Hej hallå!

Har fiber inkommande i huset i matrummet. Där sitter en liten dosa ifrån vilken det i dag går en kortare fiberpatch till nästa dosa.
Min plan är att flytta ”nästa dosa” och vidare nätverk upp en våning till arbetsrummet precis ovanför.

Min plan var att byta till en längre fiberpatch som jag drar i en kabelkanal längs med hörnet upp till taket och borra ett hål upp till nästa våning.

Nu till min fråga: Är jag rätt ute? Och borde jag sätta ett VP-rör/flexislang i hålet mellan våningarna eller bara dra kabeln direkt i hålet?
 
  • Ett hörn av ett rum med ljusgröna väggar och vita lister, golv syns ej tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte dra en ethernetkabel istället?
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Det är nog det han menar. En patchkabel är i de här sammanhangen en kort ethernetkabel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog det han menar. En patchkabel är i de här sammanhangen en kort ethernetkabel.
Är det?
I Iceinbeard skrev:
Min plan är att flytta ”nästa dosa” och vidare nätverk upp en våning till arbetsrummet precis ovanför. Min plan var att byta till en längre fiberpatch
Jag tolkar det som att TS vill flytta upp fiberomvandlaren en våning. Bilden tillför inte mycket men jag tycker det ser ut som om fiberomvandlaren är "nästa dosa".
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta, jag läste på tok för fort och fastnade nog på ordet patch. Det är oavsett om det är fiber eller ethernet inte en patch som behövs.

Inte sällan kallar folk även ethernet för fiber.
 
Tolkar det också så. TS skriver också fiberpatch.
Trevligast är om du förlägger patchen i kanalisation genom bjälklaget, men inget måste.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ursäkta, jag läste på tok för fort och fastnade nog på ordet patch. Det är oavsett om det är fiber eller ethernet inte en patch som behövs.

Inte sällan kallar folk även ethernet för fiber.
Varför inte en patch? Den där skulle väl passa utmärkt?
Blå fiberpatchkabel, enkelmod, SC/UPC-kontakter, 10 meter, webbsidesgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klart det är en fiberpatch som ska användas!
Sätt en kabelkanal typ 10/20mm på väggen och borra dig genom taket.
Troligtvis borde du ha en SC-UPC / LC-UPC i lagom längd! (se över kontaktypen, det är bara en kvalificerad gissning) (stor blå till liten blå)
 
Det som avses är en Villapatch, kontakterad fiber.
Är precis det som kan göras vid installation. Finns t.ex 15 M Villapatch (även kortare :D) som används i ts fall mellan fiberbox där inkommande fiber avslutas och sedan till medieomvandlaren
Bäst är att dra den i enkel plastkanalisation, men kan även klamras vilket kräver försiktighet.
 
I
Fiber hade jag inte jobbat med om man inte har utbildning och vet vad det är man håller på med. Dra istället CAT5e eller möjligen CAT6.
 
I Ironside skrev:
Fiber hade jag inte jobbat med om man inte har utbildning och vet vad det är man håller på med. Dra istället CAT5e eller möjligen CAT6.
Ingen fara, det är bara en patchkabel som avses.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som avses är en Villapatch, kontakterad fiber.
Är precis det som kan göras vid installation. Finns t.ex 15 M Villapatch (även kortare :D) som används i ts fall mellan fiberbox där inkommande fiber avslutas och sedan till medieomvandlaren
Bäst är att dra den i enkel plastkanalisation, men kan även klamras vilket kräver försiktighet.
Finns villapatchar i 'vanlig' handel?
 
J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns villapatchar i 'vanlig' handel?
Inte i ladorna, men på nätet hos tex Dustin etc. Eller Direktronik som i länken.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför inte en patch? Den där skulle väl passa utmärkt?
[bild]
Det där är ingen patch. Det blir inte en patch för att man sätter kontakter på den. Patch kablage är korta sladdar för att koppla ihop saker som står på samma ställe.
 
  • Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.