Status
Tråden går ej att kommentera.
Har den senaste veckan slängt på Vinterdäcken på våra bilar..
Odubbat rätt av.


Det finns ju alltid runt denna tid häktiska debatter om varför man ska välja si eller så.

Jag tror iaf på odubbat beroende på bla:

- Tystare
- Miljövänligare
- Jag kan sätta på dom redan i slutet av oktober... just in case (finns inte en kotte häromkring som kan tänka sig dubbat ännu)
- I praktiken samma grepp som dubbat med något enskilt undantag
- slipper ha dubbat på släpan
- Bilen är konstruerad o balnaserad för odubbat med antislir o antisladd o anti broms o anti whatever.

Senaste veckan har jag stött på vinterväglag 2ggr, skåne o småland så det känns bra att ha dom på redan nu.
 
När jag har köpt vinterdäck så har jag valt dubbat, pga jag bor ute på landet.

Fast i år kör jag nog med sommardäck i vinter, bara att hoppas att det inte blir alltför isigt....
 
Tyresö
För min del är det självklart att vinterdäcken är dubbade, oavsett om det låter mer och drar mer bränsle!
Även jag har allt "anti det ena och andra" på mina bilar, men
fästet på isiga vägar går före miljötänket för min del.
 
Dubbdäck ger bättre grepp på isig väg när de är nya. Den som har mycket pengar kan alltså köpa sig 10 km/t extra några få dagar i året. Vi som kör långt med våra däck får bädre säkerhet med odubbat.
 
Jag har nog kört mest dubbfritt dom senaste 10 åren och kan inte påstå att jag någon gång känt att jag saknat grepp.

Som jag förstår så finns det inga belägg för att det ena skulle vara säkrare än det andra om däcken sitter på bilar med aktiv säkerhet.
Min absolut största oro är att sitta med sommardäck i vinterväglag, råkade ut för det en jul på en hyrbil från kastrup.... j....r vad halt det var.
 
Ja sommardäck är grymt halt på vintern, men jag har inte ork att köpa nya vinterdäck till bilen när ja kan köra lagligt med sommardäck.

Jag hade några vinterhjul liggande men fälgarna tog i styrlederna trots spacers.
 
skalman1 skrev:
Ja sommardäck är grymt halt på vintern, men jag har inte ork att köpa nya vinterdäck till bilen när ja kan köra lagligt med sommardäck.

Jag hade några vinterhjul liggande men fälgarna tog i styrlederna trots spacers.
hur kan du köra lagligt med sommardäck?? Kör du bara buss eller lastbil?
 
om man säger som såhär:
Eftersom bilar som är äldre än 30 år ej behöver vinterdäck, och min är 50år så klarar jag mig nog........ :)
 
H
Har kört på Dreen Diamond nu i 5 år. Ett mycket bra sllternativ.
 
Absolut dubbat. Har svårt att komma upp för backen där jag bor med dubbar, skulle vara omöjligt utan. Har testat utan och det var absolut skillnad.

Ibland så kommer diskussionen att man kör snabbare med dubbar och därför ska man ha odubbat. Självklart är det säkraste att köra dubbat och försiktigt.
 
Går inte att säga generellt om odubbat är bättre eller sämre än dubbat. Det beror helt och hållet på förutsättningarna. I Göteborg har vi sällan problem med snö, annat än lite snömodd och slask. Det vi verkligen brukar ha problem med är när slasket under natten fryser och det är blankis i hela stan på morgonen. Då vill i varje fall jag inte köra med dubbfria vinterdäck.
 
H
Håller inte med. I södra Sverige där jag bor är det klart säkrare att åka med odubbat då vi har barmark till 95% under vintern. Att köra med dubbar på barkmark fördärvar inte bara däcken utan det ger ett klart sämre väggrepp på barmark. Min erfarenhet från Green Diamond är mycket goda för södra Sverige. Är ett odubbat däck men som har en inblanding av kiselkarbid i gummit. Ser ut som små metallspån.
 
Därnere kanske man kan köra odubbat eftersom ni inte
har vinterväglag mer än några dagar per år men här går
det inte i praktiken .

Dubbdäck är det enda som hjälper då det lagt sig lite snö
ovanpå ishinnan på vägen .

En bil utan dubbdäck kan man putta i sidled med handkraft
då den är parkerad , en med dubbar har fäste .

Sedan är det upp till en själv om man vill åka omkring utan
att kunna stanna om ett barn kommer ut på vägen .

För mig är då valet enkelt .
 
skalman1 skrev:
Ja sommardäck är grymt halt på vintern, men jag har inte ork att köpa nya vinterdäck till bilen när ja kan köra lagligt med sommardäck.
Sommardäck blir väl hårda vid kyla vilket är den främsta orsaken till att man inte vill köra med sommardäck även om det inte ligger snö på vägen men är minusgrader ute?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.