Status
Tråden går ej att kommentera.
hokanp skrev:
Och du har stor erfarenhet av Green Diamond. Jag har kört med detta däck nu i 5 år, dock bytat en omgång, och är mycket nöjd. Kan visa tester där de är överlägset bättre än andra. Och DET funkar med kiselkarbiden. har använt dubbdäck till alla mina andra bilar men detta däcket är minst lika bra samt att det är bra mycket bättre på torrt väglag.
[länk] finns ett test från Tyskland.
Och du kanske är nöjd för du inte råkat ut för en extremsituation?
Testerna visar på att GD med kiselkarbid är ett hyfsat dubbfritt på just is, men jämfört med dubbat så är det inte ens i närheten.
Ett test publicerat på deras egen hemsida ger jag inte några creds i trovärdighet direkt. Självklart påvisar alla tillverkare att deras produkt är bra eller bäst...
 
H
Läs Vi Bilägares senaste test.
 
Jag åker dubbat och tänker fortsätta med det så ni som åker odubbat kan tycka ni har bra däck ;)

Har ingen länk eller bevis för det, men är övertygad om att ifall alla skulle åka odubbat så blir det betydligt halare vägar. Inga dubb som "ruggar upp" ytan. Och då skulle väl det bli mer isbana?

Jag kanske tänker fel, men måste ju få pröva teorin iallafall :D
 
Den största skillnaden jag märkt när det gäller dubbat eller odubbat är när man får ett kast eller kommer för fort in i en kurva. Alltså när sidokrafterna kommer in i bilden. Då tycker jag att dubbat är det enda alternativet. /// A:son som gillar att testa gränserna med varierande resultat...
 
V8dc skrev:
Jag åker dubbat och tänker fortsätta med det så ni som åker odubbat kan tycka ni har bra däck ;)
Det tackar vi för. Högst hedersamt av dig tycker jag! Du kanske kan tänka dig att köra lite fram och tillbaka utanför mitt hus i vinter så jag inte halkar av vägen.;)
 
Tror inte det spelar roll vilka däck man använder använd den du är trygg med:)

Har sett när jag är i tex Göteborg och det kommit 5cm nysnö på e6:an så blir det värsta paniken och de flesta kryper fram i 60km/h på en 110-sträcka. Är det för att dessa kör med dåliga däck eller är det dålig körvanan på halt underlag?

I norrland är det iallfall samma hastighet på sommaren och vintern:),
 
hokanp skrev:
Läs Vi Bilägares senaste test.
Nu har jag gjort det och det står inget om GD.
Dock inleds det med detta, vilket bekräftar det jag skrivit tidigare.
citat: " Vinterdäck
På isiga vägar med temperatur nära noll – då är det bara dubbdäck som ger ett acceptabelt grepp visar Vi Bilägares däcktest. En färsk studie som gjorts av Trafikverket visar också att om bilen får sladd, så är dubbat avsevärt mycket säkrare än friktionsdäck."
 
Förstod väl att tråden skulle riva upp känslor.

Jag tror på Trafikverkets slutsatser och åxå lite vad du skriver Hubbe2.
http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Dina-val-gor-skillnad/Dackvalet/

Dubbat har bättre bromsförmåga på våt is.
Dubbat är bättre om man har en gammal bil utan antisladd, abs, antislir o anti allt, men har bilen aktivt skydd här så är det ingen skillnad alls!
(SVD reportern i ett tidigare inlägg var ju rätt pinsam i hans slutsats.)

Man har även konstaterat att dubbförminskning på vissa ställen i Norge inte lett till fler olyckor trots alla olyckskorpars kraxande.

Glömde ju en annan viktig fördel med odubbat.... man kan ju åka ner en sväng till Tyskland även på vinter o köpa hem.. vad nu behövs eller ta en sväng till alperna osv osv.

Det blir ju nästan lite religion i det hela men jag tror att många DubbÄlskare har mycket fördomar medans vi odubbade typer i dom flesta fall kommer från en dubbad värld som vi medvetet lämnat.

Hoppas nu inte allt för många DubbDäckare inte kör på tok nu med sina sommardäck innan dom vågar sätta på knatterdäcken.
 
C
Det är väldigt enkelt. Om man, som jag, bor på dom lite varmare breddgraderna i landet, behöver man inte använda dubbdäck om man inte bor på landet eller annars ofta kör på lågprioriterade småvägar. Alla tester konstaterar att "i den och den situationen är dubbdäck det enda som funkar". Ja, det stämmer säkert, men dom missar en sak i sitt argument. Om man väljer att inte försätta sig i den situationen då? Om man själv har nåt innanför pannbenet som bilist, och inser att nej, den där kurvan ska vi nog inte försöka ta i 100 km/h på odubbade vinterdäck när dagsmejan som har runnit fram precis har frusit på?

Så enkelt är det. Är det halt, vilket det inte så ofta är på dom större vägarna i södra Sverige, så får man helt enkelt inse sina och fordonets begränsningar och ta det lite lugnare. Bilen kör inte av vägen av sig självt.

Sen har vi förstås en stor skara människor som inser begränsningarna lite för mycket. Titta, där kommer en snöflinga dalande i tövädret, fem plusgrader ute och blöt väg. NEJ! DÅ ÄR DET BÄST ATT VI HÅLLER MAX 20 KM/H OCH BÖRJAR BROMSA 500 METER INNAN RONDELLEN SÅ DET INTE HÄNDER EN OLYCKA!

Som sagt, som bilist krävs det att man har nåt bakom pannbenet. Det rosa plastkortet i plånboken är tänkt att tillse detta, men det funkar inte alltid.
 
i vintras kom inte snöplogen upp för backen hemma trots snökedjor och fyrhjulsdrift alla grannar som hade odubbat fick parkera sina bilar på andra ställen och jag med mina miljöovänliga dubbdäck körde lungt och försiktigt förbi både plogen och grannarna i backen... haha
 
linkan77 skrev:
Tror inte det spelar roll vilka däck man använder använd den du är trygg med:)



I norrland är det iallfall samma hastighet på sommaren och vintern:),
Är det pga nykterheten eller? Tänker ni även lika fort som ni patar?
 
MathiasS skrev:
Det tackar vi för. Högst hedersamt av dig tycker jag! Du kanske kan tänka dig att köra lite fram och tillbaka utanför mitt hus i vinter så jag inte halkar av vägen.;)
Klart jag kan göra det Mathias, kände du inte skillnaden när jag svängde förbi för något år sen efter du köpt en pryl åt mig :D
 
V8dc skrev:
Klart jag kan göra det Mathias, kände du inte skillnaden när jag svängde förbi för något år sen efter du köpt en pryl åt mig :D
Absolut. Stor skillnad. :)
 
Kör med odubbat sedan ett par bilar tillbaks i tiden. Skulle nog köpa dubbat om jag skulle välja idag. Extra grepp vid is är trevligt.
 
Vinterdäck är alltid lika med dubbdäck för min del. Pendlar 12 mil om dagen så säkerhet är A&O för min del.

Sen så vill jag ta upp det här med att dubbdäck skall bullra mer än odubbat? Det beror på VILKA däck man köper. Mina Nokia 7or bullrar mindre på asfalt än mina sommardäck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.