2 337 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Ekparkett i kök...
Står inför en köksrenovering (äntligen...) och vill fråga om golv.
Vet att det finns fler trådar här på forumet om detta men väljer att starta en egen.
Ekparkett i köket blir det, men ska man lägga det under bänkskåpen ?
Tanken är en klickvariant.
Tacksam för svar !
Vet att det finns fler trådar här på forumet om detta men väljer att starta en egen.
Ekparkett i köket blir det, men ska man lägga det under bänkskåpen ?
Tanken är en klickvariant.
Tacksam för svar !
Beror på vad köksrenovering betyder? Ska Du byta skåpstommarna så är det enklast att lägga golvet först i hela rummet och ställa skåpen ovan på golvet.
Det blir ju enklare att fuktskydda då också under diskmaskin, kyl/frys tex.
Det blir ju enklare att fuktskydda då också under diskmaskin, kyl/frys tex.
Tack för svaret.Jan-Å skrev:
Jo, glömde skriva det, vi ska byta ut allt.
En fråga till, är det överkurs att fuktspärra (som badrum) under och bakom skåpen ?
Givetvis lägger du golv under alltihopa, mycket smidigare, risken är annars att du får en lägre bänkskiva än du tänkt dig.
Jag tycker att det är grym överkurs att tätskikta, vid ett eventuellt läckage så lär man ju upptäcka det relativt snabbt, och då lär inte så mycket ta skada av vattnet, golvet i sig skyddas ju inte av tätskiktet iaf.
Jag tycker att det är grym överkurs att tätskikta, vid ett eventuellt läckage så lär man ju upptäcka det relativt snabbt, och då lär inte så mycket ta skada av vattnet, golvet i sig skyddas ju inte av tätskiktet iaf.
Ja det är överkurs att fuktspärra köket Visst man kan försöka skydda sej mot allt men förmodligen missar man nåt.
Men "kamilenski" har en poäng i att där risken för läckage är störst vid kopplingarna för kallt/varmt vatten, diskmaskin etc kan det ha ett värde. Men jag har nöjt mej med att se till att det inte kan läcka utan att det syns, alltså att vattnet vid en ev. läcka rinner fram ur/under skåpet så att vi ser det direkt. Plus att vi bytt avstängningsventilen på inkommande vatten till en som fungerar och har fungerande avstängningsventiler på kallt/varmt under diskbänken.
Men "kamilenski" har en poäng i att där risken för läckage är störst vid kopplingarna för kallt/varmt vatten, diskmaskin etc kan det ha ett värde. Men jag har nöjt mej med att se till att det inte kan läcka utan att det syns, alltså att vattnet vid en ev. läcka rinner fram ur/under skåpet så att vi ser det direkt. Plus att vi bytt avstängningsventilen på inkommande vatten till en som fungerar och har fungerande avstängningsventiler på kallt/varmt under diskbänken.
Vad gäller skydd mot läckage så satte jag in både golvskydd och diskbänksinsats när jag byggde om. Att tätskikta innebär att du antingen måste bygga upp ett fall + brunn, eller att du gör en tät "skål" av hela köket.
Kolla här --> http://www.vattenskydd.se/
Kolla här --> http://www.vattenskydd.se/
Man kan montera / limma en plastmatta under hela köket och vika i hörnen. Skulle vattnet läcka, kommer det fram under sockeln. I botten kan man installera en läckagevarnare för 50 kronor.
Då är man garderat till 99%. Plasten går att ersätta med en billigare plastduk eller vanlig byggplast. Den är gömt ju! Fördelen med byggplasten att du sticker in ett hål och trär genom rören. Får 100% tätt.
Då är man garderat till 99%. Plasten går att ersätta med en billigare plastduk eller vanlig byggplast. Den är gömt ju! Fördelen med byggplasten att du sticker in ett hål och trär genom rören. Får 100% tätt.