Attitudeswe
B BSOD skrev:
Är det verkligen så självklart att det blir så? Tittar man på Mälarenergis prismodell, som visserligen inte är utrullad fullt ut, så har man högre effekt och överföringsavgifter mellan 07-20 vardagar mellan november och mars. Övriga tiden på året så kör de samma effektavgift.

[länk]
Alla modeller blir alldeles för förenklade. Med mälarenergis modell hade man inte kunnat ladda bilen igår (lördag) mitt på dagen när elen nästan var gratis och elanvändningen var låg pga strålande sol och många plusgrader....

Förslag: högpristid 06-23 vid utetemperatur under -5. Övrig tid lågpris...

Eller ännu bättre: nätägaren publicerar 24timmar i förväg om det är högpris eller lågpristid nästa dygn. Dom får välja ut 1000 högpristimmar/år max...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
@Attitudeswe

Håller med om att det vore bättre med någon liknande modell. Ska man få fram mer flexibilitet i konsumentledet så måste modellen bli mer avancerad.
 
Göteborg Energi har ju gått ut i pressen och sagt att elbilsladdningen är orsaken till att de infört effekttariff dygnet runt, året runt. Deras vision är att man laddar så långsamt man bara kan.

Enfas 6A är det långsammaste som går att ladda, men det blir stora laddförluster då. Laddförlusterna verkar vara ungefär lika stora vid enfas 6A som vid trefas 16A, men det är min ytterst ovetenskapliga betraktelse (detta är vid några plusgrader dessutom, säkerligen lägre på sommaren - uppvärmningen av batteriet verkar vara en viktig faktor i förlusterna). Men även om de är dubbelt så stora vid 11kW så är effekten 8x så stor vid den effekten. M vi antar att skillnaden i förluster på vinter motsvarar 4kWh vid en laddning av 10kWh med 6A på vintern så blir de med mina antaganden ovan bara 1kWh vid laddning med 3*16A. Det skulle med Göteborgs Energis taxa kunna leda till att effekttariffen och energiförlusterna kostar ungefär lika mycket. Här skulle man behöva bättre siffror än mina ganska lösa resonemang utifrån en ovetenskaplig observation. Men det innebär också att man med smart styrning utifrån tidigare maxeffekt under månaden kan ladda på med rätt bra effekt på nätterna utan att riskera höjd elnätsavgift.

I vårt hus skulle 6A på en fas få plats mellan max och minförbrukningen under dygnet matlagning borträknat. Men så snart man bakar, kör tvättmaskinen/torktumlaren osv så drar förbrukningen iväg. Och är det sedan kallt ute också (värmepump i vårt hus). 16A på en fas skulle med lätthet gå att få in under vinterhalvåret utan att öka effektiviteten.

Nu kommer dock problemet, vi har även en bastu. Jag har insett att den dag vi får effekttariff så måste vi slå igång den på halvtimmen (halv fem eller halv sex som exempel) sedan får man låta den värma i 0,5h eller 1,5h innan man badar (under själva badet är effekten maximal hela tiden nämligen, avkylning en från vattnet har den effekten). En halvtimme är dock i kortaste laget, så helst så skulle jag vilja kunna styra värmningen med en kontaktor för att optimera effekten.

Nu till det intressanta, om man badar bastu tre gånger i månaden med Göteborg Energis modell, då behöver man inte bekymra sig över effekttariffens påverkan på laddningen. Man får ställa ned laddeffekten en aning (3*10A lär fungera bra) och sedan kan man ladda när man vill ändå. Men än en gång så hänger ju allt på effekten på bastun mm...
 
P pmd skrev:
Det kommer alltså inte finnas någon större chans att anpassa sig?
Hej pmd

Varför skriver du så?
Nog finns det chanser att anpassa sig.

Men eftersom vi de senaste åren, efter flera år av bland annat elenergieffektivisering, även har förändrat sättet att använda elkraft, till exempel genom elbilsladdning och inmatning av elenergi från solceller på husen, så belastar vi idag elnäten annorlunda, detta innebär ibland ökande kostnader för elnäten.

