Jag har betalat hantverkare i förväg för att utnyttja rot men då var det extremt seriös firma med hög soliditet och ett rykte att måna om. Allt gick sen smärtfritt och proffsigt till...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Låt GBE skriva - de gör det värre för sig själva med varje inlägg...
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för alla råd
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag lusläst besiktningsprotokollet.
Det är ju hårresande läsning, och bilder.

Det är ju nästan så man tror att allt är ett skämt! :eek:

Jag håller med om allt i besiktningen utom möjligen ang IP-klass på armaturerna.
I senaste versionen av regler så är område över 225cm i höjd oklassat utrymme, vilket betyder att badrumstillägget i elinstallationsreglerna inte ställer några krav på t.ex. IP-klass.

Det kan fortfarande vara ett regelfel, men då måste man dels kolla vad tillverkaren själv skriver om sin produkt, sen göra en helt vanlig elsäkerhetsmässig bedömning av utrymmet och hur det ska brukas och vilken fuktbelastning det kan tänkas bli.

Alltså, det är inte med 100% nödvändighet fel armaturer.
Själv anser jag att man ska sikta på minst IP44 i badrum, särskilt nära dusch/badkar. Men jag har inte stöd i regler för att alltid kunna kräva det.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Jag vill tacka er som skriver privat och ger råd,riktigt snällt ni tänker på att skriva till en som är utsatt för sånt här.För mig är det empati och det är en fin egenskap hos er.Tack snälla ni✨
 
Har inte läst igenom hela tråden, men jag är väldigt nyfiken på hur de menar att de ska få ett tätt tätskikt i hörnet när de redan kaklat ända in på ena väggen men har OSB-skiva på nästa vägg. För OSB:n sitter ju bakom tätskiktet, om man har någon.
 
Mikael_L
Anna_H skrev:
Har inte läst igenom hela tråden, men jag är väldigt nyfiken på hur de menar att de ska få ett tätt tätskikt i hörnet när de redan kaklat ända in på ena väggen men har OSB-skiva på nästa vägg. För OSB:n sitter ju bakom tätskiktet, om man har någon.
Du behöver inte vara nyfiken.
De bara försöker dra en bluff och bortförklara sig. Det är jättetydligt att dessa typer inte har en aning om hur man bygger badrum.
T.o.m min morsa skulle lyckas mycket bättre, och det vill inte mena lite ... ;)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag förstår det, men jag skulle gärna vilja höra bortförklaringen :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Osb i tak.. då är man bra bakfull (elektrikern med 300 badrum gjorda utan besiktningsanmärkning)
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Dockr ip20 lampor godkända i alla zoner i badrummet över 2.25m över golv...
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad som är mest skrämmande, resultatet i badrummet eller firmans förklaringar? Hoppas det var det sista dom gjorde innan det är dags att kursa firman.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
O
JAg tycker firman verkar vara riktigt duktiga....
På att komma med dåliga bortförklaringar..... :)Men jag är tacksam för att de är här och försöker.... För helt plötsligt så blir söndagen så mycket roligare! :D

För att vara lite seriös.... Jag hoppas att företaget jag det ända rätta... lägger ner.... både sitt försvarande här och byggande där...
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
fabian2000 skrev:
Trist att råka ut för detta, lider med familjen som beställde.
Glöm nu inte bort alla fantastiskt duktiga hantverkare där ute för de finns!
Ett gott råd är att göra grundlig research, ta referenser och viktigast av allt, skaffa dig kunskap om vad arbetet innefattar innan ni anlitar någon.

ps. Vi ser ett väldigt bra omdöme på Eniro för berörd firma:
[länk]

Sen att bild och namn sammanfaller med firmatecknaren , well...:cool:

[bild]
Han som skrev omdömet missade ett "sig" mellan super och trevliga!
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
Ja shit vilken tomte... Att inte ens klara av att fuska - snacka om dubbelfel. Skriva ett falskt omdöme och inte ens klara av att ändra namn... Det är ett hån mot alla vanliga fuskare ;)
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
fabian2000 skrev:
Trist att råka ut för detta, lider med familjen som beställde.
Glöm nu inte bort alla fantastiskt duktiga hantverkare där ute för de finns!
Ett gott råd är att göra grundlig research, ta referenser och viktigast av allt, skaffa dig kunskap om vad arbetet innefattar innan ni anlitar någon.

ps. Vi ser ett väldigt bra omdöme på Eniro för berörd firma:
[länk]

Sen att bild och namn sammanfaller med firmatecknaren , well...:cool:

[bild]
Samma bild som på hans Facebook-profil
https://www.facebook.com/MichaelPetrini1975
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.