Status
Tråden går ej att kommentera.
Konstigt att jag inte dör direkt då jag åker av gården jag som har en av de minsta bilarna och dubbfritt. :rolleyes:

Vilken hastighet håller ni då? Själv vet jag att hastighetsmätaren är en rejäl glädjemätare (10+ vid 90 ex.vis) men håller trots detta max 90 och rejält avstånd, det varker kostar mig tid eller lidelse då jag dels åker i tid och dels håller mig kolugn (för det mesta). Detta gäller såklart även då jag kör den andra (dubbade) bilen.

Bara pga 90-80 minskningen ovan sparar jag garanterat in 20% bromssträcka och lika mycket reaktionstid så jag skulle tippa att jag är bättre än 95% av de som kör i arslet på varandra i Storstäderna ;)

Har man en stor bil så förlänger man bromssträckan (mer massa men samma greppyta i princip) så där ryker troligen fördelen av dubbdäck. Ofta kan man accelera hårdare än vad man kan bromsa med en 4wd det är det inte många som klarar av att förstå.

Vad många kanske inte tänker på vid våt blankis är att inte bara bromssträckan påverkas utan även riktningsstabiliteten. Alltså hjälper det inte mycket att man har kortare bromssträcka iom att man troligen flyger åt fanders ändå vid MINSTA KURVA. I tidigare inlägg visade jag siffrorna för 90km/h där bromssträckan är uppemot 250 meter. Fattar man då inte att det helt enkelt är omöjligt att få stopp oavsett däck (utom isracingdäck) så kanske man bör gå tillbaka till grundskolematte igen.

XC90 är en stadsbil så det är inte konstigt att man inte kommer någonstans. AudiurQuattro där börjar vi snacka! :D
 
falegname
v-g skrev:
Konstigt att jag inte dör direkt då jag åker av gården jag som har en av de minsta bilarna och dubbfritt. :rolleyes:

Antagligen för att det du möter är väl på sin höjd en ren:).

Vilken hastighet håller ni då? Själv vet jag att hastighetsmätaren är en rejäl glädjemätare (10+ vid 90 ex.vis) men håller trots detta max 90 och rejält avstånd, det varker kostar mig tid eller lidelse då jag dels åker i tid och dels håller mig kolugn (för det mesta). Detta gäller såklart även då jag kör den andra (dubbade) bilen.

Här nere har är det inte jätteovanligt med gps, då vi har ett antal fler korsningar och adresser än i lappland. Via gps-en får man en relativt exakt hastighetsmätning.


Bara pga 90-80 minskningen ovan sparar jag garanterat in 20% bromssträcka och lika mycket reaktionstid så jag skulle tippa att jag är bättre än 95% av de som kör i arslet på varandra i Storstäderna ;)


Har man en stor bil så förlänger man bromssträckan (mer massa men samma greppyta i princip) så där ryker troligen fördelen av dubbdäck. Ofta kan man accelera hårdare än vad man kan bromsa med en 4wd det är det inte många som klarar av att förstå.

Man kör säkrare i tex snömodd med fyrhjulsdrift, vilket negativa rörelser aldrig vill förstå.Fyrhjulsdrift är mer än att vara först iväg vid rödljuset. Men den kunskapen får man först då man praktiserat den.:D
Vad många kanske inte tänker på vid våt blankis är att inte bara bromssträckan påverkas utan även riktningsstabiliteten. Alltså hjälper det inte mycket att man har kortare bromssträcka iom att man troligen flyger åt fanders ändå vid MINSTA KURVA. I tidigare inlägg visade jag siffrorna för 90km/h där bromssträckan är uppemot 250 meter. Fattar man då inte att det helt enkelt är omöjligt att få stopp oavsett däck (utom isracingdäck) så kanske man bör gå tillbaka till grundskolematte igen.

Vad är isracingdäck utrustade med?:D

XC90 är en stadsbil så det är inte konstigt att man inte kommer någonstans. AudiurQuattro där börjar vi snacka! :D
Vet inte om en XC90 är en stadsbil, men helt klart har det varit en statuspryl här nere för några år sedan.
Vem vet snart är det en status-EPA i norrland :D
 
Göran.W
Jag hade en Jeep Grand Cherokee förra året och mer värdelös vinter bil får man leta efter.
Ok den var bättre på att ta sig fram i hög snö och genom drivor men i övrigt var den totalt värdelös.
På is och hård packad snö var den hemsk att kör så hemsk att jag hellre tog min lilla Matiz när det var halt.
I dag kör jag normalt en WW lupo 3L vilket är en betydlig säkrare små bil än den plåt högen som Matizen var.
 
