26 050 läst · 407 svar
26k läst
407 svar
Elbilar explosion risk
Och hur släcker du denna brand jämfört med en vanlig bil i brand?D Daniel 109 skrev:Mycket av reglerna känns som att man tar i på grund av okunskap. Men sak som man behöver ta hänsyn till är brandrisken efter en kollision. Vid flera tillfällen har elbilar som krockat tagit eld långt efter olyckan. Så när man tar hand om krockade elbilar ska de placeras så att de inte antänder något annat om de tar eld. Med andra ord, inte inne eller bredvid andra bilar.
KG Knutsson AB lanserar nu den norska bilbrandfilten Bridgehill för den svenska marknaden. Filten är utvecklad för att snabbt och effektivt släcka en bilbrand i såväl el- som fossildrivna bilar. Finns filten nära till hands exempelvis i garaget eller verkstaden är branden efter några sekunder isolerad och släckt. Filten används redan av bland annat Norges räddningstjänstE El-Löken66 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 523 inlägg
Och hur stor är den, 20–30 kvm och några cm tjock? Jag gissar att få privatpersoner har plats för en sådan, anser sig ha råd med den eller själva skulle våga/kunna/hinna täcka en brinnande bil med den.
Säkerhet landar väldigt ofta i en avvägning mellan sannolikhet, kostnad och upplevd säkerhet. Den upplevda säkerheten är då ofta ett ologiskt kort i leken – men vem fan är alltid logisk?
Säkerhet landar väldigt ofta i en avvägning mellan sannolikhet, kostnad och upplevd säkerhet. Den upplevda säkerheten är då ofta ett ologiskt kort i leken – men vem fan är alltid logisk?
Chevrolet slutade väl tom bygga elbilen Bolt ett tag pga. för många elbilsbränder?
Många bildbränder där
https://www.google.com/search?q=che...-MB0cQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=625&dpr=1.5
Många bildbränder där
https://www.google.com/search?q=che...-MB0cQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=625&dpr=1.5
Den är till för räddningstjänsten inte privatpersoner.Nötegårdsgubben skrev:Och hur stor är den, 20–30 kvm och några cm tjock? Jag gissar att få privatpersoner har plats för en sådan, anser sig ha råd med den eller själva skulle våga/kunna/hinna täcka en brinnande bil med den.
Säkerhet landar väldigt ofta i en avvägning mellan sannolikhet, kostnad och upplevd säkerhet. Den upplevda säkerheten är då ofta ett ologiskt kort i leken – men vem fan är alltid logisk?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 957 inlägg
16st Bolt ska ha brunnit, tydligen på grund av defekter i batterierna i kombination med ett dåligt designat batterihanteringssystem. LG verkar få stå för fiolerna att byta ut dem då det är de som byggt batterierna.
Tydligen är Bolt återkallad för att bältesspännaren kan antända mattan i bilen vid en krock, dvs inget elbilsunikt.
Tydligen är Bolt återkallad för att bältesspännaren kan antända mattan i bilen vid en krock, dvs inget elbilsunikt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 523 inlägg
Jag är sugen på en sån här Lithium/AVD Brandsläckare Housegard | från If Säkerhetsbutik®. (if-sakerhet.se)
Fast priset är lite i överkant
Fast priset är lite i överkant
Jag är för elbilar men kommer troligen inte köpa någon på bra många år än. Förstår absolut de som vill försvara elbilen men det låter ändå som att det finns en förhöjd risk för självantändning i inaktivt läge? Fossilbränsle självantänds i regel inte när bilen är inaktiv(ex står i garaget), det skulle så fall vara om man har bränslevärmare som är defekt. När en bensinbil står helt inaktiv så laddas inte helt sällan en elbil, d.v.s det finns aktivitet i batteriet och prylarna runt det. Vad jag förstår så är det lithium-ion batteri som används i bilar, d.v.s samma typ av batteri som kan användas i mobiltelefoner(+ lithium-polymer) men då i större format. Det är inte helt ovanligt att batteri i laptops och telefoner får kemisk reaktion trots att enheterna är helt frånslagna, undra hur stor risk det är i elbilar?
