yonna yonna skrev:
Ok. Men visst är lådcykel under dessa år smidigare och kortare?
Jag tycker den är smidig, kurvtagningen kunde varit bättre, och barnstolarna var för små för våra jättebarn.
Men har gått många vändor till förskolan (1km), svärföräldrar (2km) och grönsaksbonden (2km). Sen lite längre utflykter och så.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Racer eller racerhybrid är mycket bättre pendla på
Nja.

Jag fick för mig att börja cykla till jobbet och skaffade efter en del utprovning en Gravelbike (typ cyclocross men med lite mer komfortgeometri) i diverse exotiska material. Gjorde en ordentlig bikefit, skaffade bra kläder och körde igång.

Har 2,5mil enkel resa till jobbet och kunde inte komma undan dusch + omklädning så totalt tog det nog ca. 1,5h från att jag cyklade iväg hemifrån till jag var duschad omklädd och klar på jobbet. Upptäckte ganska snart att den tiden helt enkelt inte fanns ner än någon dag då och då. D.v.s. det blev inte så mycket cyklande som jag ville.

På det fick jag periodvis problem med ryggen av cyklandet. Detta trots att jag tränar gym 3 dagar i veckan med core-träning varje gång. Experimenterade med ett antal olika sadlar, sadelhöjder, styren, fler bikefit m.m.
Inget hjälpte.

Till slut gav jag upp och slutade cykla.

Tills jag i våras fick ett ryck och skaffade en elcykel. Nu var jag trött på hela lycra-racerstuket så det blev en klassisk Monark Karl;
Blå klassisk Monark Karl elcykel med bruna däck och fjädrad sadel, pakethållare fram och bak samt elassistans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En rejäl, stadig pjäs med goda lastmöjligheter. Skaffade även ett par bra vattentäta sidväskor.

Nu är det en fröjd att cykla. Blivit snart 40 mil på knappt en månad. Kan justera elassistansen precis så jag undviker att bli svettig (och måste duscha) men ändå så det blir lite motstånd. Grymt smidigt med pakethållaren fram också där jag har en liten trälåda för diverse.

Inget ryggont och jag har redan tappat 2 kilo. Fjädrad sadel is da shit!

Så för mig och min livssituation passade racercykel inte alls.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja.

Jag fick för mig att börja cykla till jobbet och skaffade efter en del utprovning en Gravelbike (typ cyclocross men med lite mer komfortgeometri) i diverse exotiska material. Gjorde en ordentlig bikefit, skaffade bra kläder och körde igång.

Har 2,5mil enkel resa till jobbet och kunde inte komma undan dusch + omklädning så totalt tog det nog ca. 1,5h från att jag cyklade iväg hemifrån till jag var duschad omklädd och klar på jobbet. Upptäckte ganska snart att den tiden helt enkelt inte fanns ner än någon dag då och då. D.v.s. det blev inte så mycket cyklande som jag ville.

På det fick jag periodvis problem med ryggen av cyklandet. Detta trots att jag tränar gym 3 dagar i veckan med core-träning varje gång. Experimenterade med ett antal olika sadlar, sadelhöjder, styren, fler bikefit m.m.
Inget hjälpte.

Till slut gav jag upp och slutade cykla.

Tills jag i våras fick ett ryck och skaffade en elcykel. Nu var jag trött på hela lycra-racerstuket så det blev en klassisk Monark Karl;
[bild]


En rejäl, stadig pjäs med goda lastmöjligheter. Skaffade även ett par bra vattentäta sidväskor.

Nu är det en fröjd att cykla. Blivit snart 40 mil på knappt en månad. Kan justera elassistansen precis så jag undviker att bli svettig (och måste duscha) men ändå så det blir lite motstånd. Grymt smidigt med pakethållaren fram också där jag har en liten trälåda för diverse.

Inget ryggont och jag har redan tappat 2 kilo. Fjädrad sadel is da shit!

Så för mig och min livssituation passade racercykel inte alls.
Vi har alla olika behov det är sant. Jag skulle bli galen lyfta runt på den där i stan.
 
Varför ska man lyfta runt på den?
 
useless useless skrev:
Varför ska man lyfta runt på den?
Det gör man konstant i stan. Dels upp ur källaren. Sedan om man ska parkera den på olka ställen. Tror jag har film på det i tråden om jag mins rätt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har alla olika behov det är sant. Jag skulle bli galen lyfta runt på den där i stan.
Den är faktiskt utrustad med hjul för att undvika sådant omak.

Bära den har jag inte behövt än (förutom när jag lyfte av den från cykelhållaren när jag körde hem den förstås), trots att min arbetsplats ligger mitt i Linköping City.

Tycker elhoj funkar fint i stan. Grymt med elhjälp när man ska accelerera från alla rödljus.
 
S Styrman_jansson skrev:
Den är faktiskt utrustad med hjul för att undvika sådant omak.

Bära den har jag inte behövt än (förutom när jag lyfte av den från cykelhållaren när jag körde hem den förstås), trots att min arbetsplats ligger mitt i Linköping City.

