Jag skulle köra de mindre grenarna i kompostkvarnen och de tjockare(större än 35mm) skulle jag använda till att elda med. Även om det är barrträd går det bra att elda med när man blandar med lövträd. Allt annat hamnar på komposten och blir ny jord.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Jag skulle köra de mindre grenarna i kompostkvarnen och de tjockare(större än 35mm) skulle jag använda till att elda med. Även om det är barrträd går det bra att elda med när man blandar med lövträd. Allt annat hamnar på komposten och blir ny jord.
Går bra även enbart med barr;)
Och jag klyver gran finare än löv då för grova klampar vill börja kola och brinna sämre.
Är väl i princip bara öppna eldstäder som det är problemstiskt då det stänker från barr.
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Går bra även enbart med barr;)
Och jag klyver gran finare än löv då för grova klampar vill börja kola och brinna sämre.
Är väl i princip bara öppna eldstäder som det är problemstiskt då det stänker från barr.
Jag klyver inte alltid granen om den går in i eldstaden odelad, det brinner jättebra och jag har inte märkt nått annart än att torktiden blir längre.

Ris och grenar får oftast återgå till skogen vid manuellt arbete, använder man maskin kan man ju sälja grot men det är alldeles för lite ris i TS fall.
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
E Ersust skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus där det år efter år har välts trädgårdsavfall och kapade grenar/sly över en klippa på vår tomt. Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat. Nu är området oåtkomligt och det går inte att flytta på högarna då allt är så tungt och intrasslat.

Tyvärr så ligger högarna intill växande träd. Mycket som ligger är rätt torrt (tror vi) men det är svårt att säga…

Vi har tillgång till vatten/slang.

Kan vi elda upp? Om ja, hur gör man på rätt och säkert sätt (om det ens är möjligt).

Tack för hjälp om någon har tips/råd!

Mvh
Läste någonstans att enligt ett nytt EU-påhitt är det förbjudet att elda. Avfallet skall transporteras till återvinning. Undantag är små öar.
Jag kollade extra att det jag läste inte var daterat 1:e april. Verkligheten kan övertrumfa dikten.
 
J Jochi skrev:
Läste någonstans att enligt ett nytt EU-påhitt är det förbjudet att elda. Avfallet skall transporteras till återvinning. Undantag är små öar.
Jag kollade extra att det jag läste inte var daterat 1:e april. Verkligheten kan övertrumfa dikten.
Nja, Naturvårdsverket-påhitt visade det sig vara i detta fall. Men det är upp till varje kommun att bestämma:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elda-traedgardsavfall.515869/page-13#post-5711050
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.