D David__11 skrev:
Vad köpte du för Flishugg? Och hur stora grenar klarar den av?
Började med en elektrisk kompostkvarn men det strulade alltid så uppgraderade till en Viking 460 tidigare som fungerade OK men den var osmidig att flytta och man kunde inte styra "utloppet" så all flis kom ned på marken.

Nu har jag en flishugg från Deleks som jag kan dra med fyrhjulingen. Enligt spec ska den ta 10 cm men det har jag aldrig testat... för det är ju ved snarare än sly.
Riktigt bra fart och bra flis blir det och den har inte strulat utan bara tuggar på.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Jag köpte en Flishugg från Deleks som jag kan dra med fyrhjulingen. Enligt spec ska den ta 10 cm men det har jag aldrig testat... för det är ju ved snarare än sly.
Riktigt bra fart och bra flis blir det !
Hade en mindre Viking 460 tidigare som fungerade OK men den var osmidig att flytta och man kunde inte styra "utloppet" så all flis kom ned på marken.
Och priset, börjar väl från 10000 kr och uppåt. Fördelen är väl att den går på bensinmotor istället för el.
 
  • Gilla
Johan_kl och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och priset?
Men tänk om min fru ser det här :p
Alldeles för mycket för TS behov... men då är mitt behov annorlunda.
Har för mig att den kostade 18 000.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Ersust skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus där det år efter år har välts trädgårdsavfall och kapade grenar/sly över en klippa på vår tomt. Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat. Nu är området oåtkomligt och det går inte att flytta på högarna då allt är så tungt och intrasslat.

Tyvärr så ligger högarna intill växande träd. Mycket som ligger är rätt torrt (tror vi) men det är svårt att säga…

Vi har tillgång till vatten/slang.

Kan vi elda upp? Om ja, hur gör man på rätt och säkert sätt (om det ens är möjligt).

Tack för hjälp om någon har tips/råd!

Mvh
Erica
Inte elda där det ligger iaf !

Dels är det nära träd, och det spelar ingen roll om ni har en slang, det kan sprida sig oerhört snabbt, tex om det kommer glöd i trädkronorna eller i någon buske (som kan ha enstaka fjolårslöv etc dessutom på sig).
Minst (!) 5-10 m ifrån det ni skall elda skulle jag säga att ni ska ha fritt från buskar/träd, om det är vindstilla, ni har vattnat marken/det är vått i skog och mark och ni har tillgång till bransläckningsredskap.

Sen ser det ut att ligga emot en klipphäll på ena sidan ? Där skall man inte elda då det kommer spräcka stenhällen (det är inte tillåtet)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar lasta på sly och grova grenar på den lilla timmervagnen till fyrhjulingen och kör hem. Men jag gör bara av med några hundra liter
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Mitt tänkta svar kom ju inte fram i min tidigare post... absolut inte elda där!
Min poäng var ju att man både måste ha ett bra ställe OCH bra väderförhållanden för att elda rishögar. Kvarn löser problemet bra.
På bilden saknas iaf bra ställe!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ser inte allt för grovt ut.
Vi skaffade denna kvarn för några år sedan och den funkar bra på en villatomt:
https://www.biltema.se/fritid/tradg...kotselmaskiner/kompostkvarn-s-2501-2000035540
Den tar hyggligt snabbt hand om "volymproblemet", och så blir det jord efter något år av flishögen.

Det enda problemet med maskinen ovan är om materialet är väldigt fuktigt, då kan det fastna lite runt "huvudet" som mal, och man får pilla lite för att få loss det.
Torrt material som legat någon sesång äter den snabbt upp.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Hyr en bra flistugg, är den bästa lösningen tycker jag. Räkna med 1000/dygn för en bra maskin, billigare över helgen.
 
  • En bensindriven grenkross/trädgårdskvarn med hjul och dragkrok för kompostering av trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Köp en BRA elektrisk kompostkvarn. Jag hade två helt värdelösa som gick sönder med en gång. men sedan köpte jag en Bosch AXT 25 TC, som har en långsamt roterande knivturbin. Ganska tyst och miljömärkt - klarar upp till 45 mm grenar - de som inte går att mala duger till ved. På 5 år har jag väl malt kanske 40 - 60 kubikmeter grenar och det har blivit massor av bra flis och jordförbättring. Drar 2500 W och kan alltså pluggas in i nästan vilket eluttag som helst. Pris kanske 5000, lite billigare av och till.,

Flundran
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser alldeles utmärkt ut att elda där. Jag har gjort så säkert hundra gånger.

Dra bort det lite från berget (det vill man inte elda mot) och kapa lite sly och samla ihop en hög. Fjutta på med hjälp av en liten brasa byggd av fem torra vedklabbar. Vänta till en dag med snö eller regn, men vänta inte för långt in i april.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar och alternativ! Ska fundera och undersöka närmare vad som känns bäst. Lite svårt då vi inte riktigt vet vad som ligger under alla lager... misstänker även viss metallskrot och annat skräp längre ned…vi får börja dra och se vad vi finner. Blir nog en kvarn av något slag framöver, tack för tips! Om det är en särskild modell (inte för dyr men bra) tas gärna emot tips! Stort tack igen!!
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Aha missade länkarna till kvarnarna som några tipsade i tråden!! Tack!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Köp inte en pyttefliskvarn, hyr en rejäl sak. Kommer att spara er massor av frustration och tid.
 
  • Gilla
Ersust och 1 till
  • Laddar…
E Ersust skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus där det år efter år har välts trädgårdsavfall och kapade grenar/sly över en klippa på vår tomt. Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat. Nu är området oåtkomligt och det går inte att flytta på högarna då allt är så tungt och intrasslat.

Tyvärr så ligger högarna intill växande träd. Mycket som ligger är rätt torrt (tror vi) men det är svårt att säga…

Vi har tillgång till vatten/slang.

Kan vi elda upp? Om ja, hur gör man på rätt och säkert sätt (om det ens är möjligt).

Tack för hjälp om någon har tips/råd!

Mvh
Erica
Du kan nog inte elda där utan att skada kringstående träd. Flistugg, hyr en rejäl sak
 
  • Gilla
Ersust och 1 till
  • Laddar…
E Ersust skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus där det år efter år har välts trädgårdsavfall och kapade grenar/sly över en klippa på vår tomt. Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat. Nu är området oåtkomligt och det går inte att flytta på högarna då allt är så tungt och intrasslat.

Tyvärr så ligger högarna intill växande träd. Mycket som ligger är rätt torrt (tror vi) men det är svårt att säga…

Vi har tillgång till vatten/slang.

Kan vi elda upp? Om ja, hur gör man på rätt och säkert sätt (om det ens är möjligt).

Tack för hjälp om någon har tips/råd!

Mvh
Erica
Vi löste liknande problem med en kompostkvarn från Biltema. Förvånansvärt effektiv och tuggar sig igenom det mesta. Då slipper ni brandrisken och får flis att använda i rabatter eller som jordförbättring.
 
  • Gilla
Ersust och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.