Någon som har testat att elda löv i kaminen? Finns visst pelletspressar men känns lite dyrt. Hur samlar man löv och eldar i kaminen på bästa sätt? Packa mjölkpaket fulla? Hur lång torktid kan man räkna med då eller kommer det aldrig att torka?
 
Hur lång tid det tar för löv att torka beror på flera saker.
Ligger de i en stor hög eller utspridda?
Ligger det utomhus under tak, i "vedbod", i bostaden, etc?
Rörs det runt bland löven?
Etc.

Varför bränna löven?
Bättre för bl.a. gräsmattan att man klipper sönder löven med gräsklipparen så att maskar mm drar ner löven i marken.
 
  • Gilla
b3astie och 12 till
  • Laddar…
Jag tror du är något listigt på spåren.

Händer som fäster höstlöv med träklädnypor på ett snöre utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 38 till
  • Laddar…
Varför tja.. För att få bränsle. Sen blir det massa över ändå till gräsmattan osv. Sen behöver inte min gräsmatta mer gödning som det känns.

Det jag tänker är att det blir ganska kompakt om man knölar ner de i något vilket är ett måste för att få in tillräckligt mycket massa i kaminen för att det ska vara någon som helst "vits" med. 1 kg ska enligt uppgift va ca 4,8 kWh vilket ändå är något. Samtidigt blir torktiden kanske väldigt lång men det räcker ju om det torkar på något år sådär.
 
J jonaserik skrev:
Kanske något sånt här du kan använda, mer för tidningar, kan gå med löv med, men vet inte. Klamparna lades på galler eller på 2 läkt för att torka. Tror det tar minst 1 år för det.
[länk]
Ja det kanske vore något! Har testat med min fruktpress att pressa papper och det funkade ganska bra. Men känns som att löv är lite svåra att få att sitta ihop alls? Men kanske kan va värt att testa
 
Känns som om det är totalt ovärt. Löv är ändå ganska mycket volym på lite massa. Ser själv hur det är när jag klippt ner blöta löv med gräsklipparen och slängt dom på komposten. Finns klart bättre saker att lägga tid på även om jag förstår hur du tänker.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Känns som om det är totalt ovärt. Löv är ändå ganska mycket volym på lite massa. Ser själv hur det är när jag klippt ner blöta löv med gräsklipparen och slängt dom på komposten. Finns klart bättre saker att lägga tid på även om jag förstår hur du tänker.
Jag säger inte att det är världens mest vettiga ide.. och visst en torr lövhög är ju väldigt mycket volym. Men komprimerar man löv om så bara med handkraft blir det ändå ganska kompakt.
 
Ska du elda löv gäller det att de verkligen är torra, och torra löv väger närmast ingenting så det blir väldigt mycket löv och arbete med komprimering för att det ska funka.
Väljer du att elda sura löv blir nog inte grannskapet särskilt glada, finns få saker som stinker så förbannat och röker som löveldning.
Och då kommer snart alla vedeldarhatare att explodera på det här forumet, blir i och för sig intressant att se ett antal tryckkokare explodera😉
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska lägga tid på det du vill! Jag tycker också det är en väldigt intressant tråd om hur mycket watt man kan få ut av en pressad löv hög! Fortsätt gärna och återkom gärna med metoder och sammanfattning av vad du fick fram👍🤓
 
  • Gilla
Lars Lun och 2 till
  • Laddar…
O
F fiskarn87 skrev:
Någon som har testat att elda löv i kaminen? Finns visst pelletspressar men känns lite dyrt. Hur samlar man löv och eldar i kaminen på bästa sätt? Packa mjölkpaket fulla? Hur lång torktid kan man räkna med då eller kommer det aldrig att torka?
Gör det inte. Arbetet med att få det torrt kommer vara långt besvärligt än värmen du kommer att få ut.

Om du ändå tror att det är en bra idé skaffa iaf ett bra gnistskydd så du slipper elda upp hela grannområdet.
 
Jo de måste ju verkligen va torra. Jag tänker mig att det ska torka som ved, typ något år eller så. Men har en känsla av att löv kanske torkar ännu långsammare? Lövhögar är ju nästan alltid sura och man säger ju alltid att löv ryker osv men det är väl framför allt för att de alltid eldas halvsura? Eller iaf att delar av de är sura.
 
O
F fiskarn87 skrev:
Jo de måste ju verkligen va torra. Jag tänker mig att det ska torka som ved, typ något år eller så. Men har en känsla av att löv kanske torkar ännu långsammare? Lövhögar är ju nästan alltid sura och man säger ju alltid att löv ryker osv men det är väl framför allt för att de alltid eldas halvsura? Eller iaf att delar av de är sura.
Löv ryker, ryker, ryker , POFF, brinner så in i helsike i 5 sekunder, klart.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Gör det inte. Arbetet med att få det torrt kommer vara långt besvärligt än värmen du kommer att få ut.

Om du ändå tror att det är en bra idé skaffa iaf ett bra gnistskydd så du slipper elda upp hela grannområdet.
Det är liksom inte frågan om att lägga veckor i streck på att samla löv utan testa i liiten skala.

Gnistskydd? På skorstenen? Tror du verkligne det ska behövas?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Löv ryker, ryker, ryker , POFF, brinner så in i helsike i 5 sekunder, klart.
Lyckas man elda upp t.ex ett kg i kaminen får man ju ut den värmen, den försvinner inte bara. Sen om det funkar i praktiken är en annan fråga.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.