Hej. Jag har läst igenom många trådar om idiotelektriker och galna fakturor. Så var det min tur.

Vad som är gjort är mindre viktigt, det som är viktigt är att när jag lustläst fakturan och kontrollerat alla artikelnummer ser jag bla. att jag blivit debiterad 7st vägguttag när bara 3 st är monterade. En sju helvetes massa kabel.. Den grövsta kabeln till spishällen är tex debiterad 5 meter, fast det är MAX 3 meter.. De nydragna matningarna till ugn och diskmaskin är på 20 meter, vilket är helt ok.. men sedan dyker det upp på fakturan en annan "grov" dyr kabel på 15meter som jag inte kan hitta någonstans..sedan har vi en annan dyr kabel på 4 meter... etc.. Jag har ett sms från elektrikern som utförde arbetet där han skrev att det skulle landa på ca 8400:- fakturan säger 15300:-
Jag har ringt "killen på kontoret" och pratat lite med honom... Han skulle prata med de två killar som utfört installationen och sedan återkomma.. självklart gjorde han inte det.. Men det är tur att man bor nära deras firma så man kan svänga förbi...

Nu på tisdag kommer en annan elektriker hem till mig och gör ett litet jobb. Han har redan granskat fakturan från mupp-firman och tycker den verkar mycket saltad.
Men, han och jag kommer gå och pricka av alla debiteringar på fakturan mot verklig installation.

Detta borde ge mig en bra fingervisning om hur läget ligger till.
Visar det sig att jag blivit blåst på mer än de 4 st extra uttagen så kommer jag bjuda dit elfirman samt en besiktningsman.
Alternativt att jag betalar ca 8000-9000 och bestrider resten i all evighet eller tills de ger sig.

Är detta är rimligt agerande från min sida.

Det va inte ens rotavdrag på fakturan, och när jag börja prata om att fakturan var på över 15000 så avbröt han mig snabbt med att säga, vi fixar rotavdrag.. Då sa jag, först kan vi ju rätta till fakturan... Vi får se hur det går, jag kan bli jävligt jobbig d^_^b
 
Vad som är gjort kan väl inte vara mindre viktigt, snarare då väldigt viktigt.
Återkom när du och "den andre elektrikern" prickat av vad som är gjort, mot fakturan och din "muppfirma" förklarat för dej vad som är gjort.
Då kanske det går att svara på om ditt agerande är rimligt.
 
Ok Patrik, det visste jag inte, surt att betala till närmsta 5meter när kabeln är skitdyr och max 3 meter, dessutom är en annan kabel som jag inget har en aning om vad den är debiterad till 4 meter. Men det riktiga problemet är ju att det är annan dyr grov kabel på 15 meter som inte finns.. Det finns bara 3 grova kablar.. matningen till disk/ugn/häll.. och sedan en "hemlig" kabel på 15 meter.. Men det ska bli spännande att göra en reality check med annan branschfolk på plats
 
Utan att ha åsikter om det specifika fallet så om det är rör som ledningen ska in i så går det 15 meter till en spis som sitter 3 meter från centralen, 5x3m. så är det tråd i rör blir det många meter.
 
Det är inte rör. Matningen till hällen utgår från det befintliga uttaget som tidigare försörjde både spis/ugn.. Så det ligger en fet relativt kort kabel under bänkskåpen. Men vi får se hur det går..
 
WATTisPOWER skrev:
Vad som är gjort kan väl inte vara mindre viktigt, snarare då väldigt viktigt.
Återkom när du och "den andre elektrikern" prickat av vad som är gjort, mot fakturan och din "muppfirma" förklarat för dej vad som är gjort.
Då kanske det går att svara på om ditt agerande är rimligt.
Hej. Du har rätt i det du skriver. Självklart är det viktigt att veta vad de gjort.. Det jag menade var att själva arbetet är lätt att förstå dvs vad de gjort, eftersom jag var hemma under alla timmar som de arbetade.. det som är "mer viktigt" är att få en förklaring för vad allt material är någonstans..
 
