Ja nu har det hänt det man tror händer alla andra..Köpt en dyr stuga i mitt fall. 3 månader senare visar det sig att torpargrunden har äkta hussvamp. Den värsta sorten. Ser illa ut. Haft besiktningsman innan köp. Dock kom man inte in under grunden då det var för smalt. Han,sambon lös in från 2 håll och det såg någolunda ut. Ev att det kunde ses över mer under. Ev lite mögel kanske. Man såg inte längre in.
Vi bilar upp betongen runt och kryper längre in där svampen luckrat upp träet underifrån och är dyngsur.
Min fråga..Kan man få huset att gå tillbaka till förra ägarna. Eller,hur mycket kan man egentligen kräva att de betalar som ett dolt fel????Är ju en risk konstuktion,men jag har ju inte betalat för ett hus där risken är att hela huset kanske måste bort. Omfattningen kan vara att det satt sig i väggarna med:(
Skjut mig
 
  • Ledsen
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
Inte dolt fel

Ni har inget att hämta från föregående ägare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Inte dolt fel

Ni har inget att hämta från föregående ägare
Hur menar du då. Varför skulle det inte vara ett dolt fel? Det var ju inget som gick att se innan köp då vi var tvungen att bila upp husgrunden för att komma åt att se. Och detta gjordes bara för att vi skulle kunna komma åt och sätta in en avfuktare som vi hade köpt för att förhindra just det här
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Hur menar du då. Varför skulle det inte vara ett dolt fel? Det var ju inget som gick att se innan köp då vi var tvungen att bila upp husgrunden för att komma åt att se. Och detta gjordes bara för att vi skulle kunna komma åt och sätta in en avfuktare som vi hade köpt för att förhindra just det här
Er undersökningsplikt täcker även in att kontrollera krypgrunden. Att den inte gick att komma åt och att ni då valde att ignorera det faktumet, dvs. chansa att allt var ok. Det ligger nu tyvärr på er själva att hantera. En ev. dyr läxa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Att det är en riskkonstruktion gör att ni borde lagt mer krut på att undersöka, och kanske avstått köp, då det inte gick..

Framförallt borde ni anpassat ert bud för att ta hand om det "worst case scenario" som ni nu kanske har hittat..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ni kunde sagt åt föregående ägare att ni behövde tillgång till grunden med riskkonstruktionen. Det gick ju bevisligen att göra hålet större.
Bara för att inte besiktningsmannen kan komma åt att inspektera en riskkonstruktion så blir det inte automatiskt ett dolt fel.
Köparen har ett stort ansvar vid köp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Den lag som gäller är Jordabalken, som är tydlig med att ange att en köpare måste göra en undersökning före köp. Om det är så att konstruktioner inte är tillgängliga finns det tre val
1. Göra intrång så att besiktning kan ske, givetvis i samarbete med säljaren
2. Avstå från köp pga osäkerhet
3. Chansa på att lösningen som inte är tillgänglig är ok och genomföra köpet
I ert fall valde ni alternativ 3. Tyvärr visar det sig att problem finns. Då blir det nu ert ansvar att hantera dessa problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Hur menar du då. Varför skulle det inte vara ett dolt fel? Det var ju inget som gick att se innan köp då vi var tvungen att bila upp husgrunden för att komma åt att se. Och detta gjordes bara för att vi skulle kunna komma åt och sätta in en avfuktare som vi hade köpt för att förhindra just det här
Kan man filma i avloppsrör så borde man kunna filma inne i krypgrunden vi en ventilationsglugg. Man kan tycka att det är något som besiktningsföretaget borde erbjudit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Ja nu har det hänt det man tror händer alla andra..Köpt en dyr stuga i mitt fall. 3 månader senare visar det sig att torpargrunden har äkta hussvamp. Den värsta sorten. Ser illa ut. Haft besiktningsman innan köp. Dock kom man inte in under grunden då det var för smalt. Han,sambon lös in från 2 håll och det såg någolunda ut. Ev att det kunde ses över mer under. Ev lite mögel kanske. Man såg inte längre in.
Vi bilar upp betongen runt och kryper längre in där svampen luckrat upp träet underifrån och är dyngsur.
Min fråga..Kan man få huset att gå tillbaka till förra ägarna. Eller,hur mycket kan man egentligen kräva att de betalar som ett dolt fel????Är ju en risk konstuktion,men jag har ju inte betalat för ett hus där risken är att hela huset kanske måste bort. Omfattningen kan vara att det satt sig i väggarna med:(
Skjut mig
Otroligt surt för er. Jätte tråkigt. Men tyvärr inte mycket ni kan göra, annat än utreda och åtgärda.
Jag gjorde själv samma sak för 8 år sedan. Köpte ett "torp", dock från dödsbo med friskrivningsklausul. Dock väldigt "billigt". Så några dolda fel hade aldrig varit aktuellt. Så när det snart visade sig att golven var genomruttna var det bara att kavla upp ärmarna och byta ut alla trossbottnar, golv, blev ju per automatik en helrenovering, för det blir lätt att man passar på att göra om väggar m.m. samtidigt. Gjorde klart det sista rummet förra året, dvs snart är huset klart!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A
Tyvärr kommer ni inte undanflykten, ni borde gjort som i huset vi just sålde. Begärt att få göra ett hål för att komma åt och se. Vi skrev papper på att köparna fick bekosta återställning om de drog sig ur.