Det går inte heller att samtidigt optimera lägsta elnätskostnad och lägsta elenergikostnad då det handlar om två olika branscher där kassorna inte får blandas (företagen får inte samverka).

Det jag här försöker beskriva är att det finns en fysikalisk verklighet att t.ex. förlusterna och spänningsfallen i elnäten är störst om alla belastar elnäten samtidigt. Denna fysikaliska fysikalisk verklighet kan vi inte ändra på utan måste lära oss att förhålla oss till. (”Ta skeden i vacker hand”)

Det är detta som vi elanvändare får anpassa oss till.

Att denna anpassning inte är enkel. Och att det inte går att göra denna anpassning perfekt, det är jag fullt medveten om. Jag har egen erfarenhet att anpassa (framför allt att hålla ner topparna i) effektuttaget i egna huset under mer än 15 år.

Naturligtvis så kan vi som alternativ acceptera en kraftigt ökande elnätskostnad för förstärkning av redan uppbyggda lokalnät. En kostnad som vi alla elanvändare skall betala för.

Många lösningar som presenteras för att sänka det årliga elenergibehovet har inneburit en ökning av behovet av toppeffekten, främst när elenergin är dyr. Där ingår elspets (elpatron) till olika typer av värmepumpar. Effektavgifter är ett sätt att styra denna ”felnavigering” årt ett annat håll.

Jag har ingen elbil, skaffar jaf elbil så får jag försöka anpassa även den till det övriga effektuttaget.

Jag har återkommande gånger, här på forumet men på andra forum, under dessa år, återkommande försökt påpeka den långsiktiga fördelen i att satsa på att hålla ned sin energianvändning men samtidigt undvika att välja metoder som skapar höga effektuttag.

Tyvärr så har jag inte fått gehör, inte ens hos villaägareföreningen, som borde tänka långsiktigt för villaägare.

Just nu kan jag inte mer, än berätta att det går, eftersom jag prövat.

När jag får effektavgifter (det är senast 2027) då får jag rimligen en betygsättning på mitt arbete att hålla nere effektuttaget😊.
 
Redigerat:
P
B BSOD skrev:
Håller med om att det vore bättre med någon liknande modell. Ska man få fram mer flexibilitet i konsumentledet så måste modellen bli mer avancerad.
Ja, vi elkonsumenter älskar komplicerade prismekanismer så att vi slipper vara uttråkade medan vi förbrukar elektricitet.
 
P
M Martin Lundmark skrev:
Att denna anpassning inte är enkel. Och att det inte går att göra denna anpassning perfekt, det är jag fullt medveten om.
Jag tror inte att jag kommer att anpassa mig. Jag har roligare saker att göra här i livet än att hålla reda på hur elpriset varierar timme för timme och hur nätavgiften varierar under dygnet.

Hur blev det så här illa? En gång i tiden var elektricitet en okrånglig tjänst att köpa.

Om man har elbil vill man gärna att det ska gå att köra med den när som helst under dygnet. Något annat är en klar försämring mot att ha brännbil. Om man måste ladda elbilen långsamt, eller inte alls, under vissa delar av dygnet riskerar man att inte kunna använda sin elbil när den verkligen behövs.
Visst, om man har gott om pengar kan man strunta i att effekttariffer gör elbilsladdningen dyr om man inte planerar den noga, men varför ska man behöva göra det? Vem har satt oss i den här svåra sitsen?
 
  • Gilla
Christer Gustafsson5 och 6 till
  • Laddar…
En grej jag troligen kommer att införskaffa inom kort är en helt makalös manick.