Skulle man inte kunna tänka sig så att dubbdäckens vara eller inte vara beror helt på var i landet man bor (åker mest), det väglag som råder största delen av vintern, bilmodell, 4WD, fram eller bakhjulsdrift, körvana, körstil, utrustning som antisladd och antispinn, val av däckfabrikat, vilka fler i familjen som använder bilen och eget förnuft och självinsikt på sin egen körning samt möjligheten till valfrihet som styr?
Jag vet inte vad ni tycker men är inte det här ett litet ickeproblem?

Själv kör jag V70 framhjulsdriven med ett år gamla dubbisar, spinner ibland, greppar ibland (beroende på hur antispinn reagerar) sladdar inte, bromsträcka beroende på hastighet osv osv.

Jag har provat både odubbat och åretrunt-däck, odubbat på en Peugeot 405 så när det var "gropar" på 5-10 cm i varje korsnig och inte grusat så det säger ju sig självt hur det gick. Åretrunt-däck på en Audi A4 avant och samma sak där samt att dom var värdelösa enligt mig på sommaren när det var vatten på vägen också.
 
Glufs, det låter ju rätt rimligt. Men det verkar vara så att de som kräver dubbdäck i denna tråd motiverar det med att man måste ha den extra lilla säkerheten just den där enda gången var femte år som det eventuellt uppstår en situation där det skulle kunna vara bra med dubb. Och det verkar inte gå att hantera på andra sätt, det lilla extra på en viss sorts underlag måste man ha. Du verkar föreslå att man väljer däck efter normalfallet och inte extremfallet och det tycker jag låter rimligt.

Jag har klarat mig utmärkt i trafiken i 20 år trots att jag kört mest på dubbfritt, trots att jag kör i områden där man verkar behöva bandvagn för att överleva. Uppenbarligen går det att anpassa körningen till omständigheterna även om man inte är rallyvärldsmästare.
 
falegname:Jag menar inte att 4wd är något dåligt tvärtemot däremot att det (ibland) döljer att det är extremt halt. Accelererar man inte fullt (normalt) så kan man dra iväg på snudd på blankis utan att det spinner det minsta.

Många har säkert inte upplevt att "nästan" komma uppför en backe med 4wd för att sen glida ner utan möjlighet att få stopp, det är nåt sånt jag menar med att du ibland kan dra mer än vad du kan bromsa.

Göran. W:Har exakt en sån bil och den är väldigt bra på vintern vad gäller stabilitet jag blev överaskad (positivt) när jag körde den i vinterväglag. Har varken ESP eller något antispinn (annat än ecomätaren ;) ).

Många nya bilar är byggda med ESP helt enkelt eftersom de är värdelösa bilar utan, körde en Benz 220CDI-04 som taxibil och stängde man av ESP så ställde sig bilfan på tvären, inte alls som en gammal 240 där vinteregenskaperna är högst kontrollerbara (och roliga). Men visst jag kan ju köpa att många förare aldrig "lekt" sig till en körvana i halka och ESP helt enkelt är smartare än föraren ;)
 
MathiasS skrev:
Glufs, det låter ju rätt rimligt. Men det verkar vara så att de som kräver dubbdäck i denna tråd motiverar det med att man måste ha den extra lilla säkerheten just den där enda gången var femte år som det eventuellt uppstår en situation där det skulle kunna vara bra med dubb. Och det verkar inte gå att hantera på andra sätt, det lilla extra på en viss sorts underlag måste man ha. Du verkar föreslå att man väljer däck efter normalfallet och inte extremfallet och det tycker jag låter rimligt.

Jag har klarat mig utmärkt i trafiken i 20 år trots att jag kört mest på dubbfritt, trots att jag kör i områden där man verkar behöva bandvagn för att överleva. Uppenbarligen går det att anpassa körningen till omständigheterna även om man inte är rallyvärldsmästare.
Visst har du rätt!
Men för mig som åker med dubbat så är det rätt irriterande när folk anpassar sin hastighet.
Jag åker dagligen mellan Strängnäs och Enköping. En halvdålig väg som är skyltad 90Km/h.
Nu anpassar många sin hastighet eftersom det är snö i dikena och kallt på vägen. Jättebra! Det tråkiga är att eftersom jag åker med vinterdäck och faktiskt provbromsar på väglaget gärna vill hålla just 90Km/h och inte 60Km/h, blir rätt less.
Självklart ska man hålla hastighet efter rådande väglag och jag vet faktiskt inte om de som kör så sakta har dubbat eller inte.

Däremot vet jag följande:
Normalt åker jag runt i en skitgammal japps med dubbdäck eller min V70 AWD med dubbdäck.
Bytte bil med en släkting idag (han ville ha en bil som kunde dra ett vedsläp i uppförsbacke..).
Han lånade min V70 med dubbdäck (AWD) och jag lånade hans nästan tio år nyare V70 med nya dubbfria.
Hade faktiskt hellre åkt med min gamla corolla utan alla bokstavskombinationer och dubbdäck än hans nya jättefina bil med alla tillbehör utom just dubb.... Helt ärligt!
JÄKLAR vilken skillnad tyckte både han och jag!
Min gamla bil valde båda alla dagar i veckan! Hans bil var rent läskig att köra!
Nu vet jag att underlaget är speciellt eftersom det är för kallt att salta.

