Alltså.
Jag har lejt in hantverkare för att renovera om ett 4 kvadrats badrum.. Jag satt hos min granne nyss och kände modet sjunka ner till golvnivå. Så här är det.

VI hade tidigare inkommande tappvatten som kom upp genom golvet. Detta drog Rörmokaren om så att de blev infällda i väggen eftersom man inte får ha hål i våtskiktet. Samtidigt drogs nya vattenledningar till duschen vid väggen mitt emot.

Nu till saken: I golvet satte rörmokaren in en treväg klämkoppling. Jag frågade om de är godkända, och han svarade "Ja, om man provtrycker dem", och med provtryckning menade han att han lät hela rörsystemet vara trycksatt i ett par dagar under kontroll. Kruttorrt.

Nu påstår min granne att det endast är VÄRMErör som får döljas på detta vis.

Ok. Nu är allt igenlagt. Golvvärme, flytspackel, golvmatta och idag kom våtväggen upp. Hurfan skall jag göra? Vem skall jag kontakta för att få ett klart svar som jag kan konfrontera rörmokaren. Måste allt brytas upp igen? Hur skall man göra om man s.a.s. MÅSTE skarva?

Dårkistan nästa..

Jo, jag vet att detta ämne finns på denna sajt. Det verkar som att de flesta trådar somnat omkring 2012. Därför postade jag detta. Försökte lösa "Säker Vattens" branschråd, men jag är alldeles för oinsatt för att beripa vad de skriver..

Roger
 
Reglerna är tydliga och realtivt lättlästa. Sidan 15 - 17 i årets upplaga av säker vatten reglerna.

Observera att reglerna är ingen lag, det blir inte så att polisen kommer och river ditt hus för att reglerna inte följs.

Men ditt försäkringsbolag kommer inte att gilla det om det uppstår en skada. Och om du säljer huset så kommer även en halvkass besiktningsman att upptäcka att det måste finnas dolda kopplingar.

Nu vet jag inte vad du menar med klämkoppling. Men klringskopplingar, som har muttrar som dras med ex. en skiftnycket har aldrig varit godkända för dolt montage. Men det finns även presskopplingar som pressas med en speciell maskin. Och som alltså inte har några delar man kan skruva på. Presskopplingar var godkända för dolt montage fram till för ca 10 år sedan. Vet inet om din rörpulare är dåligt uppdaterad.

Hans metod för provtryckning är också rätt amatörmässig. Provtryckning skall göras med högre tryck än tappvatten, finns speciell utrustning. Och det går inte ut på att titta efter läckor, man mäter att trycket håller sig. Instruktioner för hur provtryckning skall göras finns hos rörtillverkarnas hemsidor, skiljer en del mellan olika rörtyper, ex. helt annan metod för provtryckning av PEX och andra plaströr.

Vi får hoppas att hantverkaren har bättre koll på tätskikt och plattsättning än han hade på rör.

Vad finns det under badrummet, skulle en inspektionslucka i taket kunna vara en lösning?
 
Tack för ditt svar.
Jo, jag har läst igenom anvisningarna som den amatör jag är.

Men hur funkar det med ROT-jobb? Kåken byggdes 1985, och på platsen där presskopplingen nu ligger fanns det en kilringsskarv.
Jag menar ibland kommer vattenröret upp ut betongen och tar.... slut och man, som i mitt fall, vill ha en VV/KV på motsatta väggen. Det här innebär att man aldrig kan flytta en VV/KV kran om det är som i mitt fall med annat än att bila upp plattan hela vägen till "källan", lägga i nytt rör och gjuta igen?

Jag talade med rörmokaren och enligt honom är denna metod godkänd för ROT-jobb.

Tyvärr ligger badrummet på betongplattan.

Känns inte alls bra det här...
 
Mikael_L
Man löser det det genom att sätta kopplingarna i ett inspekterat utrymme, typ bakom en lucka, eller så kan skarvarna givetvis vara helt synliga också, om man klarar av det estetiskt sett.

Och så ska skarvarna vara i ett vattensäkrat utrymme med något som indikerar ev läckage, ett s.k skvallerrör.

Typiskt sett brukar skarvarna byggas in i någon vägg eller likn, där utförs det en liten "låda" med vattentät botten och sen ett skvallerrör som mynnar ut på golvet i badrummet, så man snabbt upptäcker ett läckage genom att det kommer en rännil med vatten ur skvallerröret och rinner över badrumsgolvet.
Åsså en öppningsbar lucka framför.


gerogwaa skrev:
Jag talade med rörmokaren och enligt honom är denna metod godkänd för ROT-jobb.
Fråga han var han hittar stöd för denna åsikt.
Du kan före eller efter visa tillämpliga delar i "säkert vatten", för att visa att du har stöd för din åsikt, så det blir han som måste gräva fram bevis för sin ståndpunkt.

Hoppas du inte har betalat än. Det är gentemot många hantverkare det enda påtryckningsmedlet man har.
Om betalning krävs in så meddela bara att det kommer först när entreprenaden är 100% klar.
 
