I
M Markarbetaren skrev:
"There were 1529.9 fires per 100k for gas vehicles and just 25.1 fires per 100k sales for electric vehicles"
Gas Vs Electric Accident and Fire Safety | NextBigFuture.com

"Myth: EVs are more prone to catch fire and more dangerous than gas cars. Myth Busted: Just as it's true that your gas car can catch fire, it is true that an electric vehicle (EV) can catch fire. However, EVs are some of the top-rated cars for safety and are less likely to catch fire compared to gas cars."
EV Myth Buster: EVs can explode! (driveelectriccolorado.org)
Hehe ja, vad ska man säga här leverera du för mig okända websidor som visar grafer på att bensinbilar självantänds lättare än elbilar. Hade jag verkligen funderat på att köpa elbil så hade jag grävt djupare för att verifiera.

Oavsett, jag ställer mig fortfarande skeptisk men eftersom jag varken har tiden eller behovet just nu att verifiera något så går vi på din linje. :)
 
M
I Ironside skrev:
- Jag köper aldrig helt nya bilar och i regel lägger jag mig runt 100 000 kr, för de pengarna får jag inte den typ av el-bil jag skulle behöva idag.

- Det finns mindre grejer jag själv kan fixa på en elbil vilket kommer driva upp omkostnaderna markant, särskilt när jag måste vända mig till specifika verkstäder.

- Batteriets skick och livslängd blir en viktig aspekt när man köper beg. Det är tänkbart att beg marknaden för bilar kommer förändras radikalt. Även om man är nöjd med bilen man har så kan man tvingas byta på grund av kapaciteten i batteriet inte längre räcker till. Det innebär såklart också att utbudet blir mindre.
Okej, då känns det som att ditt resonemang är mera kostnadsbaserat än brandbaserat. Om jag istället frågar dig så här, du får låna en helt ny VW ID (valfri modell, 3, 4 eller 5) under 3 år. Det enda du behöver bekosta är laddning. Kommer du då svara nej med hänvisning till att du är rädd för brandrisken eller säger du ja tack, gratis bil i 3 år tackar man inte nej till?

I Ironside skrev:
Men för att kommentera brand, vi äger inte så värst mycket som drivs av batterier med lite högre risk för brand. Men visst har vi mobiltelefoner det är dock klart enklare att slänga ut i en tunna med grilltången.
Men är det verkligen så enkelt? Alla bränder startar ju i relativt liten omfattning. Man kan ju hävda att börjar elbilen brinna i garaget är det ju bara att öppna porten, ta spjärn mot väggen och putta ut den. Om vi nu ska se det hypotetiskt så räcker det att man sitter på toaletten, hämtar posten och möter grannen som börjar diskutera senaste opinionsundersökningen i politiken så hinner telefonen på laddning göra så pass skada att en 6kg pulver inte reder ut situationen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
I Ironside skrev:
Hehe ja, vad ska man säga här leverera du för mig okända websidor som visar grafer på att bensinbilar självantänds lättare än elbilar. Hade jag verkligen funderat på att köpa elbil så hade jag grävt djupare för att verifiera.

Oavsett, jag ställer mig fortfarande skeptisk men eftersom jag varken har tiden eller behovet just nu att verifiera något så går vi på din linje. :)
Detta var dom 2 första sökresultaten som kom upp på Google! Kolla själv med "fire gas vs electric car".
Jag har absolut inget egetintresse i detta!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det finns mindre grejer jag själv kan fixa på en elbil vilket kommer driva upp omkostnaderna markant, särskilt när jag måste vända mig till specifika verkstäder.
Om du listar antalet saker som du kan fixa själv i en fossilbil kommer det att vara väldigt många av de sakerna som inte ens existerar i en elbil. Du utgår till och med från att det är mycket du måste laga när du har bil, tänk vad som händer med hur mycket som måste lagas när hundratals rörliga delar inte längre finns.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
I
M Markarbetaren skrev:
Okej, då känns det som att ditt resonemang är mera kostnadsbaserat än brandbaserat. Om jag istället frågar dig så här, du får låna en helt ny VW ID (valfri modell, 3, 4 eller 5) under 3 år. Det enda du behöver bekosta är laddning. Kommer du då svara nej med hänvisning till att du är rädd för brandrisken eller säger du ja tack, gratis bil i 3 år tackar man inte nej till?
Får jag ett ekonomiskt fördelaktigt förslag på elbil så är det troligt att jag tar det så länge som det passar mitt mönster(körsträcka m,m). Risken för brand oavsett bil typ anser jag väldigt liten men jag kan fortfarande inte skaka av känslan av att en elbil har en något högre risk att självantändas i garaget än en fossilbränslebil.

