skulle koppla in en spis? :O
Patrik_Hed skrev:
'Koppla in en spis' kan vara allt ifrån 3G1.5 till 5G6.Polyester skrev:
Självklart får man först ordern, åker och tittar och räknar material, åker och handlar, åker ut utför jobbet.
En del kunder är inte världsbäst på att beställa. En kollega fick en arbetsorder förut med arbetsbeskrivning "behöver hjälp av elektriker". Lätt att veta vad man ska ta med sig?Polyester skrev:
Skulle det stå "koppla in spis" på en arbetsorder så skulle jag ta med en 2.5 kvadratare.
//Patrik
Ligger ju kanske lite i ert intresse också?
Kommunicera? Du ringer förmodligen och kollar så kunden är hemma innan du åker? Passa på att fråga lite själv? I stället för att "tro" att du behöver "det".
Inte konstigt att en del kunder tycker att hantverkare "saltar" och tar för mycket betalat.Och ja, vet att kunder ofta inte är så lätta att ha och göra med. Sen är det lätt för dom att skylla på hantverkaren, trots att de själva har varit otydliga och orsakat extra jobb.
Aja, dags för "fredagsmys" och en bärs, hoppas ni får en trevlig helg efter alla bataljer med otydliga kunder.
Kommunicera? Du ringer förmodligen och kollar så kunden är hemma innan du åker? Passa på att fråga lite själv? I stället för att "tro" att du behöver "det".
Inte konstigt att en del kunder tycker att hantverkare "saltar" och tar för mycket betalat.Och ja, vet att kunder ofta inte är så lätta att ha och göra med. Sen är det lätt för dom att skylla på hantverkaren, trots att de själva har varit otydliga och orsakat extra jobb.
Aja, dags för "fredagsmys" och en bärs, hoppas ni får en trevlig helg efter alla bataljer med otydliga kunder.
Patrik_Hed skrev:
Ok, vi jobbar inte riktigt så, men antar att alla sätt är bra utom de dåliga.
Vi har det "vanligaste" i lager, vi kollar arbetsordern, ringer och kollar så kunden är hemma, passar på att höra lite extra vad som ska göra, försöker få med oss den som kan behövas och utför jobbet. Självklart kan det bli nån extra resa, men oftast slipper vi det.
Måste bara fråga, får era kunder stå för kalaset, resa till leverantör och även tiden?
Vi har det "vanligaste" i lager, vi kollar arbetsordern, ringer och kollar så kunden är hemma, passar på att höra lite extra vad som ska göra, försöker få med oss den som kan behövas och utför jobbet. Självklart kan det bli nån extra resa, men oftast slipper vi det.
Måste bara fråga, får era kunder stå för kalaset, resa till leverantör och även tiden?
Danne031 skrev:
Ja det var ett extremförslag för att få max tryck på mitt påstående kunden kanske behöver uppgradera servisen samtidigt.stilofunk skrev:
Ja, när ska vi annars handla, på fritiden?Polyester skrev:
Nu har ju vi det rätt bra i Göteborg, i större delen av stan finns en grossist inom 5-10 minuter, så man blir borta kanske en halvtimma.
fakturan är mycket tydligt specad.. sedan att man kan köpa materialet på clas för 2175:- och att firman tog 5794:- är ju inget man kan göra något åt..Polyester skrev:Sen när är det vedertaget att höfta längden på firman? i stället för att ta med sig en kabelförpackning med större mängd? Absurt att kunna debitera nästan dubbla längden, visst, om man drar fk, så blir det ju en del extra, men Rkk till spisen från uttaget... 3 vs 5 m.
Om nu elektrikern som utförde jobbet sa att det skulle hamna på närmre 9000, så är det ju ändå skumt att det landar på över 15000kr
Hur pass uppspeccad är fakturan Spasm?
248:- + moms är vad jag fick betala för varje vita plast-eluttag.. detta har jag också fått 30% rabatt på.. :I
Redigerat:
RIng till elfirman och på peka dom eventuella felen i stället.
Det kan vara så att bläcket runnit, eller att det blivit ett mindre fel.
typ, kolla med den som skickade fakturan direkt, vänta inte. firman förstår nog dig, eller så förklara dom hur det fungerar.
/Lycka till
Det kan vara så att bläcket runnit, eller att det blivit ett mindre fel.
typ, kolla med den som skickade fakturan direkt, vänta inte. firman förstår nog dig, eller så förklara dom hur det fungerar.
/Lycka till