Redigerat:
Mikael har rätt, tror din rörmockare får svårt att hitta stöd för sin åsikt, i säker vatten står det följande.
VVS-installationer utförda enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation är att betrakta som fackmässiga. Detta gäller för alla installationer: nybyggnad, ombyggnad och reparation.
 
Mikael_L
Och du.
Jag tycker inte att det är någon idé att dra upp flera andra saker, såsom metod för provtryckning eller annat.

Dolda skarvar för färskvatten är ett så tydligt fel att det är bättre att bara jobba på denna enda punkt. Blandar man in en massa olika anmärkningar så skymmer det bara sikten på det som är ett odiskutabelt fel.

Det är t.ex. ett bra sätt att förstöra för sig själv i en rättegång, att om man har ett grundmurat starkt case, så börjar man att skjuta in fler punkter, som alla är mycket svagare i bevisning eller felaktighet. Då vänder processen plötsligt till att börja diskutera alla andra saker och det riktigt starka "försvinner".
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fråga han var han hittar stöd för denna åsikt.
Du kan före eller efter visa tillämpliga delar i "säkert vatten", för att visa att du har stöd för din åsikt, så det blir han som måste gräva fram bevis för sin ståndpunkt.
Jag har träffat på flera, både privatpersoner och hantverkare som bestämt hävdar att det finns farfarsklausuler för renovering. Alltså att det är ok att använda de regler som gällde när huset byggdes, om man vill. Vilket jag själv ser som väldigt suspekt.

Själv känns det som nödlösningar som tas till när de inte inds göra det enligt dagens regler.
 
Mikael_L skrev:
Man löser det det genom att sätta kopplingarna i ett inspekterat utrymme, typ bakom en lucka, eller så kan skarvarna givetvis vara helt synliga också, om man klarar av det estetiskt sett.
Hur löser man detta om de ursprungliga rören tar slut i nivå med det gamla golvet... Om du ska ha de nya kopplingarna i ett inspekterbart skåp på väggen, hur "når" du dit med de redan för korta rören?
 
Mikael_L
least skrev:
Hur löser man detta om de ursprungliga rören tar slut i nivå med det gamla golvet... Om du ska ha de nya kopplingarna i ett inspekterbart skåp på väggen, hur "når" du dit med de redan för korta rören?
Ja då blir det svårt förstås.

Men alternativet nydragning finns ju alltid. Och i tillräckligt gamla hus så är ju till sist rören uttjänta så det blir ju nydragning förr eller senare om vi inte river fler hus.
 
Hmm.. Jag loggade in för att ställa just denna fråga. I mitt fall tog röret slut. Finns ingen möjlighet att dra upp något. Återstod alltså byte av hela röret?
 
Kan jag sätta en inspektionslucka i golvet i rummet bredvid? Ligger bara 10 cm från skarven i fråga?
Då kommer jag åt att inspektera betongplattan.
 
Med all respekt för reglerna, men det känns inte ekonomiskt försvarbart att riva upp rören som ligger i plattan. Finns det verkligen ingen teknisk lösning för skarvning av kopparrör som får monteras dolt? Eller blir det helt enkelt så att man gör ett medvetet avsteg från regelverket och skarvar dolt ändå?
 
Mikael_L
Jag har för mig att det finns vissa möjligheter att göra avsteg och sen dokumentera detta.

Nu bryr sig inte läckage och vattenskador sig om några dokument.
Och en ev ny köpare känner väl inte heller något glädjerus över dokumenterade brister i utförandet. :)


Men nu ska jag kanske sluta att drälla in så mycket åsikter i denna tråd. Jag är faktiskt inte så speciellt haj på alla regler och metoder i detta område. Jag är 100% säker på att det finns många på forumet med väldigt mycket bättre koll.
 
OM man nu ska göra avsteg från reglerna och skava dolt så hade jag, om det var mitt hus, absolut försökt fått till en lödskarv istället för en klämringskoppling.

Även om det enligt reglerna är lika illa så hade jag sovit gott med dolda skarvar som jag visste var ordentligt lödda.
 
Tack för alla inputs. Fan också, om jag får tillåta mig att svära lite. Sånt här är inte kul att få veta en vecka efter att golvläggarna gjort sitt och golvet är klart. Blir egentligen mest irriterad över att man lejer in hantverkare (mokaren) som inte har koll på bestämmelserna. Jag menar: Det är ju därför man lejer in yrkesmän: Man kan inte detta själv.

Men jag förstår fortfarande inte hur man skall bära sig åt om man nu inte får skarva i dolda utrymmen och röret är för kort och det inte går att öppna ett inspektionshål. Finns det inga som helst undantag i dessa fall? I annat fall måste man ju bila upp plattan och byta vattenrör om man vill flytta en dusch till en vägg dit det inte finns några rör dragna.

Jag får fundera hur jag skall göra. Antingen gör jag livet till ett helsike för rörmokaren, eller så bestämmer jag mig för att jag inte har hört något om skarven. "Nej, det hade jag ingen aning om!" och låter Rörmokaren ta smällen om det visar sig att det blir trassel om tio år, eller så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.