Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad skall sågen användas till? Bygg, finsnickeri/montage eller lite allt möjligt?
 
FredrikR skrev:
Jag tror du upplever ett ickeproblem som problem. :)
Jag tror du tycker det inte är så noga om det är exakt eller ej...
 
Kan inte någon som har den aktuella sågen ta en bild på plastbiten som diskuteras? Gärna från lite olika vinklar.
 
Redigerat:
Nu har inte jag den sågen i fråga, men visst tycker jag det låter som att göra en höna av en fjäder. Använder man ratten att spänna fast bordet med så kvittar det ju att snabblägena kan flexa lite, så länge graderingen är att lita på.
 
lage skrev:
Jag tror du tycker det inte är så noga om det är exakt eller ej...
Då tror du fel.
Dock är de ju alltför sällan alla hörn vid listning är tex 90grader, så det krävs en del provande och passande.
Hur gör du om du vill såga en vinkel som inte är ett fast läge på sågen?
 
Jag har inte heller den aktuella sågen, men min biltema såg funkar ju på samma sätt.
D.v.s man drar tills t.ex 45gr läget klickar i, och kollar sedan att nålen är mitt för 45gr strecket på skalan och drar då till stoppskruven.
Kollar man bara nålen mot skalan så kan det ju inte bli särskilt fel.
 
StyrmanBerg skrev:
Nu har inte jag den sågen i fråga, men visst tycker jag det låter som att göra en höna av en fjäder. Använder man ratten att spänna fast bordet med så kvittar det ju att snabblägena kan flexa lite, så länge graderingen är att lita på.
Fast det är ju rätt segt om man måste "ställa in" mot graderingen för fasta lägen, man vill ju bara "klicka" sågen rätt och köra.
 
Daniel_N skrev:
Fast det är ju rätt segt om man måste "ställa in" mot graderingen för fasta lägen, man vill ju bara "klicka" sågen rätt och köra.
Äntligen nån som förstår min synpunkt, tack! d^_^b
 
Daniel_N skrev:
Fast det är ju rätt segt om man måste "ställa in" mot graderingen för fasta lägen, man vill ju bara "klicka" sågen rätt och köra.
Håller med i det till viss del, men vid dom allra flesta kapningar jag gör så räcker det med den noggrannheten som "klicka" i och köra ger. Sen är det väl inte så mycket att ställa in mot graderingen som att kasta ett öga på den och se så det stämmer.
Om det är kapningar som är superviktiga att dom blir helt korrekta så låser jag fast även i klickläget.

Edit:
Ska kolla på min såg i morgon om det finns något glapp.
TS ville ju ha uppslag på sågar som inte glappar, och det kan vi ju försöka hjälpa till med. Tråden har ju lite glidit ifrån kärnämnet.
 
Redigerat:
StyrmanBerg skrev:
Nu har inte jag den sågen i fråga, men visst tycker jag det låter som att göra en höna av en fjäder. Använder man ratten att spänna fast bordet med så kvittar det ju att snabblägena kan flexa lite, så länge graderingen är att lita på.
mer åt att göra en höna av en tuppfis:p

Det finns ju en gradering och för att grovjustera å där finns det tex några rough fasta lägen, jättebra om man snabbt vill till 45 eller 22,5 etc grader men inställningen görs ju mot skalan och låses med skruv/Ratten.
 
Så här ser den ut i Bosch reservdelskatalog:
 
  • spärrarm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nimajneb skrev:
mer åt att göra en höna av en tuppfis:p

Det finns ju en gradering och för att grovjustera å där finns det tex några rough fasta lägen, jättebra om man snabbt vill till 45 eller 22,5 etc grader men inställningen görs ju mot skalan och låses med skruv/Ratten.
Helt uppenbart att vi har olika krav.
Jag vill ha exakt, du nöjer dig med på ett ungefär. Fine!
Vad jag vill ha förslag på är sågar som är exakta i sina fasta lägen. Ok?
 
Var vänliga och skippa diskussionerna och antagandena angående hur noggranna alla och envar är. De leder ingenstans. /Moderator
 
Jag misstänker att kraven gör det svårt att komma undan med halva priset av en kapex. Festool har ju även en listsåg som heter symetrix eller motsvarande. Den är nog också väldigt exakt i sina lägen. Det finns även en såg från milwaukee som ska vara fin, tror den har digital avläsning. Har dock varken sett eller provat den, endast hört rykte om den. Dock kostar den nästan lika mycket som kapexen. Även hitatchi har någon modell med digital avläsning. Vet varken vad den kostar eller hur bra den är. Några förslag åtminstone.

Jag är lite nyfiken på vad sågen ska användas till och vilken kapacitet den behöver ha med avseende på Max kapbredd mm.
 
Om jag förstår TS rätt så är det blåa problemet att sågen i de fasta lägena anses kunna låsas i olika lägen..... Dvs 30 grader blir ibland 30,3 eller vad som helst inom ramen för glappet innan man skruvat åt skruven. Är det rätt uppfattat?

Jag har en bestämd känsla av att med skruven åtdragen så hamnar klingan i samma fasta vinkel varje gång, även om jag medvetet håller den lite åt sidan i det fasta läget? Mellan fasta lägen kan man förstås låsa i vilken vinkel man vill. Mao, jagt tror det är irrelevant att det glappar med icke åtdragen skruv i de fasta lägena.

Men för all del, jag skulle också köpa en kapex om jag tyckte mig ha råd med en.

Edit: Ja, det funkar som jag beskriver ovan på min 10S iaf så det vore ju konstigt om nyare och dyrare SD-modeller skulle vara sämre i detta avseende?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.