Nu var det bara 20-30 mil per säsong, men det finns också alternativet att mopedregistrera en cykel som då får gå 45 km/h. En i grannskapet har en sådan, man blir förvånad när det är så svårt att köra om den med bil - tills man ser registreringsskylten...

Vad jag noterat så har han bara en kraftigare form av cykelhjälm som tydligen är godkänd för moped.

Nu är detta säkert ett stickspår, jag ville bara lyfta att det finns många alternativ beroende på vad ditt behov egentligen är.
 
  • Gilla
Ingen byggare och 2 till
  • Laddar…
Jag är definitivt ingen anhängare av battericykel. Främst av den anledningen att jag så gott som enbart trampar mountainbike och vill ha så lätt cykel som möjligt. Trampar gärna uppåt 10 mil dagligen när vädret så tillåter det. Öland är för övrigt ett perfekt cykellandskap med många bra mindre vägar där man slipper biltrafiken. Dessutom är ön platt som en pannkaka. Det enda negativa skulle kunna vara att det inte är helt vindstilla 365 dagar per år. 😉
 
EL-MTB är ju också superkul, men visst inte riktigt samma känsla
 
Jag köpte billig motor och batterier från nätet. En billig cykel från Blocket och monterade ihop allt. Jag är för snål för att lämna in på service, så jag köper istället delar och verktyg själv. Servas behöver det. Motorn kan strula och behöver då bytas delar på. Kjedja och kuggar bak nöts slut ganska snabbt. Frihjulsbodyn har också gått sönder för mig ett par gånger och behövt bytas. Bromsar behöver förstås servas ganska ofta. I det stora hela blir det billigt men ganska ofta behöver man skruva. Men då kör jag i nuläget kanske 20 mil/månad. Ibland rätt mycket mer. Och fraktar också rätt mycket. Använder cykel+kärra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Konstruktionsmässigt tycker jag att motor i framnavet är enklast att underhålla. Allt som behöver underhåll är exakt som på en vanlig cykel. Man har drivning på båda hjulen, bra på vintern med dubbdäck. Jag tror det är billigaste sättet att bygga en elcykel, och jag inbillar mig att de därför är mindre stöldbegärliga.
De med mittmotor bör slita kedja och drev mycket mer.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det bara 20-30 mil per säsong, men det finns också alternativet att mopedregistrera en cykel som då får gå 45 km/h. En i grannskapet har en sådan, man blir förvånad när det är så svårt att köra om den med bil - tills man ser registreringsskylten...

Vad jag noterat så har han bara en kraftigare form av cykelhjälm som tydligen är godkänd för moped.

Nu är detta säkert ett stickspår, jag ville bara lyfta att det finns många alternativ beroende på vad ditt behov egentligen är.
Det blir rätt mycket dyrare eftersom man måste betala för trafikförsäkringen.
Och man får då inte cykla på cykelbanor utan hålla sig på bilvägen.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad kan du inte? Du kan väl cyklar och vet ungefär vilken modell du vill ha? Är det speciellt eldrivna cyklar du undrar över?

Några korta råd
  • Köp ingen cykel på biltema. Provcykla! Kontrollera att du får hjälp av motorn så fort du sätter foten på trampan. Du ska enkelt kunna starta i en brant uppförsbacke. På billiga cyklar kan man få trampa ett halvt varv innan motorn kickar in.
  • Billiga cyklar kan också ha dålig balans, känns konstig. Provcykla!
  • Max hastighet är 25 km/h, sedan får man ingen hjälp av motorn. Åtminstone på min var dock marginalen nedåt så jag får ut endast 22-23 km/h enligt GPSen. Prova om det är acceptabelt. Det går inte att cykla fortare än så (det går tungt), man kan bara rulla fortare.
  • Den stora vinsten med elcykel är kuperad väg, uppförsbackar. Är det mestadels slätt är det ingen större mening. Det kostar mer än det smakar.
  • Elcyklar är stöldbegärliga. Du behöver ett kraftig lås men bör ändå inte ställa ifrån dig cykeln på stan, speciellt inte över natten. Förvaringen hemma, t.ex i gemensamt cykelförråd i stan, kan vara lika känsligt.
  • Batteriet kostar 5-10,000:- så man bör alltid ta det med sig in, inte minst för laddning. Det bör alltså vara enkelt att plocka loss batteriet. Det bör krävas nyckel för att lossa det från cykeln, men det får inte vara för krånglig.
  • Batteriet räcker ca 5 mil (det varierar). Som vanligt beror det också mycket på hur fort man cyklar, dvs hur hårt man belastar det. Tar batteriet slut känns det vansinnigt tungt att cykla, inget man vill uppleva så det behövs marginal.
  • Beroende på ålder och form finns mer saker att tänka på.
Kollegan pendlar med en elcykel från biltema. 1,7 mil enkel varje dag till jobbet. Till och med i monsunregn, snöstorm och åskväder (taskigt planerat)
Det enda han har gjort är att byta däcken till lite bättre. Och kanske bytt batteri en gång på 2 eller 3 år.

