Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Att ha tollerans i sågandet är fel metod.
Vid precision så sågar man först med t.ex. Bosch GCM8s och sedan så slipar man rätt vinkel i jigg och till sist så polerar man till rätt vinkel.

Annars är det väl slarv eller ?
 
krijo1 skrev:
Eller en billig kap/ger och sen shooting board för dom vinklarna man behöver. Då borde man kunna komma rysligt nära :).
Detta tror jag är rätt metod, även om jag inte tycker att det nödvändigtvis måste vara en billig KGS.
 
På gamla DW700 låses de fasta lägena av en fjäderbelastad metalltapp som går upp mot ett kilformat uttag. Detta ger väldigt god repeterbarhet om man ser till att tappen ligger an emot båda sidor av uttaget innan man spänner åt då det inte finns något flex att tala om i själva tappen. Dock kan jag inte uttala mig om hur det är med avståndet mellan, och precisionen hos, de fasta vinkellägena.

Repeterbarheten är en av fördelarna med den gamla Elu-konstruktionen. En annan är låg vikt och robust konstruktion. Sen är det nog slut med fördelar tror jag, själv saknar jag möjlighet att spåra med fast djup...

Kan kanske vara ett alternativ för dig, går att få tag på för ca. 1500 kr begagnad så det kan vara värt att prova kanske?
 
nanowire skrev:
På gamla DW700 låses de fasta lägena av en fjäderbelastad metalltapp som går upp mot ett kilformat uttag. Detta ger väldigt god repeterbarhet om man ser till att tappen ligger an emot båda sidor av uttaget innan man spänner åt då det inte finns något flex att tala om i själva tappen. Dock kan jag inte uttala mig om hur det är med avståndet mellan, och precisionen hos, de fasta vinkellägena.
Precis lika, fast armen/tappen är i plast är GCM8 och 10 konstruerade.
 
Har idag varit och känt på stans alla gersågar: dewalt, bosch, festool, makita, metabo, hitachi.
De sågar som hade bäst repeterbarhet i låsningen av de exemplar jag kände på var metabo KGS 216, Makita LS1013 samt ett antal olika dewalt-modeller. Därefter kom festool och hitachi. Bosch GCM 8 S varierade från riktigt dåligt till rätt OK beroende på vilket ex jag kände på. Klart sämst av alla jag provade under dagen var Bosch GCM 10 SD.
 
Jag har KGS216 och tycker att det är en prisvärd såg. Har dock ingen känsla för hur exakt den är för dina behov, har bara bygg-gerat 45gradare med den och då funkar den bra, dottern är nöjd med sin sandlåda. Undrar också vad du skall såga!
 
lage skrev:
Har idag varit och känt på stans alla gersågar: dewalt, bosch, festool, makita, metabo, hitachi.
De sågar som hade bäst repeterbarhet i låsningen av de exemplar jag kände på var metabo KGS 216, Makita LS1013 samt ett antal olika dewalt-modeller. Därefter kom festool och hitachi. Bosch GCM 8 S varierade från riktigt dåligt till rätt OK beroende på vilket ex jag kände på. Klart sämst av alla jag provade under dagen var Bosch GCM 10 SD.
Hur har du mätt repeterbarheten?
 
lage skrev:
Har idag varit och känt på stans alla gersågar: dewalt, bosch, festool, makita, metabo, hitachi.
De sågar som hade bäst repeterbarhet i låsningen av de exemplar jag kände på var metabo KGS 216, Makita LS1013 samt ett antal olika dewalt-modeller. Därefter kom festool och hitachi. Bosch GCM 8 S varierade från riktigt dåligt till rätt OK beroende på vilket ex jag kände på. Klart sämst av alla jag provade under dagen var Bosch GCM 10 SD.
Du provsågade alla eller? :)
 
Som den hobbysnickare jag är kommer den nog att få tjänstgöra till allt möjligt, men om jag nu ska köpa nytt vill jag ha såpass bra precision att den kan ersätta min Nobex muskeldrivna gersåg i de flesta fall.
 
Daniel_N skrev:
Hur har du mätt repeterbarheten?
Okulärt genom att se hur pass exakt man hamnar i samma läge vid upprepade låsningar från båda riktningarna, samt ev. glapp och svikt i låst läge.
 
FredrikR skrev:
Du provsågade alla eller? :)
Självklart! :|
 
Jag har en känsla av att det finns fler faktorer än låsningen som har inverkan på vinkel nogranhet. Kvalitet på sågblad, flex i gejdrar mm. Tror jag inte det är så enkelt att man kan avgöra hur bra sågen är på nämnda uppgift genom att "torr" testa i butik. Självklart kan man få en känsla men vi pratar ju om 0.1 grader, det klara inte mitt ögonmått.

Många är nöjda med boschen (gcm 8s). Jag har en själv men har mest byggsågat med den, trädäck och liknande. Jag tycker den fungerar men personligen saknar jag mjukstart på den sågen för mer precisions arbete.
 
Underskatta inte ögats förmåga att registrera små avvikelser.
Om radien ut till skalan är 15 cm så är avståndet mellan varje grad ca 2,5mm. En rörelse på 0,1 grad blir då ca 0,25 mm. Det uppfattar du med lätthet med blotta ögat
Naturligtvis finns det många faktorer som påverkar, men om låsningen är dålig hjälper det inte hur bra övriga delar är.
Man får rätt bra känsla för precisionen i övriga rörliga delar också när man bryter och bänder i en "torr"-test.
Vad som däremot är svårt att uttala sig om är hållbarheten i lagringar m.m. över tid.
 
Metabon kan man ju få till ett riktigt bra pris, långt under priset på en Kapex, så det kan ju vara en ide i så fall. Makita ls1013 har jag haft själv, en riktigt bra och robust såg. Fanns tidigare till riktigt bra pris från UK, vet dock inte om den kampanjen fortfarande finns kvar.
 
Apropå Metabo KGS 216 så säljs den för 1795:- hos Conrad, blev lite sugen trots att jag inte tänkt skaffa någon gersåg riktigt än.
Det verkar komma helt nya gersågar från Metabo, antagligen därför Conrad kan sälja KGS:n så billigt. B la KGS 254 I Plus med tyst induktionsmotor, mjukstart & motorbroms, samt två dammsugarutsug.

Gersågskunniga får gärna kommentera min fråga i Ute/Altan-delen av forumet!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.