P
pacman42 pacman42 skrev:
Det krävs dock rätt mycket egen integration för att komma dit och de flesta produkter har jag utvecklat själv.
Hur mycket tid uppskatter du att du har lagt ner på att bygga ditt system hittills? Hur mycket tid lägger du ner på underhåll, per vecka?
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det blir inte enkelt. Till den gamla LLVP kan jag tänka mig att det blir en grej som simulerar fjärrkontrollen och kan stänga av anläggningen snyggt och prydligt. Går inte an att bara fimpa strömmen där. Som exempel då.
Vi har två LLVPar. Den äldre är fast installerad med en strömbrytare på väggen, så med den får jag samma problem som du. Den yngre är installerad med stickpropp så den skull man väl kunna "styra" (dvs slå av och på) med nån grunka i vägguttaget.

Jag vet dock inte hur bra det är att helt sonika bryta strömmen för en värmepump. När man stänger av den med fjärrkontrollen (eller en av/på-knapp på apparaten) så fäller den upp styrfenorna och tar en liten stund på sig att stänga ner. Den nyare värmepumpen har dock WiFi som kanske går att använda. Jag har provat men inte fått det att fungera ordentligt. Ett problem är att apparaten pratar med en server nånstans i världen och man styr med en app i en telefon som pratar med samma server. Klart korkat att ta den omvägen.
 
Redigerat:
P
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se det som ett problem att nätet debiteras efter hur det belastas. Mer än att det blir svårt för folk att förstå.
Förr fanns förvisso nattaxa, men det är mycket enklare att förhålla sig till än varierande pris per timme. Effekttaxa kan nog vara svårt att förstå för en del, kanske många. Gå ut på stan och be dem du möter förklara skillnaden mellan energi och effekt.

De som växer upp med timtaxa och effekttaxa kommer förstås inte att tycka att det är konstigt eftersom de inte känner till något annat system.

Själv kommer jag nog att fortsätta med månadsrörligt pris så länge det inte blir hutlöst mycket dyrare än timtaxa.
Det är mycket bekvämare.

Hur jag ska hantera effekttaxa är skrivet i stjärnorna. Enklast är att ignorera det.
 
Redigerat:
Och nästa bra fråga i det med allt som dom dyvlar på oss om EL. Nu idag så har dom flesta 8 timmars arbetsdag under den ljusa delen av ett dygn.
Ska nu svenskarna börja med 3-skift för att tillfredställa något som belastning på ett EL-nät, finner det absurt att vrida runt en klocka. Men alla vi som bor på norra halvklotet bara fogar oss i nästan allt som kommer från staten och EU, det sistnämnda vill bestämma allt och ingen ska protestera. Svenska regeringen sätter sig i knät på EU och säger inget, bara följer med.
 
P
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror du missade delar av det jag beskrev om hur jag anpassat mig när det gäller elnätsavgifter.
Det tror inte jag. Jag är dock inte så intresserad av att installera ett styrsystem för att detaljstyra min elanvändning. Det är för mycket tråkigt jobb jag måste göra själv.

Jag vill ha EAAS (Electricity As A Service) där tjänsteleverantören tar hand om det tråkiga jobbet. Det borde väl gå att ordna? Det finns ju så mycket annat numera som erbjuds "As A Service".
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar, efter som det jämnar ut sig när du kommer upp i systemet.
För nätet kvittar det kanske, men för den som laddar sin elbil kan det spela roll.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förr fanns förvisso nattaxa, men det är mycket enklare att förhålla sig till än varierande pris per timme. Effekttaxa kan nog vara svårt att förstå för en del, kanske många. Gå ut på stan och be dem du möter förklara skillnaden mellan energi och effekt.

De som växer upp med timtaxa och effekttaxa kommer förstås inte att tycka att det är konstigt eftersom de inte känner till något annat system.

Själv kommer jag nog att fortsätta med månadsrörligt pris så länge det inte blir hutlöst mycket dyrare än timtaxa.
Det är mycket bekvämare.

Hur jag ska hantera effekttaxa är skrivet i stjärnorna. Enklast är att ignorera det.
P pmd skrev:
Det tror inte jag. Jag är dock inte så intresserad av att installera ett styrsystem för att detaljstyra min elanvändning. Det är för mycket tråkigt jobb jag måste göra själv.

Jag vill ha EAAS (Electricity As A Service) där tjänsteleverantören tar hand om det tråkiga jobbet. Det borde väl gå att ordna? Det finns ju så mycket annat numera som erbjuds "As A Service".
Hej pmd

Jag växte upp i ett hus som försågs med nattaxa. Jag håller med om att det var relativt lätt att förstå för de flesta.

Jag tillhörde de som inte applåderade vid avregleringen 1996, när man jublade att nu kunde elabonnenten äntligen få fritt välja elleverantör.