I det stora hela tror jag det är väldigt liten risk och än mindre när det kommer till fusil bränslebilar. Oavsett är det nog en god idé att ha en brandvarnare i garaget och vara inställd på att lämna huset ögonen by om den går av oavsett vilken typ av bil man har.
Hade varit intressant att se faktiskt statistik med hänsyn till antal bilar som rullar på vägarna av vardera typ. Men får ändå ha med sig att fossilbränsle bilar har funnits bra länge så det är inte vidare svårt att hitta alla möjliga märkliga problem.
I det stora hela tror jag det är väldigt liten risk och än mindre när det kommer till fusil bränslebilar. Oavsett är det nog en god idé att ha en brandvarnare i garaget och vara inställd på att lämna huset ögonen by om den går av oavsett vilken typ av bil man har.
Hade varit intressant att se faktiskt statistik med hänsyn till antal bilar som rullar på vägarna av vardera typ. Men får ändå ha med sig att fossilbränsle bilar har funnits bra länge så det är inte vidare svårt att hitta alla möjliga märkliga problem.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 080 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 080 inlägg
När en bil väl börjar brinna är man dock tacksam om det bara är en dieselbil än en batteribil, ur både räddningstjänstens perspektiv och miljöns och människor i närmiljön.S steve5432 skrev:Suck, ytterligare ett troll som läser några artiklar om brinnande elbilar och vill sprida propaganda.
Nåväl, både en elbil och en bensinbil kan börja brinna. Energi är lagrad i olika former i både dessa farkoster. Eld är energi.
Ett batteri kan börja brinna, svar ja. Det kan även en bensinbil. Min grannes gamla Volvo började brinna i motorutrymmet efter 10 minuters färd från affären och hem, de hann precis ta sig ut innan bilen var övertänd (bevittnade det själv). Inget konstigt heller, olyckor kan inträffa.
Batteriet i en elbil är väl inkapslat och det är extremt osannolikt att detta ska "rusa" och ta sig igenom kapslingen. Men åter igen, olyckor kan hända alla gånger stora mängder energi är inblandad och något går fel. Av någon anledning finns det dock väldigt många människor som verkar tro att brinnande bilar är ett nytt fenomen som kom i och med elbilar. Man vill dessutom göra stora rubriker av detta, och syftet är helt och hållet oklart.
Trådens titel innefattar ordet explosion. Jag känner inte till något fall där en elbil har exploderat av sig själv, har TS möjligtvis en länk till ett verkligt fall, så jag kan bättra på mina kunskaper?
Tack på förhand
S
Med det sagt, nej jag är inte anti elbilar.
Här finner jag resonemanget lite märkligt. Du är motståndare pga. risken för självantändning, men jag gissar att du har mängder med prylar, inne i ditt bostadsutrymme, som laddas med laddare? Telefoner, paddor, datorer, rakapparat, tv på standby osv. osv.I Ironside skrev:Jag är för elbilar men kommer troligen inte köpa någon på bra många år än. Förstår absolut de som vill försvara elbilen men det låter ändå som att det finns en förhöjd risk för självantändning i inaktivt läge? Fossilbränsle självantänds i regel inte när bilen är inaktiv(ex står i garaget), det skulle så fall vara om man har bränslevärmare som är defekt. När en bensinbil står helt inaktiv så laddas inte helt sällan en elbil, d.v.s det finns aktivitet i batteriet och prylarna runt det. Vad jag förstår så är det lithium-ion batteri som används i bilar, d.v.s samma typ av batteri som kan användas i mobiltelefoner(+ lithium-polymer) men då i större format. Det är inte helt ovanligt att batteri i laptops och telefoner får kemisk reaktion trots att enheterna är helt frånslagna, undra hur stor risk det är i elbilar?