M Markarbetaren skrev:
Men är det verkligen så enkelt? Alla bränder startar ju i relativt liten omfattning. Man kan ju hävda att börjar elbilen brinna i garaget är det ju bara att öppna porten, ta spjärn mot väggen och putta ut den. Om vi nu ska se det hypotetiskt så räcker det att man sitter på toaletten, hämtar posten och möter grannen som börjar diskutera senaste opinionsundersökningen i politiken så hinner telefonen på laddning göra så pass skada att en 6kg pulver inte reder ut situationen.
Det är något med storleken som jag hänger upp mig på, jag skulle inte gå in i ett rökfyllt garage eller ens gå nära en bil som ryker. Jag skulle dock kunna tänka mig att snabbt springa in i ett rum för att slänga ut telefonen och sen ut igen, iallafall så länge som jag uppskattar att jag kan hålla andan under ingreppet :)
 
Redigerat:
I
W witten skrev:
Om du listar antalet saker som du kan fixa själv i en fossilbil kommer det att vara väldigt många av de sakerna som inte ens existerar i en elbil. Du utgår till och med från att det är mycket du måste laga när du har bil, tänk vad som händer med hur mycket som måste lagas när hundratals rörliga delar inte längre finns.
Elmotorn har sina fördelar, dessutom ska de inte vara så värst dyra att byta ut, iallafall om man ställer det i relation till batterierna. Men förutom motor och drivlina så är det fortfarande en bil och idag styrs förvånansvärt mycket av elektronik. Man kan ex inte byta bromsbelägg utan att elen kopplas in. Jag är uppenbarligen inte super inläst på el-bilar av förklarliga skäl men de reportage jag sett har verkstäderna sagt att det krävs speciell utbildning och att det innebär klart högre risker att jobba med elbilar.

Förövrigt är el-fel något av det svåraste att felsöka på fossilbränsle bilar, inte helt sällan väljer man att bara låta det vara om inte skadan är allt för stor. Så vilken typ av bil har mest elektronik? Kanske är det jämnt skägg?
 
I Ironside skrev:
Elmotorn har sina fördelar, dessutom ska de inte vara så värst dyra att byta ut, iallafall om man ställer det i relation till batterierna. Men förutom motor och drivlina så är det fortfarande en bil och idag styrs förvånansvärt mycket av detta med elektronik. Man kan ex inte byta bromsbelägg utan att elen kopplas in. Jag är uppenbarligen inte super inläst på el-bilar av förklarings skäl men de reportage jag sett har verkstäderna sagt att det krävs speciell utbildning och att det innebär klart högre risker att jobba med elbilar.

Förövrigt är el-fel något av det svåraste att felsöka på fossilbränsle bilar, inte helt sällan väljer man att bara låta det vara. Så vilken typ av bil har mest elektronik?
Fast nu letar du argument och frågar mig efter sådana för att stödja din tes som bygger på gissningar utan att du har några egentliga datakällor.

https://thedriven.io/2022/08/05/her...ct-cheaper-to-maintain-than-fossil-fuel-cars/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
I Ironside skrev:
Elmotorn har sina fördelar, dessutom ska de inte vara så värst dyra att byta ut, iallafall om man ställer det i relation till batterierna. Men förutom motor och drivlina så är det fortfarande en bil och idag styrs förvånansvärt mycket av elektronik. Man kan ex inte byta bromsbelägg utan att elen kopplas in. Jag är uppenbarligen inte super inläst på el-bilar av förklarliga skäl men de reportage jag sett har verkstäderna sagt att det krävs speciell utbildning och att det innebär klart högre risker att jobba med elbilar.

