T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Folk borde skaffa jobb närmare hemmet. Jag har senaste 15 åren inte haft längre än 2km till jobbet :) (Bortsett ett tag på HM i Liljeholmen)
Det är ju alldeles för kort. Runt 1.5 mil är optimalt (vilket jag händelsevis hade ett tag till HM i Liljeholmen :) ). De senaste åren har jag haft drygt 2, det fungerar men är lite opraktiskt ibland. Nu har jag 1.1/1.6 beroende på väg, det är bäst hittills.

(Vanlig cykel då, men det borde väl gälla elcyklar också.)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det är ju alldeles för kort. Runt 1.5 mil är optimalt (vilket jag händelsevis hade ett tag till HM i Liljeholmen :) ). De senaste åren har jag haft drygt 2, det fungerar men är lite opraktiskt ibland. Nu har jag 1.1/1.6 beroende på väg, det är bäst hittills.

(Vanlig cykel då, men det borde väl gälla elcyklar också.)
Jag tar cykeln till Ekerö på helgen istället. :)
Man vill bo nära jobbet / aw / lunch -ställena. Livskvalitet
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
För mig var det viktigare med stor tomt med hus och nära till hav och familj. Stor fördel att det är långt från Stockholm med.
Tänka sig att man har olika krav på sitt boende.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Folk borde skaffa jobb närmare hemmet. Jag har senaste 15 åren inte haft längre än 2km till jobbet :) (Bortsett ett tag på HM i Liljeholmen)
För mig är det tvärtom väldigt viktigt med distans till jobbet för att skilja på jobb och fritid. Gillar dessutom att jobba i stad men vill inte för mitt liv bo i en ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
För mig är det tvärtom väldigt viktigt med distans till jobbet för att skilja på jobb och fritid. Gillar dessutom att jobba i stad men vill inte för mitt liv bo i en ;)
Enig i att avstånd är bra. Strax under milen är optimalt. Får sträckan i benen "gratis" under veckan.
 
Det är sjukt lyxigt att kunna promenera till jobbet om nöden kräver. Saknar det verkligen sedan jag flyttade till huset på "landet"
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
När jag delade kontor med några kompisar vid Hornstull, 8km hemifrån, cyklade jag varje dag året om. Tog i hårt och duschade på kontoret. Har aldrig haft så bra kondis som då. Men tidsmässigt går kommunalt inte att slå om man bor lite längre bort. Promenad till/från pendel/tunnelbana. Promenera är tillräckligt enkelt för att samtidigt kunna läsa mail, surfa och kolla upp grejer på telefonen. Fortsätter med det hela vägen fram till destinationen. Möjligen inte lika effektivt som framför datorn, men inte mycket arbetstid går förlorad.
 
T
L Lilllen skrev:
Men tidsmässigt går kommunalt inte att slå om man bor lite längre bort.
Det beror ju helt på hur man bor och jobbar, anledningen till att jag över huvud taget började cykla en gång i tiden var att varken bil (köer) eller kommunala färdmedel (buss->tunnelbana->tvärbana->promenad) fungerade särskilt bra. Visst, en del kanske kan jobba lite på tunnelbanan men för mig fungerade det inte dels för att jag blir åksjuk typ direkt och dels pga säkerhetsaspekten.
 
Idag blev det 2mil elcykel trots att det är semester.
Hade fått paket och har 7km enkel till "lanthandeln" som är ombud. Lyckades nästan undvika alla regnskurar och på hemvägen var det så fint att det blev en liten omväg.

Körde på elassistans läge 3 av 5 hela vägen så blev lite lagom varm så fick ta en dusch efteråt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G
Är sugen på elcykel, kan ingenting om detta.

Vad ska jag köpa för att cykla typ 20-30mil per säsong?
 
Vad kan du inte? Du kan väl cyklar och vet ungefär vilken modell du vill ha? Är det speciellt eldrivna cyklar du undrar över?

Några korta råd
  • Köp ingen cykel på biltema. Provcykla! Kontrollera att du får hjälp av motorn så fort du sätter foten på trampan. Du ska enkelt kunna starta i en brant uppförsbacke. På billiga cyklar kan man få trampa ett halvt varv innan motorn kickar in.
  • Billiga cyklar kan också ha dålig balans, känns konstig. Provcykla!
  • Max hastighet är 25 km/h, sedan får man ingen hjälp av motorn. Åtminstone på min var dock marginalen nedåt så jag får ut endast 22-23 km/h enligt GPSen. Prova om det är acceptabelt. Det går inte att cykla fortare än så (det går tungt), man kan bara rulla fortare.
  • Den stora vinsten med elcykel är kuperad väg, uppförsbackar. Är det mestadels slätt är det ingen större mening. Det kostar mer än det smakar.
  • Elcyklar är stöldbegärliga. Du behöver ett kraftig lås men bör ändå inte ställa ifrån dig cykeln på stan, speciellt inte över natten. Förvaringen hemma, t.ex i gemensamt cykelförråd i stan, kan vara lika känsligt.
  • Batteriet kostar 5-10,000:- så man bör alltid ta det med sig in, inte minst för laddning. Det bör alltså vara enkelt att plocka loss batteriet. Det bör krävas nyckel för att lossa det från cykeln, men det får inte vara för krånglig.
  • Batteriet räcker ca 5 mil (det varierar). Som vanligt beror det också mycket på hur fort man cyklar, dvs hur hårt man belastar det. Tar batteriet slut känns det vansinnigt tungt att cykla, inget man vill uppleva så det behövs marginal.
  • Beroende på ålder och form finns mer saker att tänka på.
 
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
G
Jag undrar lite över modeller och märken, vad är prisvärt och vad inte.
 
G Grannens Häck skrev:
Jag undrar lite över modeller och märken, vad är prisvärt och vad inte.
Ska det bara vara en lugn pendlarcykel så är Ecoride ett vettigt mellanvägsalternativ. Smidig batterilösning.

https://www.sportson.se/produkt/begagnad-tripper-axs-h-9-rear-28

Mittmotor och navväxel med drivrem är den underhållsfria drömmen, men vet inte om någon kör så
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Att prata modeller idag tror jag är ganska meningslöst då det inte är något bestående som man kan lära sig av. Man behöver provcykla! Viktigare i min mening är att se på de ingående komponenterna, t.ex motor från Bosch eller Shimano, växlar från Shimano etc.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är bara el-trehjuling (det bästa köp jag någonsin gjort) men tidigare råd är giltiga. Köp inte elcykel via nätet även om priserna där är lockande. Köp cykeln i cykelaffär som ger service. Serva den regelbundet. Välj inte den billigaste modellen. Införskaffa säkrare och dyrare lås.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.