VidarH VidarH skrev:
Jag läste lite här och fick se ett par saker som var lite knas.

Yonna har en Hövding på en trehjuling... Hm. Jag hoppas att du har vett på att ljuga lite och säga att du cyklade på en tvåhjuling när den briserade och du vill ha en ny på försäkringen? Den är nämligen inte kalibrerad för annat än två hjul.

Naturvårdsverket säger att elcyklar inte får köras i naturen. Det är bara ett litet problem. Naturvårdsverket är inte den myndighet som är ansvarig för fordonsbestämmelser. Så man får lov att cykla på sin juridiska "cykel" tills det blir en lagändring. Däremot! Har man en cykel som inte är juridiskt en cykel (mer än 250w eller handgas exempelvis) så är det ju en annan sak. För då är det en moped eller motorcykel beroende på motorstyrkaoch de är ju inte fritt fram att köra runt i naturen med.

Motion. Om alternativen är en hederlig gammal havremoppe som används fem gånger om året och en elcykel som används fem timmar per vecka så är det en enkel beräkning. Om alternativen är en kolfiberracer eller en elcykel för att motionscykla hade jag valt en Bullit med mittmotor. Men det är ju en dyrare lösning. Mycket dyrare.
Varför skulle en pott vara värre än knappar?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en pott vara värre än knappar?
Kan du förtydliga det där lite?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis allt från hur den känns att cykla på till hur den är att härbärgera. Jag har heller ännu inte sett en elcyklist balansera stillastående vid rött.
Just att balansera "nästan stillastående" när man väntar på rödljus etc. är ju lite knepigare på en elcykel p.g.a. att motorn på de flesta cyklar börjar driva så fort man lägger på lite moment på tramporna och ger en liten knuff.

Men det är inte så stort besvär för oss som elcyklar längre sträckor på landsväg...till skillnad mot veklingarna som bosatt sig i stan och tar en rödljusvilopaus var hundrade meter. (Ja inte dom som praktiserar cyklar-behöver-inte-stanna-vid-rött-ljus då förstås.) Det är bara lata jävlar som bor i stan, för om man bor på landet har man längre till det mesta och då får man mer motion. Så att bo i en storstad är som att alltid ta hissen istället för trapporna. :):):)
 
B Bigfoot skrev:
Just att balansera "nästan stillastående" när man väntar på rödljus etc. är ju lite knepigare på en elcykel p.g.a. att motorn på de flesta cyklar börjar driva så fort man lägger på lite moment på tramporna och ger en liten knuff.

Men det är inte så stort besvär för oss som elcyklar längre sträckor på landsväg...till skillnad mot veklingarna som bosatt sig i stan och tar en rödljusvilopaus var hundrade meter. (Ja inte dom som praktiserar cyklar-behöver-inte-stanna-vid-rött-ljus då förstås.) Det är bara lata jävlar som bor i stan, för om man bor på landet har man längre till det mesta och då får man mer motion. Så att bo i en storstad är som att alltid ta hissen istället för trapporna. :):):)
Jag stannar nästan aldrig vid rött men ibland måste man då det inte är fritt. Då är det rätt nice att balansera pga att på en korrekt sadelplacering så når man inte ned utan att stå på tårna. Vilket inte är bra för skorna.

Jag vet inte om vi är latare, jag äger ingen bil utan cyklar 7 dagar i veckan.
 
VidarH VidarH skrev:
Yonna har en Hövding på en trehjuling... Hm. Jag hoppas att du har vett på att ljuga lite och säga att du cyklade på en tvåhjuling när den briserade och du vill ha en ny på försäkringen? Den är nämligen inte kalibrerad för annat än två hjul.
Det hade jag ingen aning om. Var någonstans har du läst detta?

SENARE: Jo, nu hittade jag en intressant diskussion på FB. Bra att veta! Jag cyklar väldigt försiktigt och svängar/trottoirkanter tycker jag fortfarande är knivigt även om jag nu cyklat 18 mil med den. Vad jag har förstått (?) är alltså risken att den fäller ut i onödan och inte att den inte fäller ut om jag tex välter.
 
Redigerat:
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Jag har sett två hövding spontanutlösa på stan. Kul se som tredje person men måste vara sjukt läskigt för den som råkar ut för det.
 
yonna yonna skrev:
Det hade jag ingen aning om. Var någonstans har du läst detta?
Diverse lastcykelgruppper på FB. Samt någonstans på Hövdings hemsida, förmodligen QA/faq.
Grejen är att den inte är kalibrerad för tre hjul och kan därmed få för sig att aktivera utan synbar anledning då cykeln rör sig på ett sätt som elektroniken tolkar som att du håller på att ramla. Men jag har ingen aning om ifall det är lättare att hantera två tätt monterade bakhjul?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Men jag har ingen aning om ifall det är lättare att hantera två tätt monterade bakhjul?
73 cm mellan bakhjulen - kan definitivt påverka elektroniken.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej man kommer lika långt. Men har man inte orken att ta sig fram utan motor kan det väl vara bra. Du cyklar inte längre för att du har el om du är fullt frisk och rörlig.
För ren motion så köper man ju självklart utan motor.
Men om man inte är ute efter ren motion så får man köpa elcykel och fuska.
Missförstår du medvetet vad jag och andra skriver? Var någonstans skriver jag att jag är ute efter ren motion eller försöker fuska?

