Jag är nog inte så säljig av mig. Går inte igång riktigt på att hålla på att sälja jord och ved osv men sambon köper ju jord ibland.. det får medges. Ved har jag får ett par år så det är ingen akutåtgärd detta att jag ska samla sura löv och elda i vinter så det behöver ni inte oroa er för.
 
H hapazard skrev:
Det är feltänk. Det allra mesta massan i lövet är cellulosa och den drar inte trädet tillbaka alls. Du får tänka på att socker (som cellulosa består av) är mycket 'billigt' för en växt - bara vatten, koldioxid och solljus. Det trädet drar tillbaka är närsalter som är svåra att få tag på som koppar vilket ger klorofyllet sin färg (det är därför bladen tappar färgen).

Löv är jämförbart med halm och det används för att elda med, men även för att utfodra. Det går förresten att utfodra hästar och kreatur med delvis höstlöv - men det ska till mer proteinrikt foder med.

För att elda löv skulle jag satsa på en pelletspress, snabbare torkning.
Hej. Hur många kg löv måste man torka, pressa och elda innan kostnaden för en press (och ev fläkt plus energin) är betalad?
 
tompas11 tompas11 skrev:
Elda löv? Vad är det för dumheter? All förbränning bidrar till ökande utsläpp av koldioxid och det vill ni väl inte bidra till om ni befinner er på den kanten så att säga. Löv lägger man förstås i komposten då de med tiden bildar utmärkt jord som med fördel kan användas i det man odlar, för odlar gör ni väl då det är bra för både miljön och klimatet. Eller..?
Är man sådan att man oroar sig för lövens koldioxidutsläpp får man torka dem och använda dem som isolering istället.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
K Kerstin_i_Uppsala skrev:
Hej. Hur många kg löv måste man torka, pressa och elda innan kostnaden för en press (och ev fläkt plus energin) är betalad?
Det går aldrig ihop men det är få i tråden som av någon anledning vill förstå det. Allt blir lätt väldigt svårt och yxigt att resonera kring när det fundamentala inte är på plats.
 
K Kerstin_i_Uppsala skrev:
Hej. Hur många kg löv måste man torka, pressa och elda innan kostnaden för en press (och ev fläkt plus energin) är betalad?
Om vi tänker oss att löv och ved har samma energiinnehåll och vi gissar att det går åt 5ton ved att värma en typisk bostad skulle jag säga att investeringar i torkning och pressning av löv för eldning aldrig kommer att bli lönsamma.
 
  • Gilla
Kerstin_i_Uppsala
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det går aldrig ihop men det är få i tråden som av någon anledning vill förstå det. Allt blir lätt väldigt svårt och yxigt att resonera kring när det fundamentala inte är på plats.
Jag vet inte hur du menar att det ska gå ihop eller inte gå ihop?
 
R K R Andersson skrev:
Lägg löven i kompost - låt bli jord - sälj jorden - köp ved.😉
Eller använd jorden och minska inköp av påsjord. Jag får nog halv kubik jord varje år av hushålls-och trädgårdsavfall.
(Nej, inte matavfall)
Löv blir ganska lite jord och dessutom näringsfattig sådan. Egentligen blir det väl mull och inte jord, men definitionsfrågan är kanske en annan femma.

Bra material, men priskillnaden är väl ganska stor mellan mull och ved..
 
tensiden tensiden skrev:
Bra material, men priskillnaden är väl ganska stor mellan mull och ved..
Är den? Jag tänker att en påse kostar ca 100kr oavsett om den innehåller mull, träpellets eller ved.
 
F fribygg skrev:
Är den? Jag tänker att en påse kostar ca 100kr oavsett om den innehåller mull, träpellets eller ved.
Tror inte det är så många som skulle vilja byta en säck ved mot en säck lövmull rakt av..
 
tensiden tensiden skrev:
Tror inte det är så många som skulle vilja byta en säck ved mot en säck lövmull rakt av..
När det blir kallt och elen kostar >5kr/kWh tror jag att det är större efterfrågan på både ved och pellets än på löv och mull.
 
F fribygg skrev:
När det blir kallt och elen kostar >5kr/kWh tror jag att det är större efterfrågan på både ved och pellets än på löv och mull.
Näää.. Då ska ju alla elda löv :)
 
F fiskarn87 skrev:
Näää.. Då ska ju alla elda löv :)
Det räcker inte, du behöver nog tillsätta ekologisk svensk linfröolja till löven för att hålla kåken varm;)
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Tror ni man kan samla ihop löven från kommunens gångvägar och använda?
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Tror ni man kan samla ihop löven från kommunens gångvägar och använda?
Det borde man.
 
MultiMan
raveper raveper skrev:
Kan man inte göra briketter av gräsklipp? Det brukar bli en del på sommarn och det torkar ju bättre då.
Det kallas ensilage och du får garanterat bäst betalt av hästägare eller bönder. Väldigt onödigt att elda upp mat. Nästan lika dumt som när vi skulle köra bilar på etanol gjort av spannmål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.