Utan avreglering skulle vi inte heller kunnat sätta solceller på vårt tak och leverera elkraft både till oss själva och till andra. Rimligen så har elpriset generellt sett varit högre idag om inte avregleringen genomförts 1996. Avregleringen pressar elpriset men det blir samtidigt mer varierande (volatilt elpris)
https://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1825059&dswid=7932

Det är när vi försöker att dra nytta av att våra elkostnader blir lägre genom avregleringen som vi samtidigt tycker att det blir mer komplicerat.

Men det ligger ju i sakens natur. Avregleringen innebär rimligen en lägre elkostnad genom mindre inlåsning och fler fria val. Men det sker på bekostnad att det blir mer komplicerat att dra nytta av den valfriheten.

Jag tror att många lurar sig själva genom att tro att elkostnaden generellt varit lägre om avregleringen av elmarknaden inte skett 1996.

Möjligen hade utvecklingen gått åt det hållet, att delar elkostnaden betalades genom olika former av beskattning till staten, och att sedan staten subventionerade delar av elkostnaden.

Men det är svårt att veta…😊
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Hur mycket tid uppskatter du att du har lagt ner på att bygga ditt system hittills? Hur mycket tid lägger du ner på underhåll, per vecka?
Nu har jag ju detta som hobby, det hade gått att göra det enklare med mer mogna produkter (exempelvis Tibber har ju en del där, men jag hade önskat mycket mer).

Bygga egna laddboxar mm det räknar jag bort, det gör jag bara för att det är kul (och för att jag skall få exakt de egenskaper jag vill ha). Samma med själva hemautomatiseringen.

Anpassningarna av min IVT490 kanske jag har lagt 20h på.

Script mm för automatisering 30h, det fungerade faktiskt rätt bra efter mindre än 10h, men sedan har jag lagt in mer finesser och smartness sedan dess.

Underhållet lägger jag ingenting på egentligen, ett par buggar har dock hittats och det har tagit 2-3h att fixa kanske.

Men som sagt var, jag har mest gjort detta för att jag tycker det är kul.

Jag har ett excelark där jag räknar på vinsterna, första året så betalade dessa optimeringar (och övergången till timtaxa och LLVPn) för LLVPns hela kostnad (inklusive installation). Jag tjänade nämligen in över 20000kr på värmepumpen och optimeringarna. Vinsterna är mycket lägre nu med lägre elpriser...
 
P
M Martin Lundmark skrev:
Rimligen så har elpriset generellt sett varit högre idag om inte avregleringen genomförts 1996.
Att något är rimligt gör det inte automatiskt till sant. Jag vet inte om elpriserna är lägre eller högre under perioderna innan och efter 1996. Många påstår att det är så, men var finns data om det?

Jag är dock hyfsat säker på att nätavgifternas del av elpriset inte är lägre nu än innan 1996, men jag får nog ställa krav på mig att visa det om jag ber andra om liknande bevis. Jag återkommer (kanske) om det.

Det er svært at spå - især om fremtiden, påstås Niels Bohr ha sagt (men det var troligen en dansk politiker som sa det först).
Det är ännu svårare att efterspå vad som skulle ha hänt om ett annat val hade gjorts för många år sen.

Det är svårt att veta, precis som du säger.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men som sagt var, jag har mest gjort detta för att jag tycker det är kul.
Tack för ett utförligt svar! I yngre dagar skulle jag kanske också tycka att det vore kul, men hobbyintressen förändras.
Jag försöker göra ett överslag på hur mycket pengar det är värt att lägga ner på timprisautomatisering för att det fortfarande ska löna sig. Dvs, vad kostar det att köpa in (utrustning och installation) allt det du har byggt själv.
Om vi ansätter timpriset för en automatiseringskonsult till 800 kr (och då tror jag inte att jag räknar speciellt högt) skulle sitt arbete med sin värmepump och skript kosta 40 000 kr, men då hade du redan ett hemautomatiseringssystem som grund.
Jag har ett excelark där jag räknar på vinsterna, första året så betalade dessa optimeringar (och övergången till timtaxa och LLVPn) för LLVPns hela kostnad (inklusive installation). Jag tjänade nämligen in över 20000kr på värmepumpen och optimeringarna. Vinsterna är mycket lägre nu med lägre elpriser...
Du tjänade alltså inte in kostnaden för eloptimeringarna. Bara hälften av kostnaden enligt mitt överslag ovan. Investeringen ska förstås skrivas av på betydligt längre tid än bara ett år, men nu har vi inte räknat med automatiseringssystemet som ligger till grund.

Jag tycket inte att det är speciellt lätt att räkna ut om det lönar sig att optimera sin elanvändning och jag är inte direkt rudis när det gäller datorsystem. Hur ska en genomsnittlig elkonsument klara av att anpassa sig till den nya tidens elpriser?
 
P pmd skrev:
Att något är rimligt gör det inte automatiskt till sant. Jag vet inte om elpriserna är lägre eller högre under perioderna innan och efter 1996. Många påstår att det är så, men var finns data om det?