Efter denna dag har minta högst ovetenskapliga åsikter bara förstärkts.
Dessutom så har släktingen helt "bytt sida".
 
Jag har alltid kört med dubb, även om jag provat dubbfritt. Dubbfritt skulle jag aldrig köra, det är bara dumt.

Särskilt eftersom jag har en Volvo av 90-talsmodell utan ESP och annat. Då behövs dubben lite extra.
 
hallberg-rassy:Valet är fritt det är fördommarna mot dubbfritt jag är emot. Volvo var åtminstone en bra vinterbil nu vet jag inte riktigt längre.

En kompis pappa kör en V70 en av de första årsmodellerna (sedan), han har alltid kört på dubbfritt och de har inte upplevt några större problem att komma fram o liknande, de har även världens backe upp på gården.

http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs
Tider det! ;)
 
Alltid lika roliga o läsa om dessa fördomar som det oftast är. Oftast grundar sig ju dessa på okunskap som skapar en osäkerhet och människans sätt att berbeta detta ligger ofta söka sig tillbaka till gamla beprövade (jakt)metoder och kritiserar förnyelsen.
Jag är naturligtvis jätteglad att jag slipper ha dubbade däck då jag kan som denna helg då vi dragit ner till Tyskland o julhandlat mm. Däremot känns däcken nordendäcken lite "vingliga" över 160km/h så man håller sig på 130-140 istället.

Förvånande att inte några av dom som är rädda för dubbfritt inte även har monterat 4-punktsbälte o störtbur o satt på sig en hjälm. Allt detta kan ju faktiskt vara till nytta året runt.........

.
 
Nimajneb skrev:
Alltid lika roliga o läsa om dessa fördomar som det oftast är. Oftast grundar sig ju dessa på okunskap som skapar en osäkerhet och människans sätt att berbeta detta ligger ofta söka sig tillbaka till gamla beprövade (jakt)metoder och kritiserar förnyelsen.
Jag är naturligtvis jätteglad att jag slipper ha dubbade däck då jag kan som denna helg då vi dragit ner till Tyskland o julhandlat mm. Däremot känns däcken nordendäcken lite "vingliga" över 160km/h så man håller sig på 130-140 istället.

Förvånande att inte några av dom som är rädda för dubbfritt inte även har monterat 4-punktsbälte o störtbur o satt på sig en hjälm. Allt detta kan ju faktiskt vara till nytta året runt.........

.
Är du så övertygad om att du vet vad som är bäst för alla? :rolleyes:
 
Äh vafan kan den inte få självdö den här tråden nu? Vi kan ju ta upp diskussionen igen i April. Jag lovar att erkänna om jag mot förmodan ångrat mitt dubbfria val eller haft näradödenupplevelser pga däcken.
 
Är du så övertygad om att du vet vad som är bäst för alla? :rolleyes:
Absolut inte, men man ser på argumenteringen var inläggsskaparen bygger sin argumentering ifrån.;)
Bor man på en ö där man inte får salta vägarna så är nog dubbat ett bra val tillsammans med 4wd osv.:)

Äh vafan kan den inte få självdö den här tråden nu?
Den är ju högaktuell d^_^b radioreklamen "Dax o byta till Vinterdäck" rullar ju förfullt..........:wow:

hrm troligtvis var den inplanerad sedan i somras:rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Äh vafan kan den inte få självdö den här tråden nu? Vi kan ju ta upp diskussionen igen i April. Jag lovar att erkänna om jag mot förmodan ångrat mitt dubbfria val eller haft näradödenupplevelser pga däcken.
Blir det en lika vetenskaplig rapport som den där du gjorde om någon typ av bits? :cool:

Nimajneb:

Mycket beror ju just på vilken bil man kör faktiskt, jag har i huvudsak kört bakhjulsdrivet, men även en saab v4 och har aldrig haft problem med fäste vid acceleration.

Men min Ford Focus -06 vill spinna loss så fort det är halkigt nu, esp lampan lyser konstant nästan.
Samtidigt så har jag i jobbet kört en citroen buss (fwd) tidigare som var hopplös vid halka, men nu med den nya Ford Transiten 2011 jag har (rwd) så har jag kanonbra fäste hela tiden. Mycket tyngd på drivhjulen på den dock men ändå.

Nä vad säger ni, ska vi sluta fred i det stora vinterdäckskriget kanske? :)
 
Redigerat:
Det skulle vi kunna komma överens om, OM tråden får vila i frid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.