Etanol är ju iaf drickbart.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Det är som med pellets/briketter. Pressas ihop under väldigt högt tryck. Man skulle behöva en hydralpress i så fall. Går säkert lika bra att göra pellets/briketter av löv som med sågspån. Dock är det som vissa varit inne på... blir mycket löv eftersom de har liten massa.
Mycket löv ?
Förmidligen omvänt, det blir väldigt lite bricketter och ofantligt mycket arbete och energi till pressen.
Löv som förmultnar är i slutänden av naturens kretslopp och har inget förädlingsvärde utöver mull/jord.
 
F fiskarn87 skrev:
Någon som har testat att elda löv i kaminen? Finns visst pelletspressar men känns lite dyrt. Hur samlar man löv och eldar i kaminen på bästa sätt? Packa mjölkpaket fulla? Hur lång torktid kan man räkna med då eller kommer det aldrig att torka?
Det eldar man inte alls. Kompostera eller kör till närmaste å-vinningsstation.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Tecknad bild: person säljer höstlöv och erbjuder kratta-tjänst, knasig affärsidé, hösttema, humoristisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Affärside?
 
  • Haha
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar liksom att de flesta INTE eldar löv.. Sen köra till återvinningen.. alla tänker olika.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag fattar liksom att de flesta INTE eldar löv.. Sen köra till återvinningen.. alla tänker olika.
Om jag får vara petig, det eldas inga löv i kamin/panna. Om det finns någon är det försumbart, dvs färre än 0,0001% av de som eldar i kamin/panna (exkluderar om det följer med lite i "grot"), men det är ju inte egen hantering.
Eldas löv så är det i tunna/hög utomhus för att bli av med den och då i obearbetat format med minimalt arbete.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om jag får vara petig, det eldas inga löv i kamin/panna. Om det finns någon är det försumbart, dvs färre än 0,0001% av de som eldar i kamin/panna (exkluderar om det följer med lite i "grot"), men det är ju inte egen hantering.
Eldas löv så är det i tunna/hög utomhus för att bli av med den och då i obearbetat format med minimalt arbete.
Med avdrag för barn, åldringar och kvinnor (som är för smarta eller för lite barnsliga för att testa) så återstår alltså 2-3 svenska gubbar som eldar löv i kaminen. Med hjälp av den här tråden är vi rätt nära att identifiera dem.
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Ja lövhögar eldar ju folk lite till mans men syftade på värme för eldning inne ja.
 
Blåste ihop den här högen nu på förmiddagen. Ser hyfsat torrt ut men allt är blött och kladdigt.
Träd med gula löv, lövhög, gräsmatta, stenmur, höststämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är ju om du ska elda upp den högen eller vad?
 
Testade att knöka ett mjölkpaket fullt med löv för några veckor sedan och la inne.. Tog upp det igår och det hade torkat obetydligt.. Nu är ju mjölkpaktet tätt så kanske inte ska förvänta sig så bra tork med det är ju öppet i änden. Det jag funderar på är om löv öht torkar "igenom"?
 
Lägg dom i en gigantisk tvättpåse och kör i torktumlaren. 😬
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Frågan är ju om du ska elda upp den högen eller vad?
Igår förpassades 6-7 säckar löv till kommunens återvinning, resten får bli jordförbättring i trädgården.
 
F fiskarn87 skrev:
Testade att knöka ett mjölkpaket fullt med löv för några veckor sedan och la inne.. Tog upp det igår och det hade torkat obetydligt.. Nu är ju mjölkpaktet tätt så kanske inte ska förvänta sig så bra tork med det är ju öppet i änden. Det jag funderar på är om löv öht torkar "igenom"?
Det börjar "kompostera" istället, lägg i en mask så får du lite jord till våren.😎
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Återvinningen känns nog inte som min melodi. Då kan man ju lika gärna bara låta de ligga på gräsmattan eller kratta en hög om man vill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.