22 650 läst · 275 svar
23k läst
275 svar
Dubbat vs Odubbat
- Status
- Tråden går ej att kommentera.
Lagen säger dessutom att det är krav under vintern "om vinterväglag råder" så i teorin kan man kanske klara sig lagligt med sommardäck en ovanligt mild vinter i södra sverige.Nimajneb skrev:
Jag kör dubbat iallafall, framförallt ser jag ingen anledning till att inte ha dubbat.
Det där är kvalificerat skitsnack. Leta genom vilka tester du vill, du kommer inte hitta ett enda odubbat som har bättre egenskaper på torr väg, detta pga att man har en mjukare gummiblandning tillsammans med mkt mer sajpning(slitsar) det gör däcken mjuka nog att försöka greppa på is och snö men de viker sig och blir sladdriga i torrt väglag,hokanp skrev:Håller inte med. I södra Sverige där jag bor är det klart säkrare att åka med odubbat då vi har barmark till 95% under vintern. Att köra med dubbar på barkmark fördärvar inte bara däcken utan det ger ett klart sämre väggrepp på barmark. Min erfarenhet från Green Diamond är mycket goda för södra Sverige. Är ett odubbat däck men som har en inblanding av kiselkarbid i gummit. Ser ut som små metallspån.
Det enda underlag där odubbat kan konkurrera med dubbat är packad snö. där är skillnaderna mkt små.
Green Diamond är ett regummerat skitdäck, förstår inte hur du kan rekommendera detta?
I auto bild (tysk motortidning 800 000upplaga) kom däcket på 10:e plats av 10däck.q(;^p
Japp dom blir hårda, men så länge det är barmark är det lungt.joflopp skrev:
Det är på snö och is som det är problem att ta sig fram och att kunna få stopp på bilen.
Vet inte vad man ska tro om alla tester hit och dit, nyligen i veckan så nämndes ju att friktionsdäck(dubbfri) är bättre totalt sett än dubbdäck enligt test i arvidsjaur?
Men sedan hör man att om alla hade dubbdäck så skulle 17 liv räddas/år eller nått i den stilen minns ej helt.
Ingen kan då lura i mig att friktionsdäck skulle vara bättre än dubb på spåriga isvägar där man åker i och ur till och från med risk för sladd.
Nä dubb + 4WD är finemang
Med anpassad hastighet, längre avstånd än sommartid , fräscha vinterdäck, inga dumdristiga omkörningar, samt utvilad och helnyktert tillstånd typ det som man läst om när man tog körkortet så skulle nog fler liv räddas med.
Men sedan hör man att om alla hade dubbdäck så skulle 17 liv räddas/år eller nått i den stilen minns ej helt.
Ingen kan då lura i mig att friktionsdäck skulle vara bättre än dubb på spåriga isvägar där man åker i och ur till och från med risk för sladd.
Nä dubb + 4WD är finemang
Med anpassad hastighet, längre avstånd än sommartid , fräscha vinterdäck, inga dumdristiga omkörningar, samt utvilad och helnyktert tillstånd typ det som man läst om när man tog körkortet så skulle nog fler liv räddas med.
jag bor i norrland, och jag märker ingen större skillnad på odubbad och dubbad. Jag klarar mig gott och väl med odubbat, Enda skillnaden som jag märker att dubbat kan vara bättre är vid blixthalka, men det kan jag styra med hastigheten. Vid snö så suger odubbat på riktigt bra på underlaget.
Inga problem i brantabackar heller, om man skulle vara osäker, så är det bara att köra fortare
Inga problem i brantabackar heller, om man skulle vara osäker, så är det bara att köra fortare
Hämtade min nya uppsättning Goodyear UG Ice+ odubbat till Volvon igår. Har kört dubbfritt de senaste åren och det funkar bra, även på de obligatoriska turerna till fjällvärlden.
Till skillnad från för tio år sedan har jag nu också möjlighet att anpassa min körning till omständigheterna på ett annat vis och det tror jag har en AVSEVÄRT större effekt på totalsäkerheten än frågan om dubbat vs dubbfritt.
Till skillnad från för tio år sedan har jag nu också möjlighet att anpassa min körning till omständigheterna på ett annat vis och det tror jag har en AVSEVÄRT större effekt på totalsäkerheten än frågan om dubbat vs dubbfritt.
