sweFredrik skrev:
Voten fylls först om jag inte mins fel, och man vibrerar ut den, genom de hål du ser i den inre skivan. De väger av med laser och det blev aldrig något problem för dem med formen. Möjligen blev det lite grövre yta närmaste centimetrarna mot väggen, men det märks inte. "klicken" användes endast för att fylla klacken. Vi fyllde 4 skottkärror, och sedan två klickar rätt på grusplanen, precis allt gick åt :)

en tanke, om du ökar betongen från båda håll, blir det ju mindre bärande betong istället, ingen risk med detta?
Jag antar att du menar "ökar isoleringen" då det är det jag tänkt göra..Jag har bara tänkt att öka på isoleringen på ena sidan (den yttre). Grundmäklarna skickade en offert på vanligt garageelement och ett med 100 mm isolering på utsidan så det hoppas jag att de har koll på. Du skrev att klacken blev 200 mm bred - jag inbillar mig att innermåttet fortfarande kommer att vara detsamma och att isoleringen bygger utåt? En bra tanke dock - ska kolla upp detta så att inte klacken blir smalare och riskerar att spricka vid montering av syllen.

Hur hög klack/spolkant göt du? Själv funderar jag på om 10 cm kan vara lagom..
 
Min är 10 cm och tycker det blev kanon. Jag drog in syllen lika mycket som gipset var tjockt, blev mycket smidigt att ställa upp skivorna på denna kant och spika fast, utan det hade det varit svårt att göra på egen hand.
 
Snailman
den där verkstadskranen du använde för att resa väggarna, hur mycket är armen förlängd på den? och hur är det gjort?

varför lade ni väggarna på det sättet på plattan innan ni reste dem? var det för att ni ville ha förstärkningsregeln under hammarbandet åt insidan på garaget (har sett när man rester husväggar så brukar man ju ha syllen närmast kantbalken och hammarbandet inåt plattan till)

så som ni gjorde så fick ni ju flytta väggen ett par meter åt syllen till efter ni rest den?

att ni inte monterade hammarbandet innan resning var det för att minska tyngden på väggen som skulle resas?

på mitt garage så satte jag fast syllen i plattan och sen skråspikade reglarna i den sen, men funderade på att byta metod på huset sen så jag lättare kan anväda spikpistolen även till syllen och reglarna...
 
Tror den var förlängd ca 2 m eller så, fyrkantsrör som var istoppat i änden på kranarmen bara, låstes fast med bult.

Stämmer, ville få bärlinan uppåt för att lättare kunna skjuta fast den. Blev inte så mycket extra då syllen lyftes upp på kranbenen och när lyftet gjordes så svängde den ut igen så den kom kanske 0.5 m från klacken. Det var smidigt att lägga allt ner på en plan yta. De reglar som var lite krokiga kunde vi med en stro rörtång vrida rätt innan de sköts fast. Det inga problem att få dit hela väggsektionen på klacken, den sänktes ned och blev i det närmaste tyngdlös så man kunde justera in den mycket noga.

Att jag satte hammarbandet sist var enbart för att jag vill binda ihop knutarna bättre.

Är plattan stor nog så gissar jag att det för en amatör är smidigare att spika liggandes, pickan är guld värd!
 
Snailman
okej, hur gjorde du med hammarbandet i hörnen då? för att binda ihop den bättre?

(på garaget så skarvade jag hammarbandet halvt i halvt, har sett att man ibland sätter en spikplåt på ovansidan istället
 
Jag körde med spikplåtsaltervativet.
 
Jag gjorde sektionerna omlott, och lät sedan hammarbandet från långsidan sticka över på kortsidan och spikade ihop. Spikplåtar funkar säkert lika bra.
 
Hade en lösullsgubbe på besök idag. 14 400 inkl moms för att lägga 400 mm i snedtaksdelen och 300 i "lågdelen" inkl moms och arbete, stenull för att det inte är brandfarligt då det är ett garage. Jag hade i egen kalkyl räknat enkelt med skivor på 75 kvm (som plattan) och 400 mm, de landade på 11 700 i offerten. tycker att det låter rätt ok, med tanke att det blir klart över dagen! Några synpunkter?
 
Jag lösullssprutar alltid mina byggen, det finns inte en chans att räkna hem ekonomiskt att isolera själv med skivor/rulle.
Och just som du skrev, blir klart på några timmar o du behöver inte lyfta ett finger.
 
Då jag har 16 graders invändig taklut på 2/3 av taket, så sa han att man behöver öka friktionen för att inte ullen skall kasa ner mot väggarna. För att motverka detta skulle man öka friktionen genom att sätta läkt(på insidan av plasten) med c-c 60, kunde också lösas med hönsnät. Några erfarenheter där?
 
att sätta läkt hjälper nog en del men svårt att säga då man inte sett hur det ser ut.
Hur menade han man skulle använda hönsnät? ovanpå lösullen??
 
jag fattade som att man skulle sätta ett "väck" med hönsnät istället för den extra läkten, det blir väl som små "vägbulor" längs med insidan av taket.
 
ok, ja då fatta jag. jo det borde funka. rätt enkelt också
 
sweFredrik skrev:
Hade en lösullsgubbe på besök idag. 14 400 inkl moms för att lägga 400 mm i snedtaksdelen och 300 i "lågdelen" inkl moms och arbete, stenull för att det inte är brandfarligt då det är ett garage. Jag hade i egen kalkyl räknat enkelt med skivor på 75 kvm (som plattan) och 400 mm, de landade på 11 700 i offerten. tycker att det låter rätt ok, med tanke att det blir klart över dagen! Några synpunkter?
Det är bra precis vad jag fick betala för att spruta vinden på mitt hus, 75 kvadratmeter, 450 mm isolering. Så, ja det är ett bra pris och tro mig, jag kollade runt ordentligt.
 
Snailman
Jag har garaget för nära huset så jag måste ha ei30 på det, då måste man ha stenull och i taket får det inte vara lösull (det är väl känsligare med lösull vid brand-ö lär ju inte sitta ihop lika bra som en skiva) antagligen får man inte ha lösull i väggarna heller... om någon nu hade tänkt det

Har läst detta nånstans.... troligen på forumet nånstans

lösull har visst sämre isoleringsvärde än skivor när det är samma tjocklek...

skulle väl oxå få ge ca 12k för 4 lager 120 isolering på 75kvm...

Nu har jag inte tänkt värma upp det så jag kommer nog att nöja mig med att isolera lika tjockt som takstolen är, tror det var 145mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.