Jag är dock hyfsat säker på att nätavgifternas del av elpriset inte är lägre nu än innan 1996, men jag får nog ställa krav på mig att visa det om jag ber andra om liknande bevis. Jag återkommer (kanske) om det.

Det er svært at spå - især om fremtiden, påstås Niels Bohr ha sagt (men det var troligen en dansk politiker som sa det först).
Det är ännu svårare att efterspå vad som skulle ha hänt om ett annat val hade gjorts för många år sen.

Det är svårt att veta, precis som du säger.
Hej pmd

Nu handlar tråden främst om elnätspriser.

Att elnätspriserna har stigit efter elsystemets avreglering 1996 bedömer jag främst beror på två saker. Dels att de som är ägare till elnäten kan plocka ut vinster som är svåra med dagens system att begränsa.

Är det staten eller en kommun som beskattar de som bor där elnäten finns, då är problemet inte så stort, pengarna från elnäten hamnar då oftast i samma kassa som beskattar.

Det är värre om ägare till elnäten till exempel hämtar hem vinster till andra platser.

Den andra, och nog så viktiga orsaken, till att elnätspriserna har stigit och rimligen kommer att stiga framöver, det är vårt eget beteende. Vi som är anslutna till elnäten.

När avregleringen av elmarknaden kom 1996 då var stora delar av Sveriges distributionsnät till de hus där vi bor redan uppbyggda, med effektriktningen mot husen.

Efter avregleringen har vi genom t.ex. att ansluta solcellsanläggningar på våra hus vänt den effektriktningen.

I den mån detta kräver nätförstärkningar av redan uppbyggda distributionsnät för att undvika att t.ex. spänningen till husen varierar allt för mycket, då innebär detta ökade kostnader som ibland riskerar att bli stora.

Kostnader för nätförstärkningar av redan uppbyggda distributionsnät kan rimligen inte debiteras direkt utan kommer att debiteras åren framöver t.ex. genom effektavgifter (som skall vara införda senast 2027) eller på annat sätt.

Kostnader för distributionsnät måste läggas på de som är anslutna till distributionsnäten (man får bara finansiera elnäten på detta sätt). Detta skulle t.ex. kunna ske genom att införa en speciell kundgrupp för villor med solcellsinmatning av effekt.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Tack för ett utförligt svar! I yngre dagar skulle jag kanske också tycka att det vore kul, men hobbyintressen förändras.
Jag försöker göra ett överslag på hur mycket pengar det är värt att lägga ner på timprisautomatisering för att det fortfarande ska löna sig. Dvs, vad kostar det att köpa in (utrustning och installation) allt det du har byggt själv.
Om vi ansätter timpriset för en automatiseringskonsult till 800 kr (och då tror jag inte att jag räknar speciellt högt) skulle sitt arbete med sin värmepump och skript kosta 40 000 kr, men då hade du redan ett hemautomatiseringssystem som grund.

Du tjänade alltså inte in kostnaden för eloptimeringarna. Bara hälften av kostnaden enligt mitt överslag ovan. Investeringen ska förstås skrivas av på betydligt längre tid än bara ett år, men nu har vi inte räknat med automatiseringssystemet som ligger till grund.

Jag tycket inte att det är speciellt lätt att räkna ut om det lönar sig att optimera sin elanvändning och jag är inte direkt rudis när det gäller datorsystem. Hur ska en genomsnittlig elkonsument klara av att anpassa sig till den nya tidens elpriser?
Detta var orsaken att jag nämnde Tibber. Det kommer garanterat att komma fram lösningar inom Matter (standard för hemautomatiseringsutrustning) som möjliggör detta så att företag som Tibber (Apple och Google vill säkert också vara med och buda på kunden) kan lösa det åt dig.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
M Martin Lundmark skrev:
Kostnader för distributionsnät måste läggas på de som är anslutna till distributionsnäten (man får bara finansiera elnäten på detta sätt). Detta skulle t.ex. kunna ske genom att införa en speciell kundgrupp för villor med solcellsinmatning av effekt.
Det vore bättre, tycker jag som har solpaneler. Jag vill inte betala för andras användning av elnätet och jag vill inte att andra ska betala för min.

Hur mycket mer slits elnäten av att vi matar in effekt istället för att bara ta ut?
 
P pmd skrev:
Det vore bättre, tycker jag som har solpaneler. Jag vill inte betala för andras användning av elnätet och jag vill inte att andra ska betala för min.

Hur mycket mer slits elnäten av att vi matar in effekt istället för att bara ta ut?
Inte alls om man inte matar in mer lokalt än vad som konsumeras lokalt, Matar man in mer än så så slits inte näten, de får problem med att hålla spänningen inom tillåtet område.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Inte alls om man inte matar in mer lokalt än vad som konsumeras lokalt, Matar man in mer än så så slits inte näten, de får problem med att hålla spänningen inom tillåtet område.
Det behövs mer styrning, alltså? En merkostnad för nätägaren i vilket fall.
Nån som har ett hum om hur stor merkostnaden brukar vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.