Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dyr är en sak, mycket pengar en annan :) (syftar på Kapexen)

Som ikeahanteverkaren citerade: - "spend more money on your tools than you want and you will only get unhappy once"

När det gäller GCM8 så tycker jag ett problem är avsaknaden av mjukstart, den smäller igång så att allting hoppar omkring. Funkar fint för byggvirke men främjar inte direkt precisionen vid finsågning.
 
hokanp skrev:
Ta en titt på Dewalts sågar. Min funkar mycket bra och man låser med en metallanordning. Tittade själv på Bosch men usch... Kapex ja men dyr riktigt dyr.
Ja min Bosch funkar också kalas, vilket sammanträffande va? :)
Och spaken är ingen låsning, utan den är till för att indikera de fasta lägena enbart.
 
krijo1 skrev:
Dyr är en sak, mycket pengar en annan :) (syftar på Kapexen)

Som ikeahanteverkaren citerade: - "spend more money on your tools than you want and you will only get unhappy once"

När det gäller GCM8 så tycker jag ett problem är avsaknaden av mjukstart, den smäller igång så att allting hoppar omkring. Funkar fint för byggvirke men främjar inte direkt precisionen vid finsågning.
Avsaknad av mjukstart är märkligt bland i övrigt bra sågar tycker jag. Körde lite med en ny DW 777 (tror jag det var, en av efterföljarna till 707:an) - också utan mjukstart. Jag vet inte om det större (718 etc) har mjukstart dock.
 
Det vore ju inte så dumt om någon elektronikkunnig kunde knåpa ihop en add-on mjukstart till GCM8S. Kanske någon som kan göra kretskort och löda och greja. Kanske någon som är känd på forumet? Det vore verkligen en välgärning. Dessutom tror jag att man skulle kunna sälja några stycken uppgraderingskit. Kunde man dessutom få motorbroms vore lyckan fullständig.
 
Ja mjukstart har jag efterlyst i en egen tråd då min GTS10 löser ut säkringar hos kunder. då endast de som har automatsäkringar.
 
Lite mycket off-topic nu, men men... Mjukstart vill jag gärna ha också, men det absolut primära är repeterbarheten i de fasta vinkellägena!
Så åter till frågan, vilka sågar klarar detta? Gärna i prisnivå "max en halv Festool" :)
 
Jag hävdar att GCM8an gör det.
Dock är det ju inte fasta lägen för mer än några få vinklar.
Låter du klacken låsa på tex 45grader, 'rucklar den framochtillbaka' och sedan drar åt låsningen så tror jag inte det blir stor variation på 45gradarna.
Det finns ju också en anledning till att skalan visas på sågen.
 
Förstår inte riktigt TS problem..kanske är det så att han vill kunna ställa en vinkel, tex 27,4grader och sedan efter 3 månader ställa exakt densamma. Det blir svårt då dom flrsta sågar saknar tiondelar.

Jag saknar på tex GCM8 möjligheten att med en finjustering justera vinkeln när man bara vill justera några tiondelar.

Mjukstarten skulle även den vara guld värd för exaktheten då det är lätt hänt om man sover att bräbiten flyttar sig lite. Sedan skulle ju ett anhåll på en meter inte skada.

Däremot att vinkeln skulle flytta sig är absolut inget jag har märkt, förutsatt att man dragit åt skruven. Skulle det finnas något sådant så måste det vara högst marginellt jämfört med alla andra felkällor.
 
Jag känner mig missförstådd här... :(
Får nog gå och filma sågen på Beijer så ni ser vad jag menar...
 
FredrikR skrev:
Jag hävdar att GCM8an gör det.
Dock är det ju inte fasta lägen för mer än några få vinklar.
Låter du klacken låsa på tex 45grader, 'rucklar den framochtillbaka' och sedan drar åt låsningen så tror jag inte det blir stor variation på 45gradarna.
Det finns ju också en anledning till att skalan visas på sågen.
Då du 'rucklar den framochtillbaka', har du då exakt samma vinkel när låsklacken är i?
Så var det iaf inte på sågen jag tittade på, där skiljde det ca en halv grad mellan 'ruckla fram' och 'ruckla tillbaka' pga att plasten i armen med klacken sviktade. Skulle den armen vara i stål vore sannolikt problemet löst.
 
Redigerat:
Det låter som om sågen du har tittat på är defekt eller felaktigt ihopsatt. Det är därför vi alla vi som äger maskinen ställer oss frågande.
 
mattiasp skrev:
Det vore ju inte så dumt om någon elektronikkunnig kunde knåpa ihop en add-on mjukstart till GCM8S. Kanske någon som kan göra kretskort och löda och greja. Kanske någon som är känd på forumet? Det vore verkligen en välgärning. Dessutom tror jag att man skulle kunna sälja några stycken uppgraderingskit. Kunde man dessutom få motorbroms vore lyckan fullständig.
Håller med, saknas verkligen. Jag och flera har haft det uppe i en tråd tidigare, då lyckades jag hitta en extern mjukstart som skulle, enligt uppgift från försäljaren, lösa problemet. Tyckte dock den var lite dyr så jag avstod. 2500 skulle dom ha för den. Fördelen är att den är anslöts via el-kablen. Jag hittade en variant hos Elfa. Billigare men med nackdelen att den måste anslutas på något finurligt sätt som jag inte förstod.... Sen hade någon gjort en bra lösning genom att ta mjukstarten från en vinkelkap, men det krävde fysiska ingrepp i kåpor och det var jag inte så nällad att göra på en nästan ny maskin. Läs mer i denna tråden.
 
lage skrev:
Då du 'rucklar den framochtillbaka', har du då exakt samma vinkel när låsklacken är i?
Så var det iaf inte på sågen jag tittade på, där skiljde det ca en halv grad mellan 'ruckla fram' och 'ruckla tillbaka' pga att plasten i armen med klacken sviktade. Skulle den armen vara i stål vore sannolikt problemet löst.
Är inte låsklacken svagt kilformad?
Jag tror inte en metallarm/klack skulle ändra nåt då förmodligen fästet/ledpunkten skulle kunna flexa lite.
Sen finns ju som sagt skalan på sågen, lätt att dubbelkolla att pilen pekar på samma ställe på det gradtal man ställt in sågen på.
 
mattiasp skrev:
Det låter som om sågen du har tittat på är defekt eller felaktigt ihopsatt. Det är därför vi alla vi som äger maskinen ställer oss frågande.
Felaktigt hopsatt från fabriken då?
Det är ju ingen del man monterar själv.
Eller har vi helt enkelt olika krav?
Var är era sågar tillverkade?
Vad är det för material i armen med klacken på era maskiner?
 
Jag tror du upplever ett ickeproblem som problem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.