Så jag hade inte röstat ner biltema om man nöjer sig med det. Att lägga det dubbla för 30 mil om året känns lite väl dyrt.
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Konstruktionsmässigt tycker jag att motor i framnavet är enklast att underhålla. Allt som behöver underhåll är exakt som på en vanlig cykel. Man har drivning på båda hjulen, bra på vintern med dubbdäck. Jag tror det är billigaste sättet att bygga en elcykel, och jag inbillar mig att de därför är mindre stöldbegärliga.
De med mittmotor bör slita kedja och drev mycket mer.
Yes, så är det. Jag har mittmonterad. Fördelen med det är att man kan dra tyngre, åka upp för brantare backar osv, då växlarna även används för motorn. En fördel med navmotor är som jag förstått det dock att det inte går så mycket trögare att trampa än en vanlig cykel om man får slut på el. Så skulle jag ha cykel för hyfsat plant och inte frakta så mycket, så skulle jag nog välja nav, och allra helst fram av orsakerna du nämner.
 
S sinuslinus skrev:
Det blir rätt mycket dyrare eftersom man måste betala för trafikförsäkringen.
Och man får då inte cykla på cykelbanor utan hålla sig på bilvägen.
Helt korrekt. Men jag ville bara framföra det alternativet också.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är läsning som kan vara intressant om man tänker köpa en elcykel från biltema:
[länk]
Batteridoktorn har helt helt rätt, och Biltema är ute och cyklar... och deras svar är pinsamma.
Batteridoktorn nollställer BMS så att den funkar igen, dvs kopplar inte förbi den.
Frågan är om funktionen som stänger av BMS efter ett visst antal laddcykler fortfarande finns kvar. Biltema vågar väl inte gå ut med info, för om de säger att den nu är borta så erkänner de indirekt att det är ett ursprungligt fel i alla tidigare levererade batterier.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Kan tillägga att vi har en trehjulig Babboe med eldrivlina från GWA och har ännu inte märkt någon försämring av batteriet sedan vi köpte den 2018.
Däremot har de fått byta kontrollbox på garantin, och nu har vi nått som spökar i elsystemet med.
Sen har jag problem med tektros dubbelokslösning som vi har fram.

Tillägg: har för mig att vi kört ca 300mil med den.
 
G
R Rkarlsson skrev:
Kollegan pendlar med en elcykel från biltema. 1,7 mil enkel varje dag till jobbet. Till och med i monsunregn, snöstorm och åskväder (taskigt planerat)
Det enda han har gjort är att byta däcken till lite bättre. Och kanske bytt batteri en gång på 2 eller 3 år.

Så jag hade inte röstat ner biltema om man nöjer sig med det. Att lägga det dubbla för 30 mil om året känns lite väl dyrt.
När jag pluggade hade jag Yosemite från Biltema som väldigt många andra.

Det var minst sagt ingen snäll behandling av cyklarna och underhållet var nästan obefintligt. Men de rullade både med och utan promille.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
När jag pluggade hade jag Yosemite från Biltema som väldigt många andra.

Det var minst sagt ingen snäll behandling av cyklarna och underhållet var nästan obefintligt. Men de rullade både med och utan promille.
De är så pass billiga att man inte behöver vara rädd om de (speciellt utan el)
Men om man jämför biltemas yosemite vs en trek så är man ute och cyklar. Prisskillnaden är typ 10 000.

Jag talar bara ur kollegans egna ord om hans elcykel från biltema. Kan tycka att över 1300-1400 mil på ett batteri är riktigt bra för en sån billig cykel =)
 
Det enda som är relevant är hur många laddcykler batteriet klarar och utifrån batteriets storlek hur många mil/kr som det då ger.

Att som Biltema säga att livslängden på batteriet är 3&5 år är rätt korkat om man inte också relaterar till hur många laddcykler man förutser.

En kompis körde helt slut på sitt batteri i en uppförsbacke, varvid batteriet dog för alltid. Utan BMU/BMS så blir inte resultatet så bra heller.

Jag fick nytt batteri på garantin till min laddhybrid, beräkningarna rörande livslängden var inte gjorda utifrån att man skulle köra mer än 75% på el och tömma batteriet två gånger om dagen. Mitsubishi byter många batterier på Outlander just nu pga detta...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.