Den ska:
1- kolla elpriserna och se till att våra effektförbrukare drar max när det är billigt, och så litet det går när det är dyrt
2- kolla när på dygnet detta sker, 07-20 vardagar är typ förbjuden tid för effektförbrukare, så dessa ska släckas ner om det kan ske utan problem - effektavgiften är grymt slående med 42 kr/kW max timmedelvärde över tre tillfällen under månaden. Inga problem under helger tex.
3- kolla när vår solanläggning kan chippa in tillräckligt för att punkt 2 ovan ska kunna släppa på trots effekträkningstimmar.
4- verkligen kunna stänga av tunga förbrukare typ LLVP när man antingen går på pumpen i punkt 1 eller 2.

Livet har blivit enkelt eller hur :)
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P
Det räcker nog tyvärr inte med en enda manick. Du behöver väl ha ställdon till varje elförbrukare också?
Samt en nät att koppla ihop allting med.
 
P pmd skrev:
Det räcker nog tyvärr inte med en enda manick. Du behöver väl ha ställdon till varje elförbrukare också?
Samt en nät att koppla ihop allting med.
Ja det blir inte enkelt. Till den gamla LLVP kan jag tänka mig att det blir en grej som simulerar fjärrkontrollen och kan stänga av anläggningen snyggt och prydligt. Går inte an att bara fimpa strömmen där. Som exempel då.
 
Jag gör redan mycket av detta styrt med logic i min hemautomation. Min IVT490 styr jag med reläer som simulerar högre temperaturer, ändrar varvtalet på ventilationen och styr sommardrift/vinterdrift. Jag styr dessutom måltemperaturen på LLVP utifrån elpriserna. Även laddningen av våra laddboxar styrs efter elpriserna. Värmen i garaget körs bara då elpriset är lågt också.

Det krävs dock rätt mycket egen integration för att komma dit och de flesta produkter har jag utvecklat själv. Sedan är inte logiken inte trivial, jag vet inte hur länge bilarna kommer att ladda (det beror på hur tomt batteriet är), det gör det svårt att optimera perfekt. För att förenkla har jag därför en uträkning av elpriset medel på natten/dagen/dygnet så att jag kan välja optimala tidpunkter. Några exempel:
- Jag laddar bilarna om elpriset är under nattmedel. Om bägge är anslutna samtidigt så räcker inte detta utan då måste jag börja ladda vid midnatt och då väljer jag att ladda laddhybriden när elpriset är över nattmedelpriset.
- Varmvatten/elementvärme tillverkas bara när elpriset ligger under nattmedel om temperaturen utemär över 12 grader. Om temperaturen ute är mellan sex och tolv grader gäller dygnsmedel och om det är kallare än sex grader så gäller dagsmedel.
- värme skickas bara ut i elementen (tre rum har elementen igång) om varmvattnet är över 50 grader och om klockan är mellan sju och midnatt.
- FLVP har 26 grader som måltemperatur om elpriset är under nattmedel och om temperaturen är mellan sex och tolv grader (övrig tid 23 grader). 26 grader ger ca 21 och 23 grader ger ca 20. Om tempen är under sex grader så gäller 26 grader när elpriset är under dagsmedel.
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att jag kommer att anpassa mig. Jag har roligare saker att göra här i livet än att hålla reda på hur elpriset varierar timme för timme och hur nätavgiften varierar under dygnet.

Hur blev det så här illa? En gång i tiden var elektricitet en okrånglig tjänst att köpa.

Om man har elbil vill man gärna att det ska gå att köra med den när som helst under dygnet. Något annat är en klar försämring mot att ha brännbil. Om man måste ladda elbilen långsamt, eller inte alls, under vissa delar av dygnet riskerar man att inte kunna använda sin elbil när den verkligen behövs.
Visst, om man har gott om pengar kan man strunta i att effekttariffer gör elbilsladdningen dyr om man inte planerar den noga, men varför ska man behöva göra det? Vem har satt oss i den här svåra sitsen?
Jag har svårt att se det som ett problem att nätet debiteras efter hur det belastas. Mer än att det blir svårt för folk att förstå.
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att jag kommer att anpassa mig. Jag har roligare saker att göra här i livet än att hålla reda på hur elpriset varierar timme för timme och hur nätavgiften varierar under dygnet.