Undersökningsplikten är väldigt långtgående.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Kan man inspektera avloppsrör kan man inspektera grunden... om man vill
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tror också att det blir svårt att få säljaren att ta detta. Men jag föreslår att du kollar med en advokat. När det är så stora summor på spel.
Ett sätt kan vara att utnyttja villaägarförbundet gratis juristrådgivning. Tillgänglig om du blir medlem. De bör kunna ge råd om det är lönt att köra vidare.

Sedan kan man ju ev. hoppas att säljaren accepterar en del av kostnaden frivilligt.
Är det helt klarlagt att det verkligen är hussvamp?

Vad säger försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V
M Mariette B skrev:
Ja nu har det hänt det man tror händer alla andra..Köpt en dyr stuga i mitt fall. 3 månader senare visar det sig att torpargrunden har äkta hussvamp. Den värsta sorten. Ser illa ut. Haft besiktningsman innan köp. Dock kom man inte in under grunden då det var för smalt. Han,sambon lös in från 2 håll och det såg någolunda ut. Ev att det kunde ses över mer under. Ev lite mögel kanske. Man såg inte längre in.
Vi bilar upp betongen runt och kryper längre in där svampen luckrat upp träet underifrån och är dyngsur.
Min fråga..Kan man få huset att gå tillbaka till förra ägarna. Eller,hur mycket kan man egentligen kräva att de betalar som ett dolt fel????Är ju en risk konstuktion,men jag har ju inte betalat för ett hus där risken är att hela huset kanske måste bort. Omfattningen kan vara att det satt sig i väggarna med:(
Skjut mig
Hur kan de va dolt om ni lyst in.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V
M Mariette B skrev:
Hur menar du då. Varför skulle det inte vara ett dolt fel? Det var ju inget som gick att se innan köp då vi var tvungen att bila upp husgrunden för att komma åt att se. Och detta gjordes bara för att vi skulle kunna komma åt och sätta in en avfuktare som vi hade köpt för att förhindra just det här
Bara suga tag i problemet o öppna lärkontotot. Är man lat o inte undersöker så kan de bli såhär
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hjälpte för många år sedan vänner att sälja ett urläckert gammalt lerklinat hus. Tidigare ägare hade isolerat huset inifrån och vännerna hade bott i huset i 5 år utan problem. Spekulanten tog in besiktningsman som, när han kom in i huset, konstaterade mögel via hans tydligen ytterst känsliga näsa. Begärde provborrningar och vi fann lämplig plats bakom en dörr. Den tidigare renoveringen var tydligen felaktigt gjord trots att vi med normala näsor inte kände något. Dock stank det rejält efter öppningen.

Köparen fullföljde köpet men det blev ett helt annat försäljningspris. Huset totalsanerades.

Besiktningsmannen anlitade jag därefter åtskilliga gånger. Han var inte kopplad till något bolag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.