Spånar lite runt mängen energi som kan finnas i ett löv som faller av sig själv på hösten.
Gissar att anledningen de tappar färg och ramlar från trädet är att det inte finns mycket till energi kvar.
Så även om du lyckas torka dem helt så gissar jag att energiutbytet blir väldigt dåligt.
Följer tråden då jag vore glad om jag fick lite gratis värme utan att förpesta området och bli av med alla de lönlöv som hamnar på tomten varje år.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Spånar lite runt mängen energi som kan finnas i ett löv som faller av sig själv på hösten.
Gissar att anledningen de tappar färg och ramlar från trädet är att det inte finns mycket till energi kvar.
Så även om du lyckas torka dem helt så gissar jag att energiutbytet blir väldigt dåligt.
Följer tråden då jag vore glad om jag fick lite gratis värme utan att förpesta området och bli av med alla de lönlöv som hamnar på tomten varje år.
Det är feltänk. Det allra mesta massan i lövet är cellulosa och den drar inte trädet tillbaka alls. Du får tänka på att socker (som cellulosa består av) är mycket 'billigt' för en växt - bara vatten, koldioxid och solljus. Det trädet drar tillbaka är närsalter som är svåra att få tag på som koppar vilket ger klorofyllet sin färg (det är därför bladen tappar färgen).

Löv är jämförbart med halm och det används för att elda med, men även för att utfodra. Det går förresten att utfodra hästar och kreatur med delvis höstlöv - men det ska till mer proteinrikt foder med.

För att elda löv skulle jag satsa på en pelletspress, snabbare torkning.
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Många oroar sig för energimängden
Enligt den här är det, står iofs förmodligen fel när det står kW och inte kWh, nästan 5 kWh per kg

https://skanekraft.se/pelletstillverkning/

Ungefär som trä, tom lite mer. Sen är ett löv väldigt lätt, det är jag med på :)
 
Intressant idé. Om man kan pressa ihop dom till någon sorts briketter skulle det kunna fungera. Den stora frågan är väl om man får tillräckligt med värme för att det ska var värt tiden.

Jag gissar att det kan löna sig att försöka torka dom delvis innan man pressar dom fast dom ska säkert inte vara helt torra för att kunna klibba ihop bra.
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Intressant idé. Om man kan pressa ihop dom till någon sorts briketter skulle det kunna fungera. Den stora frågan är väl om man får tillräckligt med värme för att det ska var värt tiden.

Jag gissar att det kan löna sig att försöka torka dom delvis innan man pressar dom fast dom ska säkert inte vara helt torra för att kunna klibba ihop bra.
Det jag tänker är problemet är att det känns svårt att få de att klibba ihop på något sätt utan kraftiga maskiner?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Det jag tänker är problemet är att det känns svårt att få de att klibba ihop på något sätt utan kraftiga maskiner?
Man behöver säkert någon form av press. Men jag misstänker att om man försöker göra det billigt för eget bruk med enkla maskiner så går det åt mera tid än vad man har glädje av det. Men kan ju vara intressant att försöka i liten skala och se om det blir bra
 
  • Gilla
Ceemm och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Det jag tänker är problemet är att det känns svårt att få de att klibba ihop på något sätt utan kraftiga maskiner?
Det är som med pellets/briketter. Pressas ihop under väldigt högt tryck. Man skulle behöva en hydralpress i så fall. Går säkert lika bra att göra pellets/briketter av löv som med sågspån. Dock är det som vissa varit inne på... blir mycket löv eftersom de har liten massa.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Massan löv är dock väldigt liten i förhållande till andra fraktioner, data för Al i Sverige:

[bild]

[länk]

Så endast 2.4 ton per ha löv vs nästan 15 ton gren. (men åas så återbildas ju löven varje år).
Ja.. då skulle ju 2.4 ton ge ca
H hapazard skrev:
Massan löv är dock väldigt liten i förhållande till andra fraktioner, data för Al i Sverige:

[bild]

[länk]

Så endast 2.4 ton per ha löv vs nästan 15 ton gren. (men åas så återbildas ju löven varje år).
Då skulle ju ett hektar täcka kanske inte riktigt hela men stora delar avv mitt årsbehov av värme. Och det låter väl rimligt, problemet är bara att få in den värmen i huset.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
B
Enligt Wikipedia:
"Generellt har svenska skogsträd en naturlig askhalt i stamved av 0,4–0,7 %, där gran har högst askhalt. Tallbarr har 2,5 % askhalt, granbarr och löv 5–6 %"

Så det är ungefär 10gånger så hög askhalt. Jag tror det är ett problem i de flesta kaminer i alla fall, och väldigt många eldstäder. Och ännu mer blir det ju om man intr lyckas torka det ordentligt, och därmed eldar halvblöta löv.

Rent praktiskt finns det ju både problem att samla in och torka, men också pressa ihop till briketter, samt askproblematiken.

Det borde gå att få tag på gratis ved från t.ex. ledningsgator för elledningar (fråga markägaren).

Vill man vara sådan så finns ofta små kommunalt ägda skogsytor bredvid cykelbanor, vägar etc, där ofta vindfällen, eller urgallrade träd helt lämnas på plats. Formellt är det ju stöld, men man hjälper ju till att få marken lite mer parkliknande.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
En killgissning är att det går åt en skottkärra på hundra liter för att pressa en tegelstensstor brikett. Nånstans där.
Helt och hållet uppskattning utifrån när jag krattar löv på hösten och lägger i lövkomposten. Är otroligt mycket luft i en lövhög.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alltså grejen med löv är att de ligger på marken i min egen trädgård :) Inte för att jag alltid ens krattar upp dem men nu har det blåst mycket åt det hållet att det hållet så känns som man ändå vill ta bort lite av det.

Sen går det naturligtvis att få tag på ved på olika sätt.

Men 10 ggr så hög ashalt låter iofs lite arbetssamt.
 
tensiden tensiden skrev:
En killgissning är att det går åt en skottkärra på hundra liter för att pressa en tegelstensstor brikett. Nånstans där.
Helt och hållet uppskattning utifrån när jag krattar löv på hösten och lägger i lövkomposten. Är otroligt mycket luft i en lövhög.
Min killgissning är att man nog får 2-3 briketter på en skottkärra ;) men visst är det mycket luft
 
F fiskarn87 skrev:
Min killgissning är att man nog får 2-3 briketter på en skottkärra ;) men visst är det mycket luft
Då pressar du för dåligt.. 😉
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
När jag maler ner löven med klipparen, så blir det som sågspånshög. Sen dammsuger jag jag upp det, är då blöta som i år, var en hel del torrt förra året. Lägger på komposten och då är det en kompakt massa som är tung och på gränsen till blöt. Troligtvis så kommer det att ta flera år innan det har torkat rakt igenom, blir som en sågspånsdrös. Nu är en drös alltid torr i mitten och det yttre blött men kompakt. Har för mig att pressa tidningar var populärt för många år sedan och om minnet sviker så tog det ca 2 år för att torka rakt igenom en klabbe av tidningar. Så jag lägger mitt på komposten, blir nog även ganska många hyllmeter för att torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.