Hur blev det så här illa? En gång i tiden var elektricitet en okrånglig tjänst att köpa.

Om man har elbil vill man gärna att det ska gå att köra med den när som helst under dygnet. Något annat är en klar försämring mot att ha brännbil. Om man måste ladda elbilen långsamt, eller inte alls, under vissa delar av dygnet riskerar man att inte kunna använda sin elbil när den verkligen behövs.
Visst, om man har gott om pengar kan man strunta i att effekttariffer gör elbilsladdningen dyr om man inte planerar den noga, men varför ska man behöva göra det? Vem har satt oss i den här svåra sitsen?
Hej pmd

Jag tror du missade delar av det jag beskrev om hur jag anpassat mig när det gäller elnätsavgifter.

För det första så är jag medveten om att mycket av det som kostar i elnäten är utifrån fysikaliska begränsningar som till exempel spänningsfall och förluster. Något som vi inte kan ändra på.

Där ingår en medvetenhet att det förlusterna i elnätet är större om jag vill överföra 1 kW extra när det redan överförs 10 kW (dvs en ökning från 10 kW till 11 kW) än om jag vill överföra 1 kW extra om det redan överförs 5 kW (dvs en ökning från 5 lW till 6 kW).

Därför så beskrev jag, att vi redan vid valet av teknik för uppvärmning så kan man undvika effekttoppar då uppvärmning är bland det mera effektkrävande då man bor i villa.

Jag skrev i mitt inlägg ”Många lösningar som presenteras för att sänka det årliga elenergibehovet har inneburit en ökning av behovet av toppeffekten, främst när elenergin är dyr. Där ingår elspets (elpatron) till olika typer av värmepumpar. Effektavgifter är ett sätt att styra denna ”felnavigering” årt ett annat håll.”

Huset hade el/ved/olja som uppvärmning och 25 A abonnemangssäkringar när jag köpte det. Idag har jag (sedan drygt 15 år) bergvärme, som har klarat uppvärmningsbehovet med 16 A abonnemangssäkringar. Inga elpatroner behöver inkopplas (och påverka effektavgiften) då bergvärmens kompressor klarar hela uppvärmningsbehovet.

Vid drygt 30 minusgrader (det var 34 minusgrader för ett par veckor sedan) då klarar sig bergvärmepumpen sig med ca 5,3 kW i elenergi det är ca 8 A på mina 16 A abonnemangssäkringar.

Distributionsnätet här, som byggdes för elvärme och 25 A till varje villa, behöver därför inte byggas ut, utan klarar kravet på spänningsfall, även om jag vill ladda en elbil.

Jag har valt att inte installera solceller. Vid inmatning av effekt från solceller då byter både effekten och spänningsfallet riktning, detta är inte distributionsnäten till våra hus byggda för. Desto större solcellsanläggning jag (och mina grannar) sätter på villataken desto mer riskerar vi att elnätet inte klarar denna förändrade användning utan att åtgärder behöver göras som ombyggnationer och förstärkningar.

Rimligen så kommer t.ex. effektavgifter eller andra tariffer att komma i framtiden, för de villaägare som har solcellsanläggningar då de elnätsbolag de är anslutna till skall debitera eventuella kostnader för ombyggnationer och förstärkningar på de som orsakat ökade kostnader i elnäten.

Energimarknadsinspektionen har tydligt pekat ut att de som orsakar ökade kostnader för elnätsbolagen vid t.ex. spolcellsinstallationer skall betala för dessa åtgärder. Kostnaden skall inte fördelas över alla.

För mig gjordes anpassningen gällande uppvärmning och effekttoppar för drygt 15 år sedan och innebär rimligen inga ytterligare stora insatser även när jag får effektavgifter. Lägsta storlek på abonnemangssäkringar är idag 16 A uppvärmning behöver som mest mindre än ca 8 A.