I det stora hela tror jag det är väldigt liten risk och än mindre när det kommer till fusil bränslebilar. Oavsett är det nog en god idé att ha en brandvarnare i garaget och vara inställd på att lämna huset ögonen by om den går av oavsett vilken typ av bil man har.
Hade varit intressant att se faktiskt statistik med hänsyn till antal bilar som rullar på vägarna av vardera typ. Men får ändå ha med sig att fossilbränsle bilar har funnits bra länge så det är inte vidare svårt att hitta alla möjliga märkliga problem.
En bil brukar man ofta förvara utomhus dessutom, pga. andra orsaker som benägenhet att rosta i garage osv. Garageförvaring brukade förr om åren vara för att få varm bil på vintern, innan kupevärmaren fanns. En elbil där förklimatisering är standard idag finns ingen anledning att förvara i ett garage till en privatbostad.
Kan du göra en lista där du rangordnar olika bränsletyper enligt sannolikhet /konsekvens:S SueCia skrev:
Bensin
Dielsen
Gas/bensin
El/bensin
El/diesel
Vätgas
El
Och så vidare?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 080 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 080 inlägg
Vad är det du har svårt att förstå?E El-Löken66 skrev:
Jag skrev klart och tydligt att batteribilar har större konsekvenser vid en brand än Diesel, något annat pratar vi inte om. Sannolikhet är det du som är intresserad av så varför tar inte du reda på detta? :O
"There were 1529.9 fires per 100k for gas vehicles and just 25.1 fires per 100k sales for electric vehicles"
Gas Vs Electric Accident and Fire Safety | NextBigFuture.com
"Myth: EVs are more prone to catch fire and more dangerous than gas cars. Myth Busted: Just as it's true that your gas car can catch fire, it is true that an electric vehicle (EV) can catch fire. However, EVs are some of the top-rated cars for safety and are less likely to catch fire compared to gas cars."
EV Myth Buster: EVs can explode! (driveelectriccolorado.org)
Gas Vs Electric Accident and Fire Safety | NextBigFuture.com
"Myth: EVs are more prone to catch fire and more dangerous than gas cars. Myth Busted: Just as it's true that your gas car can catch fire, it is true that an electric vehicle (EV) can catch fire. However, EVs are some of the top-rated cars for safety and are less likely to catch fire compared to gas cars."
EV Myth Buster: EVs can explode! (driveelectriccolorado.org)
Aha, men då missförstod du min post. Jag är för elbilar men det finns ett par anledningar till att jag inte hoppat på :M Markarbetaren skrev:
- Jag köper aldrig helt nya bilar och i regel lägger jag mig runt 100 000 kr, för de pengarna får jag inte den typ av el-bil jag skulle behöva idag.
- Det finns mindre grejer jag själv kan fixa på en elbil vilket kommer driva upp omkostnaderna markant, särskilt när jag måste vända mig till specifika verkstäder.
- Batteriets skick och livslängd blir en viktig aspekt när man köper beg. Det är tänkbart att beg marknaden för bilar kommer förändras radikalt. Även om man är nöjd med bilen man har så kan man tvingas byta på grund av kapaciteten i batteriet inte längre räcker till. Det innebär såklart också att utbudet blir mindre.
Men för att kommentera brand, vi äger inte så värst mycket som drivs av batterier med lite högre risk för brand. Men visst har vi mobiltelefoner det är dock klart enklare att slänga ut i en tunna med grilltången.
Oftast? Nja, kanske men det är fortfarande ganska vanligt att ha sin bil i garage eller iallafall anslutande carport. Sen kan det finnas risker även om bilen bara står in till huset men jag köper att den är praktiskt taget försumbar, det blir väll mer röken man vill undvika då kanske.M Markarbetaren skrev:En bil brukar man ofta förvara utomhus dessutom, pga. andra orsaker som benägenhet att rosta i garage osv. Garageförvaring brukade förr om åren vara för att få varm bil på vintern, innan kupevärmaren fanns. En elbil där förklimatisering är standard idag finns ingen anledning att förvara i ett garage till en privatbostad.