Förövrigt är el-fel något av det svåraste att felsöka på fossilbränsle bilar, inte helt sällan väljer man att bara låta det vara om inte skadan är allt för stor. Så vilken typ av bil har mest elektronik? Kanske är det jämnt skägg?
Jag håller inte med. Jag har flera OBDII-prylar som kostar som ett besök med familjen på en hamburgerrestaurang. OBD-eleven till folkan fixar felsökning, släcka felkoder och den elektriska handbromsen vid bromsbyte osv. Jag skulle säga att det är betydligt ENKLARE att felsöka bilar med mycket elektronik med min erfarenhet.

Men visst, in och rota i högspänningssystem i en elbil är ju inget man som lekman gör själv. Men det är väl samma sak med komponenterna inuti motorn på en bensin/diesel. Inte byter du ramlager, vevstakar, cylinderfoder själv i dina fossilbilar? Samma gäller väl för en elbil, ett batteri börjar man inte plocka i själv.

Samtidigt är jag övertygad om att i framtiden kommer det vara lika vanligt med utbytessystem (renoverade) batterier till elbilar som det varit med bromsok, motorer, växellådor, startmotorer, generatorer sedan många år. Fast man kanske inte byter batteriet själv men kostnaden kommer sjunka och utbytessystem vara "standard".
 
I
W witten skrev:
Fast nu letar du argument och frågar mig efter sådana för att stödja din tes som bygger på gissningar utan att du har några egentliga datakällor.

[länk]
Nu syftade jag dock till att mecka själva på bilen för att komma ner i underhållskostnad. Att en EV bil har lägre underhållskostnad via verkstad köper jag rakt av men det betyder inte att den blir billigare för mig i underhåll som tidigare åtgärdet det mesta själv på bilen.

Men ja, det är uppenbart att jag inte är insatt i ämnet och jag har varken tid eller anledning att lägga timmar på det just nu. Ni verkade dock pålästa så därför är mina argument ställda i frågande form, kanske kunde man ta en liten genväg till kunskapen ;) Jag har ju inget emot elbil annars som sagt. Men jag lämnar diskussionen där, den får tas upp på allvar när det verkligen blir dags för el-bil om sådär 10 år.
 
M Markarbetaren skrev:
Klart att det är en höna av en fjäder genom det mediala drevet, påhejat av all kinesisk crap (diverse rullbrädor, elsparkcyklar och wishladdare) som köps av snåla västerlänningar och som sedan orsakar bränder.
En hel del av batterierna i elbilarna är väl också kinestillverkade. Eller är just dessa kinaprodukter av hög kvalitet?
 
S SueCia skrev:
När en bil väl börjar brinna är man dock tacksam om det bara är en dieselbil än en batteribil, ur både räddningstjänstens perspektiv och miljöns och människor i närmiljön.

Med det sagt, nej jag är inte anti elbilar.
Är det bättre. Enligt tester blir det mer och snabbare värme från dieselbil. Men du har kanske någon annan källa.
 
I Ironside skrev:
Nu syftade jag dock till att mecka själva på bilen för att komma ner i underhållskostnad. Att en EV bil har lägre underhållskostnad via verkstad köper jag rakt av men det betyder inte att den blir billigare för mig i underhåll som tidigare åtgärdet det mesta själv på bilen.