Tycker elhoj funkar fint i stan. Grymt med elhjälp när man ska accelerera från alla rödljus.
Jag lyfter den minst två gånger en gång när den ska upp ur källaren och en gång när den ska tillbaka. Sedan blir det ju lite random-hantering på stan när den ska låsas på olika ställen vid lunch, AW osv. Sedan är det nice med en lätt cykel när man cyklar. Tex hoppar upp vid drottninggatan som är upphöjd gågata utan att behöva sänka farten. Hålla balansen vid rött är också enklare på en lätt cykel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lyfter den minst två gånger en gång när den ska upp ur källaren och en gång när den ska tillbaka. Sedan blir det ju lite random-hantering på stan när den ska låsas på olika ställen vid lunch, AW osv. Sedan är det nice med en lätt cykel när man cyklar. Tex hoppar upp vid drottninggatan som är upphöjd gågata utan att behöva sänka farten. Hålla balansen vid rött är också enklare på en lätt cykel.
Det är väl kanske skillnad på Stockholms innerstad och Linköping.
Jag cyklar i princip genom hela Linköping söderifrån, vilket är ungefär 1mil, och det är cykelvägar utan kanter hela vägen.

Likaså när jag ska ut till Tornby (köpcenterområdet) eller till andra delar av staden, det går nästan uteslutande på cykelvägar.

Enda gången jag inte cyklar på cykelväg är de första 6km från vårt hus. Då är det en glest trafikerad 70-väg.

Just att hålla balansen har jag inga problem med alls. Tycker inte vikten spelar någon större roll utan det är mer tyngdpunkten samt hur mycket hävarm man har i styret ( här är ju inte smala racerstyren någon hit). Men jag kör MC och är van att hantera 200kg i stadstrafik så jag kanske är lite vanare än medelsvensson...
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl kanske skillnad på Stockholms innerstad och Linköping.
Jag cyklar i princip genom hela Linköping söderifrån, vilket är ungefär 1mil, och det är cykelvägar utan kanter hela vägen.

Likaså när jag ska ut till Tornby (köpcenterområdet) eller till andra delar av staden, det går nästan uteslutande på cykelvägar.

Enda gången jag inte cyklar på cykelväg är de första 6km från vårt hus. Då är det en glest trafikerad 70-väg.
Jo det är nog lite skillnad. Jag hade blivit galen med en tung, otymplig cykel
 
T
S Styrman_jansson skrev:
Nu är det en fröjd att cykla. Blivit snart 40 mil på knappt en månad. Kan justera elassistansen precis så jag undviker att bli svettig (och måste duscha) men ändå så det blir lite motstånd.
Stämmer verkligen det där? Jag har alltid varit lite misstänksam mot de som påstår att de inte är svettiga efter att ha cyklat en mil eller två, oavsett om det är med eller utan elassist. Själv blir jag svettig på bara ett par kilometer, men jag har å andra sidan aldrig haft anledning att testa hjälpmotor.
 
T tanaris skrev:
Stämmer verkligen det där? Jag har alltid varit lite misstänksam mot de som påstår att de inte är svettiga efter att ha cyklat en mil eller två, oavsett om det är med eller utan elassist. Själv blir jag svettig på bara ett par kilometer, men jag har å andra sidan aldrig haft anledning att testa hjälpmotor.
Nu är ju svettning rätt individuellt men ja. Om det inte är svinvarmt ute går det. Du kan ju i princip nästan ”trampa luft” och låta motorn sköta framdrivningen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Den är faktiskt utrustad med hjul för att undvika sådant omak.
Helt rätt!

Undrar om någon testat en https://www.evobike.se/elcyklar/elcykel-evobike-sport-8-250w-dam-1
Behöver ingen avancerad elcykel, då det nog bara blir ca 15 mil om året, men har en lång backe dit jag brukar cykla. Testat biltemas för 11499:- och en Cresent, bägge med framnavsdrift, men gillade inte känslan av framnavsdriften.
Evobiken är baknavsdriven, om det nu känns bättre?
 
T tanaris skrev:
Stämmer verkligen det där? Jag har alltid varit lite misstänksam mot de som påstår att de inte är svettiga efter att ha cyklat en mil eller två, oavsett om det är med eller utan elassist. Själv blir jag svettig på bara ett par kilometer, men jag har å andra sidan aldrig haft anledning att testa hjälpmotor.
Det är ju upp till personen :p
Har en kollega som cyklar nästan 2 mil enkel med mtb nästan året runt. Han blir inte svettig (utan el)
Har även en kollega som cyklar el ca 8 km dock el, han blir inte svettig på den. Men när han cyklar utan el.

Själv blir jag varm efter 2 km en sommardag.
 
Cyklade ett tag 2 mil till jobbet, men körde cykel ditt varannan dag och cykel hem varannan och bussen när jag inte cyklade. Blev lagom kompromiss, och ingen elcykel
 
Folk borde skaffa jobb närmare hemmet. Jag har senaste 15 åren inte haft längre än 2km till jobbet :) (Bortsett ett tag på HM i Liljeholmen)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.