Om man funderar lite på skoj. Man borde samla ihop löven men inte i någon hög utan utspritt under tak med något skydd så dom inte blåser bort men samtidigt släpper igenom luft så dom kan torka delvis. Sedan samla ihop dom och pressa dom. Man behöver en press och någon form samt någon form av papper runt som håller ihop dom när dom är färdigpressade. Sen måste dom torka. Brikketterna får inte vara så stora att dom börjar förmultna inifrån innan dom torkat.
Effektivast och utan att använda energi som kostar så skulle man kanske kunna använda en solar kin (kommer inte på något svenskt namn). Den kostar bara byggkostnad.

Undrar om det finns någon risk för självantändning?
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Eldar man typ lösa papper brinner det lite sådär
J jonaserik skrev:
När jag maler ner löven med klipparen, så blir det som sågspånshög. Sen dammsuger jag jag upp det, är då blöta som i år, var en hel del torrt förra året. Lägger på komposten och då är det en kompakt massa som är tung och på gränsen till blöt. Troligtvis så kommer det att ta flera år innan det har torkat rakt igenom, blir som en sågspånsdrös. Nu är en drös alltid torr i mitten och det yttre blött men kompakt. Har för mig att pressa tidningar var populärt för många år sedan och om minnet sviker så tog det ca 2 år för att torka rakt igenom en klabbe av tidningar. Så jag lägger mitt på komposten, blir nog även ganska många hyllmeter för att torka.
Ja det kan nog va väldigt lång torktid. Har också testat att pressa några briketter av tidningar, men det var nor förra våren så de kanske är torra nu.. Men tidningar känns som de skulle bindas ihop lite enklare än löv.
 
Men sluta killgissa nu. Kom hit och hämta och testa på riktigt i stället. Här finns åtminstone ett par tusen kvadrat som ser ut så här. Tar ni med er rubbet så ska ni få det riktigt billigt.
Marktäckt av höstlöv i gula och bruna nyanser, symbol för höstens ankomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
Jag har sett något TV-program med en prepper som gjorde briketter av löv och papper. Jag vill minnas att han mixade det hela blött och pressade till puckar med någon dm i diameter. Pressen var byggd med en vanlig domkraft. Jag minns inte hur länge det fick torka. Men det är ju inte som färskt trä. Det man pressar på sommaren lär gå att elda till vintern.
 
Prova, men använd handkraft till ihopsamlingen, ihopressningen och torkningen annars riskerar du nog att det kostar mer köpt energi än vad du får ut vid eldningen.

När man pressar bricketter eller pellets av ved använder man ju träets lignin för att få dem att hålla ihop, det kan ju vara intressant att höra hur det är tänkt att lövbricketterna ska hålla ihop?
 
A Avemo skrev:
Jag har sett något TV-program med en prepper som gjorde briketter av löv och papper. Jag vill minnas att han mixade det hela blött och pressade till puckar med någon dm i diameter. Pressen var byggd med en vanlig domkraft. Jag minns inte hur länge det fick torka. Men det är ju inte som färskt trä. Det man pressar på sommaren lär gå att elda till vintern.
Dåligt med löv på marken på sommaren bara.
 
tensiden tensiden skrev:
Dåligt med löv på marken på sommaren bara.
Du är välkommen att plocka färska löv på mina träd, sommartid.
 
F fiskarn87 skrev:
Ja.. då skulle ju 2.4 ton ge ca

Då skulle ju ett hektar täcka kanske inte riktigt hela men stora delar avv mitt årsbehov av värme. Och det låter väl rimligt, problemet är bara att få in den värmen i huset.
Hm, måste vara fel när jag tänker efter - avverkningsvolymen är i storleksordning
F fribygg skrev:
Du är välkommen att plocka färska löv på mina träd, sommartid.
Färska löv ju synd att elda...
 
H hapazard skrev:
Färska löv ju synd att elda...
Men de är kanske energirikare och bättre att pressa?
 
F fribygg skrev:
Men de är kanske energirikare och bättre att pressa?
Knappast märkbart energirikare, försumbar mängd socker och protein som trädet drar ut på hösten - men kanske mer lättpressat pga växtsafter..


Torr nog att man kan pressa pellets av höstlöv, funkar ju med halm.
 
F fiskarn87 skrev:
Packa mjölkpaket fulla?
Man får ju inte elda avfall så mjölkpaket får du definitivt inte använda, frågan är om du ens får elda löv?

Löveldning innomhus kan skapa många meningslösa arbeten åt byråkraterna på kommunerna, kanske även Boverket och Naturvårdsverket måste tillsätta speciella avdelningar för att reglera detta framöver.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man får ju inte elda avfall så mjölkpaket får du definitivt inte använda, frågan är om du ens får elda löv?

Löveldning innomhus kan skapa många meningslösa arbeten åt byråkraterna på kommunerna, kanske även Boverket och Naturvårdsverket måste tillsätta speciella avdelningar för att reglera detta framöver.
Ja det är frågan som jag inte måste ha svar på.

Jag vet inte hur det skulle ge så mycket jobb åt byråkrater dock.. Sen skulle löveldning på något sätt bli aktuellt i större skala skulle det ju inte heller va meningslöst för det är rätt mycket energi som som bara läggs på hög varje år i alla trädgårdar t.ex och kunde den användas skulle det bli betydande mängder. Sen har jag svårt att se hur det skulle gå till men omöjligt är det ju inte.
 
Får jag gissa, hade det funnits lösningar och även ekonomi hade du idag kunnat köpa en lövtork med inbyggd lövpress. Löv är en bra naturlig källa för att återföra näring till jorden så det finns bättre användningsområden.
Har provat att elda med kutterspån som jag får över och fylla i mjölkkartong, bara för att se hur det fungerar. Men blev inte bra och värt arbetet, det hade en tendens att börja kola istället för att brinna med klar låga. Så motsvarande med löv tror jag inte på.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får jag gissa, hade det funnits lösningar och även ekonomi hade du idag kunnat köpa en lövtork med inbyggd lövpress. Löv är en bra naturlig källa för att återföra näring till jorden så det finns bättre användningsområden.
Har provat att elda med kutterspån som jag får över och fylla i mjölkkartong, bara för att se hur det fungerar. Men blev inte bra och värt arbetet, det hade en tendens att börja kola istället för att brinna med klar låga. Så motsvarande med löv tror jag inte på.
Det tror jag absolut. Men saker kan förändras. På 50-60-talen fanns det väl inte ekonomi i något annat än oljepannor?

Sen återföra näring till jorden, visst. Min sambo använder löv att täcka sina land och det är säkert jättebra men vi har mer till övers. Och gödsla gräsmattan känns ju ganska onödigt rent generellt, den växer tillräckligt bra ändå. Och många samlar ävl löv i en stor hög och bara låter det ligga eller eldar upp i högar i trädgården?

Tidningar eller blad brinner ju lite dåligt och sotar en del om man bara slänger in det i en panna eller kamin. Men kan man pressa eller vrida ihop de funkar det rätt bra. Tänker att lite samma kunde gälla för löv, får man det till en torr "kaka" (brikett) kunde det fungera.
 
Briketter pressas ju ofta av "grot" som innehåller lignin, etc, så det finns det säkert en skillnad mot lövs kemiska innehåll. Nu har jag ingen aning om vad torra löv innehåller, men det kan säkert någon annan förklara.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.