Njae... I och med att däcken blir hårda så försämras greppet även mot torr asfalt när det är kallt. Nu värms väl däcken upp en del efter några mil men likväl tappar du grepp jämfört med däck med mjukare gummiblandning.skalman1 skrev:
Det brukar också bero lite på vilka tider på dygnet man är ute och åker. Jobbar skift tider så jag åker dubbat. Det är ju helt klart isigare vägar tidiga mornar och sena kvällar.
jovisst är det så, men det blir ju inte så halt att man kör av vägen på torr asfalt bara för att gummit är lite hårdare.......joflopp skrev:
Man förfasas över att folk tycker det är helt ok med sommardäck, regummerade skitdäck, 15år gamla dubbdäck bara för att de faktiskt går att köra runt på utan att åka av vägen, eller med anpassad hastighet.
Självklart går det att rulla runt på, så länge inget oförutsett inträffar. Det är ju då som skillnaderna mellan ett bra fräscht däck och det gamla/odubbade/regummerade gör sig påminnt. I vardagskörning spelar en bromssträcka på 45 eller 60m ingen större roll för få behöver nyttja de 45metrarna, men när en älg hoppar upp eller ett barn far ut på pulka framför då vill man ha det lilla extra. Då var det inte värt att spara in ngn tusenlapp eller två på de där däcken.
Självklart går det att rulla runt på, så länge inget oförutsett inträffar. Det är ju då som skillnaderna mellan ett bra fräscht däck och det gamla/odubbade/regummerade gör sig påminnt. I vardagskörning spelar en bromssträcka på 45 eller 60m ingen större roll för få behöver nyttja de 45metrarna, men när en älg hoppar upp eller ett barn far ut på pulka framför då vill man ha det lilla extra. Då var det inte värt att spara in ngn tusenlapp eller två på de där däcken.
Nej, men du kan få en märkbart försämrad stoppsträcka när du pallnitar för den där älgkon som valde att hoppa ut på vägen, eller den där cyklisten som trodde sig hinna över vägen, eller... Ja, du förstår.skalman1 skrev:
Ja jag förstår vad du menar, och jag är väl medveten om att vinterdäck är fullkomligt överlägsna vid kyla.joflopp skrev:
Och med tanke på att jag satte på nya dubbdäck på förra bilen inför förra vintern så lär det bli en aning mer svårkört i år.
Frågan är hur det ser ut i en jämförelse efter två säsonger. Jag tycker flera tester bland annat TeknikensVärlds har indikerat att skillnaderna man ser på nya däck (dubbat vs odubbat) är helt raderade efter ett par säsongers körning. Jag vet ingen som byter ut dubbdäcken efter två säsonger så det låter rätt rimligt att odubbat inte är så tokigt sett till den praktiska livslängden för ett däck.Hubbe2 skrev:Det där är kvalificerat skitsnack. Leta genom vilka tester du vill, du kommer inte hitta ett enda odubbat som har bättre egenskaper på torr väg, detta pga att man har en mjukare gummiblandning tillsammans med mkt mer sajpning(slitsar) det gör däcken mjuka nog att försöka greppa på is och snö men de viker sig och blir sladdriga i torrt väglag,
Det enda underlag där odubbat kan konkurrera med dubbat är packad snö. där är skillnaderna mkt små.
Det du säger ovan stämmer faktiskt inte heller. Jag läser följande i ViBilägares test (nr 13):
Broms torr väg 80-5km/h:
Hakka R 31,4m
Hakka 7 33,7
det dubbfria bromsade även bättre på snö.
Generellt håller jag dock med dig om att dubbfritt har (och har haft) problem med att vara så mjuka för att få fäste på snö och is att andra egenskaper bli lidande, tex sidostabilitet. Utvecklingen går dock framåt och nu ser det ju faktiskt rätt hyggligt ut om man läser tabellerna noga.
Och du har stor erfarenhet av Green Diamond. Jag har kört med detta däck nu i 5 år, dock bytat en omgång, och är mycket nöjd. Kan visa tester där de är överlägset bättre än andra. Och DET funkar med kiselkarbiden. har använt dubbdäck till alla mina andra bilar men detta däcket är minst lika bra samt att det är bra mycket bättre på torrt väglag.Hubbe2 skrev:Det där är kvalificerat skitsnack. Leta genom vilka tester du vill, du kommer inte hitta ett enda odubbat som har bättre egenskaper på torr väg, detta pga att man har en mjukare gummiblandning tillsammans med mkt mer sajpning(slitsar) det gör däcken mjuka nog att försöka greppa på is och snö men de viker sig och blir sladdriga i torrt väglag,
Det enda underlag där odubbat kan konkurrera med dubbat är packad snö. där är skillnaderna mkt små.
Green Diamond är ett regummerat skitdäck, förstår inte hur du kan rekommendera detta?
I auto bild (tysk motortidning 800 000upplaga) kom däcket på 10:e plats av 10däck.q(;^p
http://www.greendiamond.se/ finns ett test från Tyskland.
Redigerat av moderator: