Beror på mängden av löv, de här blir kompost. Ny bild idag.😀
Höst, spridda löv, grönt gräs, stenmur, träd, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Knökade ett mjölkpaket fullt och la in när jag startade tråden (alltså inomhus). Det verkar torka extremt långsamt.. Fortfarande inte alls torrt bara en liten bit ner. Däremot fyllda jag typ kaminen med löv och lät torka ca en vecka när det inte varf så kallt och det torkade hyfsat bra. Jag funderar på om löv öht torkar igenom eller vad man ska säga.
 
F fiskarn87 skrev:
Knökade ett mjölkpaket fullt och la in när jag startade tråden (alltså inomhus). Det verkar torka extremt långsamt.. Fortfarande inte alls torrt bara en liten bit ner. Däremot fyllda jag typ kaminen med löv och lät torka ca en vecka när det inte varf så kallt och det torkade hyfsat bra. Jag funderar på om löv öht torkar igenom eller vad man ska säga.
Löv torkar lätt, problemet är snarast att du stoppat in dem i ett plastat mjölkpaket.

Elda ved istället,har du inte tillräckligt torr ved kan du prova loggs.
 
F fribygg skrev:
Löv torkar lätt, problemet är snarast att du stoppat in dem i ett plastat mjölkpaket.

Elda ved istället,har du inte tillräckligt torr ved kan du prova loggs.
De torkar inte så lätt om man packar de mot varandra? Sen är naturligtvis ett mjölkpaket ännu sämre än en papperspåse men det är ett sätt att samla in mer på minre volym.

Veden jag eldar nu har torkat i ca 20-18 månader, det är inte riktigt det jag vill diskutera.
 
F fiskarn87 skrev:
De torkar inte så lätt om man packar de mot varandra? Sen är naturligtvis ett mjölkpaket ännu sämre än en papperspåse men det är ett sätt att samla in mer på minre volym.

Veden jag eldar nu har torkat i ca 20-18 månader, det är inte riktigt det jag vill diskutera.
Torka då löven likadant som du torkar veden och packa dem efteråt om de behöver förpackas.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Torka då löven likadant som du torkar veden och packa dem efteråt om de behöver förpackas.
Det är det som inte är så enkelt. Därför tänker jag att man packar de på något sätt från marken direkt och torkar de förpackat. Det jag funderar på är om de torkar långsamt förpackat eller inte alls? Tar det ett år gör ju inget men 10 år är för mycket. Löv och ved är ju inte precis samma sak. Ett vedträ är ju genomfuktigt på ett annat sätt än ett löv tänker jag, medan löv känns mer våta på utsidan.
 
Sen jag vet inte om ni tror jag är helt förståndshanikappad. Det är inte så att jag tror att jag kan värma upp hela huset genom att elda sura löv. Jag har en luftvärmepump, jag har en kamin, jag har ved, har faktiskt testat med pellets också, jag har vattenburen el. Detta är mer en fundering för att dryga ut veden.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag har en luftvärmepump, jag har en kamin, jag har ved, har faktiskt testat med pellets också, jag har vattenburen el. Detta är mer en fundering för att dryga ut veden.
Behöver du dryga ut veden tycker jag du ska fundera på loggs, vill du inte köpa färdiga av sågspån får du väl skaffa dej en press och prova att pressa lövloggs.
 
F fribygg skrev:
Behöver du dryga ut veden tycker jag du ska fundera på loggs, vill du inte köpa färdiga av sågspån får du väl skaffa dej en press och prova att pressa lövloggs.
Jag har testat pellets i färgburk med hål, typ som en sån pelletskorg. Det funkar bra, brinner/glöder väldigt länge, kaminen är lätt varm hela natten. Läste det här på byggahus, eller då användes nog durkslag. Eller kanske var på något annat forum jag läste. Pellets är iaf lite billiagre än loggs som ju väl annars är smidigare antar jag.

Sen behöver och behöver.. Jag kan värma hela huset med elpatronen, det funkar skitbra, bara att det blir ganska dyrt. Detta är mer en fundering för att dryga ut och få det billiagare och anvädna något som ananrs bara ruttnar bort. Det är liksom det som är poängen. Annars tror jag jag känner till de flesta sätten att värma upp hus.
 
....
 
F fribygg skrev:
Behöver du dryga ut veden tycker jag du ska fundera på loggs, vill du inte köpa färdiga av sågspån får du väl skaffa dej en press och prova att pressa lövloggs.
Sorry läste lite slravigt. Pressa loggs kanske kan va en ide? Har du testat ? Någon speciell modell du kan rekommendera?
 

Bästa svaret

F fiskarn87 skrev:
Jag har testat pellets i färgburk med hål, typ som en sån pelletskorg. Det funkar bra, brinner/glöder väldigt länge, kaminen är lätt varm hela natten. Läste det här på byggahus, eller då användes nog durkslag. Eller kanske var på något annat forum jag läste. Pellets är iaf lite billiagre än loggs som ju väl annars är smidigare antar jag.

Sen behöver och behöver.. Jag kan värma hela huset med elpatronen, det funkar skitbra, bara att det blir ganska dyrt. Detta är mer en fundering för att dryga ut och få det billiagare och anvädna något som ananrs bara ruttnar bort. Det är liksom det som är poängen. Annars tror jag jag känner till de flesta sätten att värma upp hus.
Då undrar jag om du inte ska fundera på kottar istället för löv? Även det är ju en gratis, oftast outnyttjad energikälla som inte fullt ut har lövens problem med stor volym och liten torrvikt och därmed tillhörande oerhört låga energiinnehåll per m3.
 
F fribygg skrev:
Då undrar jag om du inte ska fundera på kottar istället för löv? Även det är ju en gratis, oftast outnyttjad energikälla som inte fullt ut har lövens problem med stor volym och liten torrvikt och därmed tillhörande oerhört låga energiinnehåll per m3.
Det är nog trådens bästa svar. Jag har iofs inga barrträd på tomten men absolut, det finns ju i närheten! Kottar känns energirika?
 
När jag eldat kottar i mitt vedkök känns de lite som pellets nästan, brinner inte så bra eller med gul låga så som ved men glöder länge.
 
F fiskarn87 skrev:
Det är nog trådens bästa svar.
Då så, bara att stänga tråden och återkomma om ett år eller två och redovisa hur det har gott.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.