Jag kan garantera dig att jag kommer ut på ca 10x längre sträckor med en elcykel jämfört med en manuell. Efter (snarare i början av) första backen hemma skulle jag vända (jag har provat), även med en kolfibercykel. Kan man inte ta sig upp för backarna utan att vara totalt dretslut även om man kliver av mitt i backen så blir det inget alls, och blir det inget så blir det ingen motion heller utan en öl istället, så är det.

En ungdom med 20x bättre kondition kanske har en annan uppfattning. Skaffa dig en elcykel!

Jag börjar fundera på att ta cykeln till jobbet, 4 mil, när pandemin tillåter. Enda problemet är egentligen att det kommer ta runt 4 timmar t.o.r per dag, plus att vi inte har någon dusch på jobbet, om nu kollegorna skulle tycka det var viktigt, vilket jag vid min ålder egentligen inte bryr mig om... ;)
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Missförstår du medvetet vad jag och andra skriver? Var någonstans skriver jag att jag är ute efter ren motion eller försöker fuska?

Jag kan garantera dig att jag kommer ut på ca 10x längre sträckor med en elcykel jämfört med en manuell. Efter (snarare i början av) första backen hemma skulle jag vända (jag har provat), även med en kolfibercykel. Kan man inte ta sig upp för backarna utan att vara totalt dretslut även om man kliver av mitt i backen så blir det inget alls, och blir det inget så blir det ingen motion heller utan en öl istället, så är det.

En ungdom med 20x bättre kondition kanske har en annan uppfattning. Skaffa dig en elcykel!

Jag börjar fundera på att ta cykeln till jobbet, 4 mil, när pandemin tillåter. Enda problemet är egentligen att det kommer ta runt 4 timmar t.o.r per dag, plus att vi inte har någon dusch på jobbet, om nu kollegorna skulle tycka det var viktigt, vilket jag vid min ålder egentligen inte bryr mig om... ;)
Jag skrev ju även fullt frisk och rörlig =) Om du inte är det i vilken ålder som helst så är det såklart svår.

4 mil kickar du på 1.5 timme i fullspeed =) Var bara ute i god tid så du kan lufta av dig innan du börjar jobba. Har en del kollegor som ligger allt mellan 2-5 mil i pendlingen.
Kör bara försiktigt när du swishar fram.
Har en elcyklist som inte kan titta åt sidorna när han åker förbi i 35-40km/h och är en fara för sig själv.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag skrev ju även fullt frisk och rörlig =) Om du inte är det i vilken ålder som helst så är det såklart svår.

4 mil kickar du på 1.5 timme i fullspeed =) Var bara ute i god tid så du kan lufta av dig innan du börjar jobba. Har en del kollegor som ligger allt mellan 2-5 mil i pendlingen.
Kör bara försiktigt när du swishar fram.
Har en elcyklist som inte kan titta åt sidorna när han åker förbi i 35-40km/h och är en fara för sig själv.
Du gör inte 4 mil på 1.5 utan att duscha dock. Jag brukar cykla Ekerö tur och retur det är ganska precis 4 mil och gör det på typ 1:15 -1:30. Skulle inte vilja utsätta mina kollegor för det :D
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom tråden har spårat så personligen förstår jag inte grejen med elcyklar, de är tunga och otympliga jämfört en bra racerhybrid och ett helvete att ta in på innergården eller ner/upp ur källaren. Man får heller ingen vidare vardagsmotion av att cykla på dem.

Nej köp en bra kolfiberracer eller racerhybrid istället för pengarna
Nja vitsen med el-MTB är ju om man har tillgång till Enduro/Downhill berg och vill ta sig upp utan lift , nerför har ju inte tyngen o klumpigheten nån större betydelse , men cykla omkring med batteri på platta singletrack typ Högbo verkar ganska meningslöst
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du gör inte 4 mil på 1.5 utan att duscha dock. Jag brukar cykla Ekerö tur och retur det är ganska precis 4 mil och gör det på typ 1:15 -1:30. Skulle inte vilja utsätta mina kollegor för det :D
Men nu är det ju på en elcykel
 
P Pin skrev:
Men nu är det ju på en elcykel
Han pratade om vanlig cykel
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S stenna skrev:
Nja vitsen med el-MTB är ju om man har tillgång till Enduro/Downhill berg och vill ta sig upp utan lift , nerför har ju inte tyngen o klumpigheten nån större betydelse , men cykla omkring med batteri på platta singletrack typ Högbo verkar ganska meningslöst
Jag tänker mer de som använder elcykel istället för vägcykel.
Förstår mig heller inte på folk som använder MTB på vanlig väg, när man kan köra 22mm slicks med minimal friktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.