puttrix skrev:
Varför tror de flesta kunder att rotavdrag är någon automatisk funktion ?
Finns det vilseledande information från skatteverket eller vad kan det bero på ?
Antar att du syftade på mig eftersom du citerade mig?
I detta fall skulle det vara rotavdrag på fakturan, nog om det.
Nej, det sker inte automatiskt.
 
Mikael_L
Du fick offererat 8400:- ?
Varför betalar du inte bara in 8400:- och bestrider resten. Och den dan som dom visar upp vettiga tilläggskostnader, som du skulle godkännt ifall dom frågat innan som dom borde gjort, så betalar du dessa extrabelopp.

Men givetvis är det ju inte schysst att gå på stridslinjen det första man gör, ett telefonsamtal eller nåt för att försöka reda upp det på ett mer vänligt vis är väl bästa starten.
 
Mikael_L skrev:
Du fick offererat 8400:- ?
Varför betalar du inte bara in 8400:- och bestrider resten. Och den dan som dom visar upp vettiga tilläggskostnader, som du skulle godkännt ifall dom frågat innan som dom borde gjort, så betalar du dessa extrabelopp.

Men givetvis är det ju inte schysst att gå på stridslinjen det första man gör, ett telefonsamtal eller nåt för att försöka reda upp det på ett mer vänligt vis är väl bästa starten.
Ja via sms.

/sovdags
 
Mikael_L
Tjaaa, en offert är väl en offert även om den tom är muntlig... ;)

Jag antar att det beror lite på vad det står i ditt SMS, dvs om det är en massa ord om ungefärlig och uppskattad kostnad och så, eller om det bara står "Det kommer kosta 8400:-." ...
 
Det är ganska klart vad som gäller när en ungefärlig prisuppgift lämnats till en konsument enligt konsumentjänstlagen.

I konsumenttjänstlagen står det att har företagaren lämnat en ungefärlig prisuppgift så får inte det priset överstigas med mer än 15% om inte något annat avtalats eller om inte kunden gjort några tilläggsarbeten eller det finns omständigheter som inte företagren kunnat förutse när han/hon lämnade prisuppgiften.

Det ganska självklara syftetet med lagen är att försvara den svaga parten, dvs kunden. Det spelar ingen större roll att företagaren i efterhand kan lämna en specifikation på material eller timmar som ligger långt över det tidigare lämnade priset även om det skulle vara korrekt. Det som är avgörande är om kostnadsökningen beror på omständigheter som företagaren rimligtvis inte kan råda över.

Att lämna ett pris till kund i en offert eller prisuppgift och sen tro att man kan debitera i stort sett vad som helst bara man kan styrka det i en specifikation är helt fel. I så fall så skulle man som oseriös företagare kunna lämna fina billiga offerter för att fånga kunden på kroken och konkurrera ut seriösa företag och sedan bara debitera sina "verkliga" kostnader vilket jag skulle gissa är precis det man vill undvika med lagen.

Som jag ser det så gynnar faktiskt konsumenttjänstlagen både konsumenter och seriösa företag som förhoppningsvis slipper oseriösa aktörer som lämnar låga priser eller billiga offerter för att sedan försöka blåsa kunderna när fakturan kommer.
 
Som jag tolkade det var det inte en offert av ngt slag utan en uppskattning från en anställd på firman?
Skulle vara att jämnföra med att ngn av våra byggubbare säger till en kund att jaett nytt hus av modell X kostar väl 1milj
och att firman isf måste stå för det priset trots att huset kostar 2milj enl prislistan.
Skulle ju bli lite knepigt isf ;)


Mikael_L skrev:
Tjaaa, en offert är väl en offert även om den tom är muntlig... ;)

Jag antar att det beror lite på vad det står i ditt SMS, dvs om det är en massa ord om ungefärlig och uppskattad kostnad och så, eller om det bara står "Det kommer kosta 8400:-." ...
 
Det här ju smått löjligt.
Alla gissar helt vilt, inte ens trådskaparen själv verkar ha riktigt klart för sej
vad som är verkligheten bakom fakturan.
Han ska ta in hjälp utifrån och väntar dessutom på svar från firman på en förklaring.
Han hänvisar till ett sms där det står "att det skulle landa på ca 8400:-" , men nämner inte med ett ord, vad som skulle ingå i dessa 8.400:-

I det läget spyr "spasm" ur sej idiotelektriker, mupp-firman ,idiotfaktura m.m.
Anklagar man någon för bedrägeri och strör förolämplingar omkring sej som "spasm" gör på dom grunderna, så säger det mer om honom än om den eventuellt "saltade fakturan".
 
el_richard skrev:
Hatar folk som hänger över axeln... Tänk er själv in i den sittsen.
De elektriker jag har haft att göra med (i yrkeslivet, har inte behövt någon privat än) har samtliga helst sett att jag fanns nära till hands för att diskutera igenom hur installationer/ändringar skulle göras så vi var helt överens.

De enda hantverkarna som ville vara ifred var en rörmockare (som byggde ett avlopp som sprack inne i väggen) och låshantverkaren (som förstörde dörren då han inte förstod låsets anvisningar och inte ville fråga vare sig oss eller sin överordnade).

De duktiga hantverkarna verkar förstå att kunden och de är på samma sida och uppskattar att kunden vill lära sig bli en bättre beställare.
 
Jag håller fullständigt med WATTisPOWER, men som vanligt är det så att ylar en så ylar hela flocken utan att riktigt veta varför.
 
Som anställd tycker jag att det är ganska skönt att inte ha något ansvar för priser. Det är arbetsledarens uppgift
 
Redigerat:
Naturligtvis ska en anställd slippa ha med priserna att göra, den anställde ska utföra "arbetet" hos kunden, priser klagomål mm ska hanteras av arbetsledning. Det är dom som har befogenheterna och det är dom som kan ändra på priser och beordra hantverkaren att ändra på det den har gjort. Kunden är INTE hantverkarens arbetsgivare, utan kunden gör ett "avtal" med företaget. Är det ett enmansföretag är det naturligtvis lite annorlunda.
 
elmont skrev:
Folk är väl bara lite för lata för att ta reda på fakta själva, dom vill ju att någon annan ska lösa allt. Är det sedan inte som dom tror, blir dom arga på dom som dom trodde skulle ordna "saken" för dem
Hantverkare är väl bara ute efter att luras, och om de blir påkomna blir de arga på de som upptäcker det.
 
Tossegubbe skrev:
Som jag tolkade det var det inte en offert av ngt slag utan en uppskattning från en anställd på firman?
Om det kommer ett SMS från anställd av firman man frågat prisuppgift av, så tror jag man som konsument kan utgå från att den som gav prisuppgiften har den rättigheten att ge prisuppgifter.

Jag vet inte hur man annars skulle lite på de priser som man får av firmans säljare och reparatörer,.
 
Kan ju dock vara bra om hantverkaren har något hum om kostnaden så man t.ex inte använder halogenfria VP rör bara för att man tycker dom är snyggare än vanliga VP rör då kunden inte har ställt dom kraven. en kostnadsmedveten elekltriker lämnar inte heller onödigt långa stumpar EKLK vid centraler eller apparater.

Jag vet inte heller detaljpriser i mitt yrke men har i alla fall någolunda hum om vad en pryl kostar så man kan föreslå kunden lösningar som går att motivera.
 
Självklart har vet man vad som är billigt och vad som är dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.