Patrik_Hed skrev:
Vad syftar du på när du skriver "grov kabel"? En vanlig vit installationskabel (såna som går till belysning och uttag och dyl.) eller en svart stor kraftkabel?

//Patrik
Jag menar en FKK 5G4
 
spasm skrev:
Jag menar en FKK 5G4
Aha, okej.

//Patrik
 
Sen när är det vedertaget att höfta längden på firman? i stället för att ta med sig en kabelförpackning med större mängd? Absurt att kunna debitera nästan dubbla längden, visst, om man drar fk, så blir det ju en del extra, men Rkk till spisen från uttaget... 3 vs 5 m.

Om nu elektrikern som utförde jobbet sa att det skulle hamna på närmre 9000, så är det ju ändå skumt att det landar på över 15000kr

Hur pass uppspeccad är fakturan Spasm?

Patrik_Hed skrev:
Man debiterar ju inte för längden kabel som i slutändan sitter på väggen utan självklart den kabel som gått åt totalt. Alltså det man klippt bort också. Det kan vara någon meter det också.
När man drar kabel så brukar man alltid ta i lite extra för att vara säker att det räcker. Det är billigare än om man skulle bli tvungen att dra om kabeln (eller skarva med dosa) för att den blivit för kort.

Sen så brukar man även avrunda till närmsta 5-tal när man räknar ihop (i alla fall när det gäller installationskabel).

//Patrik
 
Polyester: 5G4 är typexempel på kabel som ingen har liggande på hundrametare, den är ovanlig och därför också dyr.
 
Vi avrundar kabel till halvmetrar. FK brukar vi väga, så där kan det väl diffa några meter. Klammer, skruv, apparater etc. räknar vi exakt. Och nej, det tar inte många minuter om man har lite koll under arbetets gång. Kunden ska kunna ta fakturan och själv se att det stämmer.
 
Vet att det inte är en vanlig kabel, men på vilket sätt förklarar det att man inte tar med den ut? Desto större anledning?

Danne031 skrev:
Polyester: 5G4 är typexempel på kabel som ingen har liggande på hundrametare, den är ovanlig och därför också dyr.
 
Alltså jag menar att en sådan kabel beställer man en stump av den dagen man tittat på ett jobb. Man köper inte 50m och tar med sig om det går åt 7, då köper man 7m.

Sedan låter det ju såklart väldigt illa höftat på en sån dyring om den nu är MAX 3m som sägs.
 
Polyester skrev:
Vet att det inte är en vanlig kabel, men på vilket sätt förklarar det att man inte tar med den ut? Desto större anledning?
Anledningen till att en kabeltyp är ovanlig är för att den används väldigt sällan. Saker som används väldigt sällan kan man ju inte ha med sig. Då skulle inget få plats i en servicebil.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Man debiterar ju inte för längden kabel som i slutändan sitter på väggen utan självklart den kabel som gått åt totalt. Alltså det man klippt bort också. Det kan vara någon meter det också.
När man drar kabel så brukar man alltid ta i lite extra för att vara säker att det räcker. Det är billigare än om man skulle bli tvungen att dra om kabeln (eller skarva med dosa) för att den blivit för kort.

Sen så brukar man även avrunda till närmsta 5-tal när man räknar ihop (i alla fall när det gäller installationskabel).

//Patrik
Tja.. 2m spill på en sträcka av 3m är väl lite i överkant.. I ena änden borde man inte få något spill alls..

Däremot händer de rätt ofta att man glömt att räkna kabel och sitter sedan på firman och försöker visualisera rummet i huvudet för att räkna åtgången kabel.. Så jätte-exakt kanske de inte alltid blir..

Antalet uttag däremot borde ju vara exakt kan man tycka ;)

Ring elektrikern och be denne förklara de som du inte förstår (var han satt alla uttag? Vad är den där andra grova kabeln till?) han kanske har en bra förklaring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.