Status
Tråden går ej att kommentera.
falegname
MathiasS skrev:
Det skulle vi kunna komma överens om, OM tråden får vila i frid.
Förstår att det är en "dubbfri" kille som vill att tråden ska vila i frid!
Men innan denna tråd ska vila tycker jag vi ska vara ärliga och summera vad som skrivits, vad är fakta och finns tomten på riktigt!?

Jag tolkar tråden som att det finns en klar majoritet av förnuftiga människor som åker dubbat, men även människor som kan tänka dubbdäckstänket trots man bor söderut eller centralt på orter och åker odubbat.

Det finns en tomte som hävdar att dubbdäcksförare är gubbar, osäkra förare och utan EPS i sin bil.
Man undrar om tomten verkligen är finns på riktigt, troligtvis inte.

Men det finns en även en nisse som åker utomlands söderut för att handla korv och pilsner till julbordet för att "tjäna" en slant och då förstår man att nissen hävdar att det ska vara dubbfritt!! Sen slipper han dubb till sitt släp som han ska lägga julkorven i då han far söderut.
Denna nisse bekräftar även att det går att köra både fortare och aggressivare med dubbdäck,

Sen finns det folk som hävdar att dom åker omkring i roslagen vintertid men har sommarställe på "typ" Tynningö och knappast åker ut dit på vintern i blixthalka.

En gammal farbror som åker fiat finns med i den dubbfria klubben och hävdar att fiaten blir som en bergsget med odubbat?? Tokigt.

Som sagt, den här jakten påminner lite om den som fanns då jag åkte SUV för ett par år sedan. Det skulle betalas extra för att åka in till stan med suv och allt var farligt, "tänk om man krockar med en fiat". Den debatten har dött och det kommer även denna att göra då verkligheten kommer ifatt dessa "nytänkare". Tänka nytt är ofta bra men ibland måste man tänka nytt x2 som vissa har lite svårt med :).

Självklart ska man åka med dubbfritt om man inte har användning av dubb, typ om man ändå kör långsamt, bor inne i stan, bor söderut eller har en självgående bil.

Men vi som bor där det ofta är blankis på vinterhalvåret, vi åker med dubb och har ofta stora bilar. Tänk på det när ni hälsar på i era tvålkoppar med dubbfritt!! Halka inte in på vår körbana.

MathiasS
Du nämner att du inte får några näradödenupplevelser" med dina dubbfria däck, men du har även hävdat att det är bättre säkerhet med dubbdäck.
Tänk om du möter en osäker förare med dubbfritt och utan ESP.
Fick för mig att du är en klokare man än så!
PANG, så har du kanske whiplashskada eller en fiat i fronten.
Du kan ju omöjligt veta hur näradödenupplevelsen du varit!
Bara för att du kanske är Sebastien Loeb så finns det mängder med "värsta bilförare" out there som du kan möta när som helst med dubbfritt dvs utan det där sista säkerheten.

Nästan alla däcktester är gjorda på ruggad is, allt tänk med att kunna komma framåt med dubbfritt är att dubbfolket har ryggat och så är det. Den som säger något annat får jättegärna komma med belägg för det och inte komma med massa tomtesnack!
 
Lugna ner dig och drar fram faktan istället. :|
 
falegname... vet inte om du åter igen börjar med personliga angrepp i total saknad av inlägg som driver tråden framåt.
 
Ja falegname:s inlägg var lite väl överdivet.
Jag vill helst ha dubbade däck på mina bilar, men jag anser ju att dom som känner att det funkar med dubbfritt ska ju självklart ha det.
Och då menar jag inte situationer i stil med självgående bil......

Varför vara så nedlåtande mot folk som är nöjda med något annat än vad just du gillar?
 
Det där att vara nedlåten mot den andra parten har väl kommit från båda sidor....inte för att jag bryr mig men vissa kanske inte gillar att bli jämförd med gubbe, osäker bilförare i "omodern" bil heller. Men som jag skrev tidigare, sunt förnuft utefter sina normalförhållande på vägarna där man befinner sig och sin egen körvana/trygghet med däckval är väl det som gäller.
 
Glufsglufs skrev:
osäker bilförare i "omodern" bil .
Ovanstående har jag tagit upp.

När det gäller osäker förare är det fel att förorda att dessa skall använda dubbdäck?
Alla kan inte vara världsmästare på att köra runt i vinterväglag och vi har väl alla varit nybörjare. (även simkunniga bär flytväst när man är på sjön)

När det gäller att förslaget att köra dubbat med 2-hjulsdrivna bilar utan ESP är ju direkt taget från Trafikverkets undersökning som har länkats till i otaliga inlägg.
Jag tycker det kan låta som ett rimligt förslag från deras sida, speciellt med tanke på hur internationellt sett gammal den svenska vagnsparken är.

Om någon mer än du tycker jag har fel i dessa sakfrågor så debattera dessa gärna.

Finns väl ingen anledning att skämmas över vilka däck man medvetet lagt på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.