Utan elbil är det oftast bara korta (klart under en timma) effekttoppar t.ex. när jag kokar upp vatten etc.

När jag får effektavgifter (senast 2027) (och med eventuell framtida elbil) ser jag om det eventuellt behövs ytterligare justeringar.

Skulle jag välja att i framtiden skaffa elbil eller installera solceller, då måste jag inse att det kan innebära en ökad kostnad gällande elnätet för min del. Detta eftersom jag förändrar min belastning (mitt nyttjande) av elnätet.
 
Redigerat:
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nätägarna får gärna snabba på sin omställning från månadsavgift till effektavgift (som inte likt många tidigt införda effektavgifter är samma årets alla timmar). Jag har inget emot att ladda bilen på halvfart 00-06 istället för på fullfart 17-20. Men med bundet elpris eller ens med månadselpris så finns inget ekonomiskt incitament.
Det är väl just detta som ska premieras med de nya reglerna där förbrukaren får sin avgift baserad på den högsta förbrukningen under en viss tidsintervall varje månad, huvudsäkringens storlek ska inte längre vara avgörande för avgiften.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborg Energi har ju gått ut i pressen och sagt att elbilsladdningen är orsaken till att de infört effekttariff dygnet runt, året runt. Deras vision är att man laddar så långsamt man bara kan.

Enfas 6A är det långsammaste som går att ladda, men det blir stora laddförluster då. Laddförlusterna verkar vara ungefär lika stora vid enfas 6A som vid trefas 16A, men det är min ytterst ovetenskapliga betraktelse (detta är vid några plusgrader dessutom, säkerligen lägre på sommaren - uppvärmningen av batteriet verkar vara en viktig faktor i förlusterna). Men även om de är dubbelt så stora vid 11kW så är effekten 8x så stor vid den effekten. M vi antar att skillnaden i förluster på vinter motsvarar 4kWh vid en laddning av 10kWh med 6A på vintern så blir de med mina antaganden ovan bara 1kWh vid laddning med 3*16A. Det skulle med Göteborgs Energis taxa kunna leda till att effekttariffen och energiförlusterna kostar ungefär lika mycket. Här skulle man behöva bättre siffror än mina ganska lösa resonemang utifrån en ovetenskaplig observation. Men det innebär också att man med smart styrning utifrån tidigare maxeffekt under månaden kan ladda på med rätt bra effekt på nätterna utan att riskera höjd elnätsavgift.

I vårt hus skulle 6A på en fas få plats mellan max och minförbrukningen under dygnet matlagning borträknat. Men så snart man bakar, kör tvättmaskinen/torktumlaren osv så drar förbrukningen iväg. Och är det sedan kallt ute också (värmepump i vårt hus). 16A på en fas skulle med lätthet gå att få in under vinterhalvåret utan att öka effektiviteten.

Nu kommer dock problemet, vi har även en bastu. Jag har insett att den dag vi får effekttariff så måste vi slå igång den på halvtimmen (halv fem eller halv sex som exempel) sedan får man låta den värma i 0,5h eller 1,5h innan man badar (under själva badet är effekten maximal hela tiden nämligen, avkylning en från vattnet har den effekten). En halvtimme är dock i kortaste laget, så helst så skulle jag vilja kunna styra värmningen med en kontaktor för att optimera effekten.

Nu till det intressanta, om man badar bastu tre gånger i månaden med Göteborg Energis modell, då behöver man inte bekymra sig över effekttariffens påverkan på laddningen. Man får ställa ned laddeffekten en aning (3*10A lär fungera bra) och sedan kan man ladda när man vill ändå. Men än en gång så hänger ju allt på effekten på bastun mm...
Hur blir effektförlusterna när man laddar trefas?
Vilken effekt är bäst?
Jag har laddare som kan ställas från 6A och uppåt och sambon brukar ladda med 8A inställd.
 
Det kvittar, efter som det jämnar ut sig när du kommer upp i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.