Men ja, det är uppenbart att jag inte är insatt i ämnet och jag har varken tid eller anledning att lägga timmar på det just nu. Ni verkade dock pålästa så därför är mina argument ställda i frågande form, kanske kunde man ta en liten genväg till kunskapen ;) Jag har ju inget emot elbil annars som sagt. Men jag lämnar diskussionen där, den får tas upp på allvar när det verkligen blir dags för el-bil om sådär 10 år.
Men jag tror inte att ett verkstadsbesök är billigare på en elbil om något ska lagas. Det är väl avsaknaden av vissa besök på verkstad som gör det billigare i längden tänker jag. Jag är inne på år fyra och har bara bytt kupefilter, fyllt spolarvätska, vindrutetorkare och smort bromsarna.

(Ingen generator, bränsleledning, bränslepump, tändstift, spridare cylindrar, topplockspackningar, kamrem, växellåda, avgassystem, oljefilter, oljebyten...)
 
S
D Daniel 109 skrev:
Är det bättre. Enligt tester blir det mer och snabbare värme från dieselbil. Men du har kanske någon annan källa.
Åh, om ändå värmen hade varit det primära problemet :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
I
M Markarbetaren skrev:
Jag håller inte med. Jag har flera OBDII-prylar som kostar som ett besök med familjen på en hamburgerrestaurang. OBD-eleven till folkan fixar felsökning, släcka felkoder och den elektriska handbromsen vid bromsbyte osv. Jag skulle säga att det är betydligt ENKLARE att felsöka bilar med mycket elektronik med min erfarenhet.
Tror vi syftar till olika saker, en välutvecklade mjukvara i bilen som kan känna av sensorer, aktivera service läge, ställa in inställningar o.s.v. är såklart en grundsten. Många gånger räcker detta men sen har vi de fall där det inte räcker till. Det har hänt att vi fått byta databox efter databox för att systemet inte klarar av att reda ut vad som verkligen varit fel. Det är också vanligt att rena elfel aldrig snappas upp ex en instrumentpanel som beter sig märkligt.

Jag som utvecklare anser såklart att ju mindre avancerat något är, ju enklare är det att felsöka och underhålla. Sen vad som man anser är mer eller mindre avancerat i detta fall kanske blir en personlig fråga.

M Markarbetaren skrev:
Men visst, in och rota i högspänningssystem i en elbil är ju inget man som lekman gör själv. Men det är väl samma sak med komponenterna inuti motorn på en bensin/diesel. Inte byter du ramlager, vevstakar, cylinderfoder själv i dina fossilbilar? Samma gäller väl för en elbil, ett batteri börjar man inte plocka i själv.
Det är dock en skillnad, risktagandet att skruva isär en motor är praktiskt taget 0 för dig medan elen kan vara klart svårare att se riskerna i.

M Markarbetaren skrev:
Samtidigt är jag övertygad om att i framtiden kommer det vara lika vanligt med utbytessystem (renoverade) batterier till elbilar som det varit med bromsok, motorer, växellådor, startmotorer, generatorer sedan många år. Fast man kanske inte byter batteriet själv men kostnaden kommer sjunka och utbytessystem vara "standard".
De kommer säkerligen kunna pressa ner priserna på batteri i framtiden, frågan är dock hur tillverkarna väljer att hantera det. Kan ju hoppas att det inte blir som med mobiltelefoner och plattor där man i många fall gjort det svårare att byta delar.
 
I
W witten skrev:
Men jag tror inte att ett verkstadsbesök är billigare på en elbil om något ska lagas. Det är väl avsaknaden av vissa besök på verkstad som gör det billigare i längden tänker jag. Jag är inne på år fyra och har bara bytt kupefilter, fyllt spolarvätska, vindrutetorkare och smort bromsarna.

(Ingen generator, bränsleledning, bränslepump, tändstift, spridare cylindrar, topplockspackningar, kamrem, växellåda, avgassystem, oljefilter, oljebyten...)
Frågan är hur det ser ut när bilen är 10-12 år, d.v.s när jag tar över den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.